Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Goed bezig, DeBakker! Mooi dat je de automaat door JO hebt laten uitsluiten. Mocht je een Lexia nodig hebben en/of storingen willen wissen, je bent van harte welkom. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 mei 2013 22:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
@ De Bakker, Met dat muntje-met-gat heb je een manier om te checken of de EGR dit probleem veroorzaakt. Als dat zo blijkt te zijn zul je toch op zoek moeten naar een definitieve oplossing. Ik neem namelijk niet aan dat je tot de categorie milieu vervuilers wilt gaan behoren.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 mei 2013 22:26 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Oke, dan ga ik dat met dat muntje maar eens proberen. Een nieuwe kopen is geen probleem maar ik vind het ook zonde om maar zo in het wilde weg dingen te gaan kopen om te proberen. Als de truc met het muntje werkt ga ik hem vervangen natuurlijk. @ GW-tje Super, bedankt voor het aanbod. Mocht het nodig zijn laat ik het je weten. 
|
28 mei 2013 22:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Duidelijk @Chathanky: De truc met het muntje was een aangegeven diagnosemethode. Natuurlijk ga je eerst diagnose stellen voordat je onderdelen gaat vervangen  Zo'n egr klep kost al gauw 100 euro, en dat is erg jammer over de balk gegooid als het niet nodig blijkt 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 mei 2013 22:48 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Even stiekum snel een update vanaf mijn werk. Vanochtend bij het wegrijden (12 graden) begon de auto gelijk de eerste keer dat ik de 2000 toeren aantikte heftig te schokken, dus bij koude motor. Het is dus afhankelijk van de buitentemperatuur denk ik. Gisteren was het 23 graden overdag en bijna geen last. Ook bij JO was de temperatuur rond de 20 graden, en bijna niet te merken. Bij aankomst in Apeldoorn tegen 23.00 uur was het rond de 14 graden en schokte hij weer hevig. 
|
29 mei 2013 09:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Temperatuursensor van de inlaatlucht? Die is niet zo gek duur en kun je vrij gemakkelijk vervangen. Als je de aansluiting van het luchtfilter op je gasklephuis hebt verwijderd kun je hem zo uit het gasklephuis trekken. En direct even je stappenmotor reinigen. Hier te koop of bij de dealer: KLIK
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
29 mei 2013 11:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Heeft deze C5 wel een stappenmotor?
Dit is een automaat, ik vermoed daarom dat hij voorzien is van een electronisch gaspedaal.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 mei 2013 12:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Lees eens hoeveel mensen hier problemen hebben met een nukkige automaat bij een koude start. 
|
29 mei 2013 13:25 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
GW-tje schreef: Temperatuursensor van de inlaatlucht? Dat zou heel goed kunnen. Goeie tip.  Ik heb er gelijk eentje besteld en morgen komt hij binnen. Ben benieuwd. Verklaard wel gelijk een boel. Voor ik hem kocht proefgereden met mooi weer, 1 hikje gevoeld voor de rest super gereden. Toen ik de auto ophaalde was het slecht/koud weer en niets anders dan inhouden rond de 70 km/u. Maandagavond bij JO was het ook nog lekker warm en daarom was het ook niet te voelen waarschijnlijk. Toen ik tegen 23.00 uur weer in Apeldoorn aan kwam was het buiten al een stuk afgekoeld en toen schokte hij heftiger dan anders. @ JW-NHS Ik heb volgens mij wel een stappenmotor aan het gasklephuis hangen.
|
29 mei 2013 18:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Kijkend naar de gegevens van een andere 2 liter met AL4 zie ik dat die een elektrisch bediende smoorklep heeft. Vandaar mijn gedachte. Als je even de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, kan ik dat zo nazien.
Desgewenst kan ik dan ook naar andere dingen kijken die specifiek zijn voor jóuw C5.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 mei 2013 18:39 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
chathanky schreef: Lees eens hoeveel mensen hier problemen hebben met een nukkige automaat bij een koude start.  Als je de rest van dit draadje hebt gelezen snap je dat dit een zinloze bijdrage is.
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
29 mei 2013 18:44 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Bij net wegrijden met koude motor kun je twee dingen door elkaar gaan halen met een werkelijk probleem of met de nukken van de al4 gedrag bij een koude bak. Of dat dan onzinnig is dat te vermelden? Ik vond het iig vermeldingswaardig.
Als een gereinigde mapsensor tijdelijk soelaas geboden heeft zou ik wederom de sensor niet vertrouwen als het gedrag terug komt. kans is groot dat reinigen niet afdoende geweest is en de sensor echt op is. De inlaattemperatuur kun je contoleren of deze vreemde waardes aangeeft. Kan met een elm uitleeskastje.
|
29 mei 2013 18:56 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Voor wat betreft AL4 met kabelbediend gasklephuis.......mijn EW10J4 van 2002 heeft dat ook en dus ook de stappenmotor. Koude nukken van de AL4 kun je vrijwel wegkrijgen door de software van de AL4 te laten updaten naar de laatste software-versie. Dat kun je zo bij Coolen even laten doen of bij JO als je de bak laat flushen. Dat kan natuurlijk nooit kwaad. Als je de AL4 in de sneeuwstand zet kun je dit ook volledig elimineren. Mijn ervaring is dat dat gedrag, voor de update, eigenlijk alleen bij vorst optrad.
Ik ken het probleem van DeBakker, kan ermee leven, maar weg is het bij mij ook nog niet. Ik heb ondertussen vervangen:
- MAP-sensor, - Koelvloeistoftemperatuursensor, - Luchtinlaattemperatuursensor, - Lamdasonde (upstream),
Daarnaast zijn stappenmotor, gasklephuis en EGR-klep gereinigd. Ik houd alleen nog de truc met het muntje over om de EGR definitief uit te kunnen sluiten en het vervangen van de gaskleppotentiometer. Als allerlaatste een nieuwe katalysator, maar ik geloof niet dat het een doorstroomprobleem van de kat is. Het treedt altijd op in deellast in een toerengebied waar de auto zich juist opperbest zou moeten voelen. Een doorstroomprobleem zou zich meer bij vollast moeten openbaren in mijn optiek.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
29 mei 2013 20:37 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Bij mij maakt het niet uit of de auto koud is of op bedrijfstemperatuur. Schokken is precies het zelfde. Maar de hevigheid van het schokken is dus afhankelijk van de buitentemperatuur, zoals het nu lijkt.
Mocht de temperatuursensor toch niets opleveren dan is de volgende verdachte inderdaad de MAP sensor.
|
29 mei 2013 22:16 |
|
 |
DeBakker
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2013 17:58 Berichten: 40
Auto: C5 Berline difference 2 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schokken rond de 70km/u
Vandaag de temperatuursensor vervangen, maar dat mocht niet baten helaas. Kreeg van JO nog de tip om de injectoren te reinigen. Dus heb vanmiddag de auto aan het apparaat laten zetten om de injectoren te reinigen. Helaas mocht ook dit niet helpen. Voor morgen staat dus het proberen van een nieuwe MAP-sensor op het programma  Heb net al even bij onze leverancier ingelogd en die heeft er eentje op voorraad. Die mag ik dan vast wel even lenen 
|
30 mei 2013 22:14 |
|
 |
|