
Re: Lopen op 3 cilinders v6
Niet om de discussie te voeden maar gewoon even mijn ervaring neerzetten:
Ik tank met mijn V6 Ph I altijd E10 omdat ik vrijwel altijd in België of Frankrijk tank en niet overal sp98 te krijgen is. Nooit problemen met de loop, nooit pingelgeluidjes, eigenlijk niets dat opvalt.
Het enige dat wel eens gebeurt is de storing “anti vervuilingsysteem werkt onvoldoende” Deze blijft een week of zo staan, soms langer maar heeft geen enkele invloed op de motorprestatie laat staan noodloop problemen.
Volgens JO is dit te wijten aan een knutseloplossing in een van de rubberslangen die bovenop het blok zit. Ik heb klaarblijkelijk geen idee welke, zal eens een foto plaatsen, maar ik geloof het meteen. Hij zei dat dit waarschijnlijk ooit gedaan is om die meldingen te voorkomen. Helaas zonder effect dus.
Wat ik wel gemerkt heb is dat die melding vaker verschijnt als ik hier in Frankrijk bij een wat verlaten tankstation tank waar de omloopsnelheid erg laag is. En wat ook opvalt is dat die pomp steeds meer begint te piepen en kraken
Dit bevestigd wat mij betreft de these van BJG dat die E10 nogal snel ‘verouderd’. Ik heb het ook al gemerkt aan mijn tuingereedschappen als kettingzaag, motormaaier en bosmaaier. Die zijn na de winter nauwelijks uit hun winterslaap te halen als er nog wat benzine in heeft gestaan…
Voortaan ergens anders tanken dus!!