Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Ik doe dat ook altijd. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 jun 2013 23:13 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Oldenhage, kwam er uit diezelfde sloper toevallig ook een electronisch gasklephuis?
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
07 jun 2013 18:42 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Vandaag nog even de olie ververst, nieuw oliefilter erop en een busje Wynn's klepstoterreiniger toegevoegd. Het schokken is echt zo goed als weg, heel af en toe voel je nog heel iets rond de 2000 toeren maar dat mag geen naam hebben. Misschien wordt dat zelfs nog beter tijdens de vakantie, als er wat langere afstanden gereden worden met de caravan erachter. Ik heb heel veel op diverse fora gelezen over het schokken en vaak na het lezen van soms wel 6 of 7 pagina's hield het ineens op zonder dat er een oplossing gemeld was. Dat wil ik anders doen. Ik heb van GW-tje het volgende stappenplan gekregen en het volgende gedaan: 1 controleren indien nodig vervangen van koelvloeistoftemperatuursensor. Sensor vervangen, geen merkbare verbetering2 bougies vervangen, Nieuwe bougies gemonteerd, geen merkbare verbetering3 bobine vervangen/wisselen. Nieuwe bobine geprobeerd, geen merkbare verbetering4 muntje tussen egr klep met daarin een gaatje van 4 mm geboord Zowel blindplaatje als plaatje met 4mm gat, geen merkbare verbetering.5 controleren klepstoters (via cilinderlektest en gedemonteerde spruitstukken bij koude motor) Motor geflushed en nieuwe olie met sterk geconcentreerde klepstoterreiniger gebruikt, hierna was het schokken bij mij zo goed als over. Waarschijnlijk veroorzaakt door te lang (ruim 2 jaar/33.000 km) doorrijden zonder olieverversing vorige eigenaar. 6 controleren katalysator (soms toch gedeeltelijk verbrand waardoor teveel tegendruk) Bij mij niet nodig.Verder wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. 
|
08 jun 2013 18:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
DeBakker schreef: ...Vooral omdat het schokken (ook precies rond de 70 km/u) met gas los van bv 100 naar 60 km/u me niet lekker zat toch maar eens met een automatenspecialist gebeld. Als je geen gas geeft kan de bobine, egr, bougies, kat enz. namelijk geen invloed hebben op het schokken.
En wat denk je. Typisch de symptomen van een versleten remband in de automaat.
Flink balen, maar toch stiekem een beetje opgelucht omdat ik nu weet wat het is. De bak wordt als het goed is deze week nog gedemonteerd bij ons op het werk en gaat dan richting revisiebedrijf.
Wordt vervolgd. Dat was dus echt een compleet foute diagnose Gelukkig is je die kostbare, en vervolgens overbodige reparatie bespaard gebleven Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 jun 2013 18:46 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Zo, dat kun je wel zeggen. Dat was trouwens een telefonisch consult van Autrans Na een bezoekje aan JO kon ik de automaat gelukkig uitsluiten. 
|
08 jun 2013 19:03 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Even ter verduidelijking: dat stappenplan moet volledig worden toegeschreven aan ons aller BJG. Hij heeft veel onderzoek naar deze storing gedaan. Hulde voor BJG dus en niet voor deze jongen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jun 2013 21:21 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Ik vraag me nog wel af wat het effect van de klepstoters kan zijn dat van 100 naar 60 met het loslaten van het gas het schokken veroorzaakt rond de 70 km/h.
|
08 jun 2013 22:44 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Dan werkt de motor als rem - die moet ook gelijkmatig remmen?
|
09 jun 2013 01:44 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Met een automaat?
|
09 jun 2013 01:57 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Owja... mmmm
|
09 jun 2013 02:12 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Jahoor, die staat dan in de lockup 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 jun 2013 21:08 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Als het toerental 50tpm of minder verschilt gaat de automaat in de lockup. Dan is de gang er al aardig uit om af te remmen op de motor. Als de lockup bij hogere verschillen aangrijpt dan is het snel gedaan voor dat dunne frictieplaatje.
Bij gas los daalt het toerental sterk en bij 70 kmh. daalt naar mijn ervaring het toerental van de motor veel verder dan 2000, 2500 tpm in de hoogste versnelling.
|
09 jun 2013 22:19 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Dat is niet correct 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 jun 2013 22:26 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Niet? Waarom heeft deze bak dan nog rembanden dan nodig als de lockup dat werk al doet? Ik dacht dit wel eens gelezen te hebben in de technische training die Citroen ooit had uitgebracht. Als de bak al in lockup staat kan deze wellicht afremmen op de motor maar in de hoogste versnelling schiet dat niet op, een automaat staat al rap in de hoogste versnelling.
|
09 jun 2013 23:45 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Even terug op mn eerdere vraag voordat we afdwalen, wat is de oorzaak dat de klepstoters deze trillingen zouden veroorzaken? Er loopt nogal wat door elkaar. Eerst bij 70 kmh. Na schoon maken bij 50 kmh. Alleen bij koud weer. En kijkend naar het tijdpad is het de laatste week niet zo koud meer.
Relatie klepstoters en bij het uitlopen van de wagen dat trillingen zouden veroorzaken kan ik niet rijmen. Zeker als er echt afgeremd wordt door de motor is er geen of nauwelijks actieve verbranding in de motor.
|
10 jun 2013 09:30 |
|
 |
|