olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Auteur |
Bericht |
HaGee
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 maart 2009 21:20 Berichten: 23 Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 1.6 Hdi 112
Opties: leder bekl trekhaak Xenon mp3 aansl LED stadslicht
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13449CJ
Productienummer: 10119
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Sinds enige tijd ruiken we een olie achtige damp in de auto. Wanneer ik bij de verkeerlichten stil sta en vervolgens weer optrek is de lucht het sterkst. Vanochtend heb ik even onder de motorkap gekeken en na verwijderen van het kunstof deksel wat boven de verstuivers zit, zie je een caramel achtige aanslag zitten. Die aanslag is niet plakkering, hij is hard en op bepaalde plekken zie je ook spetters zitten. Heeft iemand enig idee waar dit vandaan komt en of er een relatie is tussen die aanslag en de vervelende lucht in het interieur ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Wees kalm te midden van het lawaai en de haast en bedenk, welk een vrede er in stilte kan heersen.
|
21 apr 2012 12:08 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
ik vermoed dat er een of meer verstuiver lekken dat er compressie verlies is langs de verstuiver
|
21 apr 2012 12:11 |
|
 |
HaGee
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 maart 2009 21:20 Berichten: 23 Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 1.6 Hdi 112
Opties: leder bekl trekhaak Xenon mp3 aansl LED stadslicht
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13449CJ
Productienummer: 10119
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Bedankt voor je reactie Willy, je hebt me prima op weg geholpen. Kwam in andere draadjes al meer ellende tegen. Ik heb dus last van loszittende verstuivers. Volgende vraag is natuurlijk, kun je dit zelf verhelpen en zo niet is het een duur verhaal ?
_________________ Wees kalm te midden van het lawaai en de haast en bedenk, welk een vrede er in stilte kan heersen.
|
21 apr 2012 12:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
normaal heb je dan gereedschap nodig om de verstuiver eruit te trekken,omdat de verstuiver vast komt door het lekken dan heb je ook nog een frees nodig om de zitting op te kuisen
|
21 apr 2012 13:20 |
|
 |
dallyman
V.I.P.
Geregistreerd: 14 feb 2012 23:18 Berichten: 253 Woonplaats: Assen
Auto: C5 BREAK 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: zwart
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
hoe zit het dan met de carter druk? ontluchting niet verstopt? want de huvel moet ergens weg komen
|
21 apr 2012 13:53 |
|
 |
HaGee
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 maart 2009 21:20 Berichten: 23 Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 1.6 Hdi 112
Opties: leder bekl trekhaak Xenon mp3 aansl LED stadslicht
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13449CJ
Productienummer: 10119
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
ik kwam na enig zoekwerk terrecht op dit forum: http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=12224dus je zou het zelf kunnen doen, maar hoe krijg ik al die koolteer troep goed weg ???
_________________ Wees kalm te midden van het lawaai en de haast en bedenk, welk een vrede er in stilte kan heersen.
|
21 apr 2012 14:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Gefeliciteerd met dit drama! Welke garage laat jij je onderhoud doen? Daar zou ik ze hier eens mee confronteren. Dit is het typische lekkende verstuiver syndroom van die stomme nieuwe directe inspuiting. Constructeurs te beroerd om gewoon schroefdraad op de verstuivers te maken en een andere oplossing voor de aansluiting van de electronica te maken. Dan had je het probleem niet gehad.
Bij elke compressieslag worden hier een aantal verstuivers opgetild door de druk en lekken dan, ze zullen dit ook tijdens de arbeidsslag doen. De dieselolie die normaal hoort te verbranden ontwijkt en vormt deze fijne koolteer op de plaats waar het afkoelt en stolt.
Je gaat een zware klus krijgen om dit weg te halen. Ik heb deze ellende bij een Mercedes Vito tot een goed einde weten te brengen maar dat was minder als op jouw motor. Probeer maar thinner, remmenreiniger en andere "zware" chemische oplosmiddelen want je moet met grof geschut komen om deze motor weer brandschoon te krijgen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 apr 2012 14:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
de koolteer krijg je niet gemakelijk weg,daar waar je aan kunt met een stalen borsteltje in een boormachien
|
21 apr 2012 14:51 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Dat zou ik niet doen, het is oplosbaar. Als je dit met een staalborstel doet blijft er niets van je motor en bedrading over.
Probeer met een flinke föhn de boel warm te maken en dan met chemicaliën de boel weg te krijgen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 apr 2012 14:57 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
natuurlijk moet je dat niet op de bedrading doen,enkel op de metalen delen dat is toch logisch
|
21 apr 2012 15:00 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Jij weet dat, ik weet dat, maar ik wil ze niet de kost geven die dat niet begrijpen. Toch moet je dit niet mechanisch gaan verwijderen. Desnoods even een telefoontje naar een diesel-reparatie-bedrijf. Zij zullen de laatste jaren echt vaker die ellende hebben moeten verwijderen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 apr 2012 19:54 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Met een goede motorreiniger krijg je dit wel weg. Dit breng je aan met een koude motor en moet ook even intrekken. Het oplossen van de smurrie versnel je met een kwastje. Met water en eventueel een borsteltje spoel je de troep weg. Bij ernstige aanslag kan het zijn dat je dit 1 a 2x moet herhalen. Lampenolie of diesel werkt ook vaak goed.
Thinner is niet echt gezond voor lakken, kunststof delen en ook de bedrading kan je ermee beschadigen.
|
21 apr 2012 20:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Ervaring mee? Chathanky? Nee, zeker? Als al die ellende is weggehaald zul je waarschijnlijk een paar van deze nodig hebben: Bosch verstuiver 0 445 110 259Het verwijderen van de vastzittende verstuivers kun je met deze set doen: Verstuiver verwijdersetCilinderkop warm maken met de verfabrander en met beleid de tools hanteren. Je kunt vooraf even je verstuivers laten testen, maar 10 tegen 1 dat er wat nieuwe nodig zijn. Wat héél belangrijk is, voordat je nieuwe verstuivers monteert, is dat je de verstuiverboring in de kop absoluut schoon en haarzuiver hebt. Ik zou je willen adviseren hiervoor een zittingfrees te lenen/huren bij de dieselspecialist of je moet deze klus uitbesteden. Als je boringen niet haarzuiver zijn heb je deze lekkage zo weer. Ook dat heb ik bij de Mercedes ondervonden. Als je de verstuivers laat controleren en de boringen laat opzuiveren door de dieselspecialist houd er dan rekening mee dat nieuwe verstuivers rond de 330 euro per stuk kosten. Als ik jouw motor zo zie dan denk ik dat je er 1 of 2 nodig zult hebben. Succes HaGee......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 apr 2012 20:33 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
GW-tje schreef: Ervaring mee? Chathanky? Nee, zeker?
Ja, zeker. Remmenreiniger en thinner verdampen snel en heeft weinig tijd om in te trekken. Motorreiniger is iets milder wat iets meer tijd kost om in te trekken maar lost vast gekoekte troep wel degelijk op. Voordeel is wel dat het geen plastic en verf aantast. Ik reinig altijd het motorruim bij aanschaf van een nieuwe auto, veel werk maar veel plezier als er aan gesleuteld moet worden. In de jaren ben ik zat ellende tegen gekomen.
|
21 apr 2012 23:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: olie lucht in interieur + vreemde aanslag motorblok
Deze aanslag krijg je ECHT NIET weg met thinner of motor-reiniger inderdaad!!! De mensen die het eens geprobeerd hebben weten dit Maar het lossen van de vastgekoekte verstuivers lukt het best met warme/hete motor. Ik zelf rijdt in zo'n geval de motor gloeiend heet  Dan draai ik met lopende motor de bevestigingsboutjes van de verstuivers een paar slagen los. Dan komen ze vaak vanzelf een beetje los. Daarna zo snel mogelijk de verstuivers heen en weer draaiend omhoog trekken. Inderdaad is er een slagtrekker voor om dit te doen. Dan moet je wel gedeeltelijk de verstuiver uit elkaar halen. Dit gaat meestal goed mits je zorgvuldig werkt. Doe het iig met warme motor, de aanslag (zeg een maar soort van asfalt is dan taai maar kneedbaar, koud is het keihard en lukt het sowieso niet) Niet om angst te zaaien maar rijd niet te lang door met dit probleem. Door de lekkage van de verbrandiungsgassen wordt de verstuiver erg heet en gaat na verloop van tijd stuk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2012 00:38 |
|
 |
|