Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Ketting geknapt 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Je legt zelf al duidelijk een link tussen het geluid van de turbo en de trekkracht van de motor. Het lijkt me dan inderdaad het meest logisch om het daar als eerste te zoeken.
De electroklep en het vacuum circuit is als eerste verdacht in dit geval.
Ik kan je noemen wat wel eens voorkomt bij de 2.2HDi, maar om daar goed diagnose te kunnen stellen is wel kennis van het systeem en wat meetapparatuur (vacuum handpomp met meter en evt turbodrukmeter) nooodzakelijk.

Wat evt wel eens voorkomt zijn:

gescheurde vacuumslang egr klep
Lekkende vacuumpot swirlklep (waardoor vacuumverlies)
Slechte beluchting van electroklep turbodruk (filtertje verstopt of slang geknikt) waardoor vacuum blijft gehandaafd ook na het openen van de elecroklep
Electroklep turbodruk

Let op: Ook een slecht werkende luchtmassameter zorgt voor een beperking van de turbodruk.

Ik denk dat je zonder testapparatuur niet veel verder komt. Klinkt lullig, zo bedoel ik het niet.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


02 mei 2010 00:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Eindelijk heb ik het euvel gevonden.
het is een combinatie van de Swirl die zover ik weet nooit heeft gewerkt zolang ik hem heb gezien de reactie als ik hem vast zet... echter hielp dit eerst niet omdat er nog een probleem was...
Blijkbaar is tijdens het sleutelen een vacuumklep beschadigd in het inlaat deel. er zijn twee luchtslangen vanaf de turbo naar de motor. een via de intercooler en de andere via een soort verwarmer? standaard staat de intercooler open en de verwarmer dicht. blijkbaar was het nodig om via de verwarmer te rijden en sloot hij de klep van de intercooler. wat blijkt het geval... de klep van de verwarmer ging niet open..... knap dat ie nog zo goed reed. gezien die niet open gaat en de intercoolerklep in rust staat heb ik voor de test de vacuumslang van die intercooler klep afgetrokken en afgedicht om storingen te voorkomen. vervolgens gas en weg was ie. :smt023 :D toen ook maar de swirl test en het krachtpunt in de toeren verschoof een heel stuk. conclusie: 2 problemen waarvan de ene er altijd al was gezien mijn 2.2 nooit in de buurt is geweest van de snelheden die hier genoemd worden en de kracht boven de 3000 toeren al snel kwijt was.

Is zo'n vacuumpotje een beetje open te maken? :smt198
ik zie wel een soort kliksysteem echter weet ik niet of dat heel blijft...
andere kant is ie in rust dicht dus kan ik al gauw iets proberen. gaat het fout, kan ie alsnog vervangen worden.

wordt vervolgd... :arrow: :arrow: :arrow:


02 mei 2010 12:37
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
timyboyb schreef:
er zijn twee luchtslangen vanaf de turbo naar de motor. een via de intercooler en de andere via een soort verwarmer? standaard staat de intercooler open en de verwarmer dicht. blijkbaar was het nodig om via de verwarmer te rijden en sloot hij de klep van de intercooler.


Verwarmde inlaatlucht wordt bijvoorbeeld gebruikt tijdens FAP regeneratie. Als dat al lang niet meer gewerkt heeft dan zou je een hele rits meldingen gehad moeten hebben.
Het MM kan in feite kiezen uit drie soorten inlaatlucht:
1) gekoelde verse lucht uit de turbo (via intercooler)
2) verwarmde verse lucht uit de turbo
3) gekoelde UGR lucht, vanuit de uitlaat.

Zowel 2) als 3) zitten dus ieder via hun eigen koelwater-lucht warmtewisselaar.
Eentje voor (vertikaal) naast de eveneens vertikale intercooler (lucht-lucht warmtewisselaar).
De ander achter horizontaal, precies uitkomend op de UGR.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


02 mei 2010 13:26
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Het is gelukt.
Ik heb de vacuumklep open weten te kijgen en hier zat een beetje diesel in (heb een paar delen hiermee gereinigd) waardoor de klep niet goed open ging. Hij gaat nu weer redelijk goed. Nu nog een keer de swirl herstellen/vervangen en dan kan de tierap er ook af. de UGR leiding moet ook nog een keer schoon, ik zag bij de revisie dat die vol aanslag zit en nagenoeg dicht zat. wellicht dat dit nog een toegevoegde waarde heeft.

Kan dit achterop een beetje makkelijk los?
zal wel een lekker zootje worden met die drek die daar in zit...
beetje bij beetje komen we er wel.


02 mei 2010 15:55
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.