Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Waterloze koelvloeistof....
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Ik denk dat jullie allemaal een punt hebben. Inderdaad is het een olie-achtige vloeistof. Tegen corrosie is het idd goed. Wel vind ik dat er teveel op de hogere temperatuur wordt gefocust. Die temperatuur wordt nl niet hoger. Ook de genoemde motorschade ontstaat meestal door ongelijke warmte afvoer tgv luchtbellen. En die ontstaan bij koken natuurlijk wel. Een egale temperatuur van 120 graden kan vrijwel nooit kwaad, ook niet bij verschillende materialen van motor en kop. Natuurlijk is de door guide genoemde 180 graden extreem, en weer wel schadelijk. Maar zoals gezegd wordt de temperatuur niet hoger dan normaal bij gebruik van deze waterloze koelvloeistof. Het zou wel hoger kunnen zonder dat het koken gaat. Dat kan een voordeel opleveren als het zover komt, maar dan mnoet je niet doorgaan tot 180 graden Volgens mij is de afvoer-capaciteit gewoon beter, althans dat claimt men. Ik ben geen expert op dat gebied, wellicht kan Guido hier wat meer nuttigs over zeggen. Met de extra info dat het olieachtige vloeistof is. Ik ben met jullie van mening dat bij een gebrek aan koelcapaciteit de echte oorzaak moet worden opgespoord en aangepakt. Dat neemt niet weg dat inderdaad toepassing bij oude auto's soms voordelen kan hebben vanwege corosie. Die voordelen zijn reeds genoemd. Ook vanwege de betere warmte afvoer, voorop gesteld dat dit inderdaad waar is zoals men claimt. 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jan 2013 23:39 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Olie is een prima koelmiddel, het wordt ook voor allerhande andere installaties gebruikt voor koeling of verwarming. Denk hierbij aan transformatoren en elektrische olieradiators (heeft blijkbaar ook met geleiding te maken...). Er zullen waarschijnlijk een heleboel verschillende soorten zijn maar een eigenschap hebben ze denk ik allemaal wel gemeen: de uitwisseling van warmte gaat trager als bij water. Het gebruik van die waterloze koelvloeistof lijkt me niet echt een probleem, toch zeker niet in deze contreien. De meeste koelsystemen zijn toch overgedimensioneerd hoop ik? Een vakantietripje met een volgeladen break met 4 personen en een dikke caravan er achter een lange helling van 8% bij 38° Celcius zal het dan wel blijken of het gaat!
Alle gekheid op een stokje. Het is wel erg duur spul, en gewone koelvloeistof die op regelmatige basis eens vervangen en tussendoor nagekeken word is voor mij voldoende...
_________________ Free beats!
|
25 jan 2013 11:53 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Hollender schreef: Het gebruik van die waterloze koelvloeistof lijkt me niet echt een probleem, toch zeker niet in deze contreien. De meeste koelsystemen zijn toch overgedimensioneerd hoop ik?
Alle cilinderkoppen hebben altijd wel last van hotspots. Dus een kop is niet op elke plek even warm. Op het moment dat je er een koelmedium doorheen pompt wat minder effectief de warmte afvoert, verergeren die hotspots zich. òf dat een probleem is laat ik even buiten beschouwing (de motor werkt immers ook in de zomer in spanje), maar het effect is er wel. Ik heb ook even gekeken naar het verschil tussen soortelijke warmte van water (hoofdbestanddeel kvs) en gemiddelde oliën en dat verschil is toch aanzienlijk. Water is 4,18 (dus het kost 4,18 joule om 1 gram water 1 graad te verwarmen) en zoals al eerder gezegd kvs 3,6, en eigenlijk alle olien en waxen/vetten (dus vrijwel alle koolwaterstoffen) zitten rond de 2-2,5. Dat houdt in dat water grofweg 1,5 tot 2x zoveel warmte tot zich neemt om 1 graad in temperatuur te stijgen. Dat is wel een serieus verschil Voor dezelfde warmteafvoer (als het medium dus verantwoordelijk is voor hitteverzadiging), zou je de waterpomp 1,5 tot 2x zo hard moeten laten draaien, en de slangen aanzienlijk in grootte moeten doen laten toenemen. Misschien toch maar eens informeren wat nou precies de warmtecapaciteit van die waterloze kvs is voordat je het toepast (wellicht ook in oldtimers, aangezien daar vaak onderbemeten radiatoren/koelventilatoren zitten). Zeker als je met je oude campertje van de zomer weer lekker de bergen ingaat  . Met een warmtecapaciteit onder de 3 (joule per gram per graad) zou ik het denk ik niet doen. Dan maar wat meer corrosie en wat vaker de kvs vervangen 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
25 maart 2013 15:22 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
water of olie is een groot verschil, de rubbers en pakkingen zijn ontworpen voor water koeling, olie vreet het rubber op. dus je zult alle slangen moeten vervangen door slangen die olie bestendig zijn (siliconen) bekend fenomeen bij mazda lekkende kering op slang van de kachel veroorzaakt lekkage. als dit zo goed is en lang bestaat moet het dus in de hoge prijsklasse auto,s zitten lexus ed maar dat zit het niet dus? maar slaolie verkopen voor die prijs is een goed idee ha ha
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
26 maart 2013 18:40 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Als je de vergelijking goed wilt maken neem je niet kj/kg maar kj/dm3. Olie is lichter dan water waardoor het koelend vermogen nog meer verschilt.
|
26 maart 2013 18:47 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
GuidoK schreef: Dit middel richt zich overigens specifiek op oude auto's dus wellicht ligt dat daar wat gevoeliger.
Noch onze Daf, nog onze 2CV heeft er wat aan... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
26 maart 2013 19:01 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
|
26 maart 2013 19:31 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
sonnema schreef: water of olie is een groot verschil, de rubbers en pakkingen zijn ontworpen voor water koeling, olie vreet het rubber op.
dat klopt, maar men claimt dat het onschadelijk is voor het koelsysteem, dus echt olie zal het niet zijn, meer een sysnthetisch product denk ik. Daarom gaan de berekeningen die Guido maakt denk ik niet helemaal op.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 maart 2013 22:08 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Hollender schreef: Olie is een prima koelmiddel, het wordt ook voor allerhande andere installaties gebruikt voor koeling of verwarming. Denk hierbij aan transformatoren en elektrische olieradiators (heeft blijkbaar ook met geleiding te maken...). - Alle gekheid op een stokje. Het is wel erg duur spul, en gewone koelvloeistof die op regelmatige basis eens vervangen en tussendoor nagekeken word is voor mij voldoende... Olie die in verwarmingsradiatoren zit kun je vergelijken met slaolie.ECHTER,de olie die gebruikt werd in transformatoren waren PCB's,nu bij wet verboden wegens giftig voor mens en milieu.En ge zoud er twaalf liter in je wagen kappen (al dan niet verdund)....lekker. Heeft er al iemand gedacht om dat product te testen op toxiciteit??Daarbij,hebben jullie al gekeken naar de verkochte additieven voor de wagen.Allemaal toxisch
|
26 maart 2013 23:10 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
chathanky schreef: Als je de vergelijking goed wilt maken neem je niet kj/kg maar kj/dm3. Olie is lichter dan water waardoor het koelend vermogen nog meer verschilt. Oh idd ja Maar ik denk dat deze vloeistof een glycol achtige vloeistof is (dat soort spul zit ook al in kvs), en die verschillen vaak iets minder in dichtheid met water (pak 'm beet 10% range), en zijn soms zelfs tot 10% zwaarder. Maar ook die zitten dus op ca. 2,5 J/g/K, dus dat blijft altijd nog een factor 1,5 lager dan reguliere kvs. De kans bestaat dus dat je motor heter gaat lopen, zeker als de koeling al onderbemeten is. Hij zal dan niet aan de kook raken, maar wat doen al je pakkingen en slangen bij 130C+? Ik zou m'n ogen niet van de temperatuurmeter afhalen als je met je oldtimertje in de zomer op vakantie gaat in de hitte. Maar dan kan je als nog reguliere kvs gebruiken, want als je de discipline/gewoonte hebt om sowieso al die meter in de gaten te houden, dan stop je al voordat het te laat is 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
27 maart 2013 00:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Ok, maar het beoogde effect zal dus volgens Jou niet worden bereikt? Het omgekeerde effect eerder nog zeg maar?
Het probleem is wel dat we niet exact weten wat er in zit, en een aanname doen. Kunnen ve niet wat meer info krijgen van de leverancier? Puur ter lering ende vermaek. Gebruiken zullen we het wrs toch niet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 maart 2013 13:34 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Dit koelmiddel is 'uitgevonden' door meneer John W. Evans van EVANS COOLING SYSTEMS INC in Sharon, Connecticut, USA.
Als chemisch technoloog ben ik wel nieuwsgierig naar de samenstelling van dit wondermiddel. Voor de groothandel zijn er normaal material safety data sheets die iets over de samenstelling zeggen. Die kon ik echter niet vinden.
Maar, als een bedrijf echt niet slims bedacht denkt te hebben, vragen ze natuurlijk octrooi aan. En bingo; Evans Cooling systems Inc. heeft 13 octrooien op z'n naam staan. Twee hiervan hebben betrekking op een 'non-aqueous heat transfer fluid and use thereof'. Als je een octrooi indient, moet daar voldoende informatie om de uitvinding 'nawerkbaar' te maken. In dit geval moet er dus op z'n minst een ruwe samenstelling in staan. Er staat wel heel veel ruis in het octrooi (want het is 54 pagina's!), maar in de conclusies (claims) van dat het koelmiddel bestaat uit een mengel van ethyleenglycol (1,2-ethaandiol), propyleenglycol (propaan-1,2-diol) of glycerol (propaan-1,2,3-triol), en dat er een corrosie inhibitor in zit (waarschijnlijk een combinatie van natrium molybdaat, natrium nitraat en tolytriazole, ieder 0.5 gewichts%). In het octrooi is ook de viscositeit, warmtetransport, specifieke warmte en dichtheid van 30%PG en 70% EG als functie van de temperatuur gegeven.
- De viscositeit is sterk van de temperatuur afhankelijk (200 en 60 centipose bij respectivelijk -18 en 0oC). - De speciefieke warmte is bij 10 en 132oC respectivelijk 0.56 en 0.69 BTU/lb/oF (oftwel 2340 en 2890 J/kg/K tov van 4193 en 4270 J/kg/K voor water bij die temperaturen) - Dichtheid: 9.1 en 8.4 Lb/Gal (1090 en 1006 kg/m3 tov ~1000 voor water).
Voor de liefhebbers: Zoeken op bv. octrooinummer WO03018706A1 of op Evans Cooling in Espacenet.
|
27 maart 2013 16:47 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Goed zoekwerk. 
|
27 maart 2013 18:38 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
en mijn lampje ging net uit! ik lag altijd te slapen bij scheikunde. 
|
27 maart 2013 18:42 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waterloze koelvloeistof....
Goed gedaan wackoh! Ook ter vgl de juiste waarden erbij gezocht! De vermoedens waren dus wel een heel eind in de goede richting.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 maart 2013 19:52 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|