Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Waterloze koelvloeistof.... 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Dank. Enneh, excuses voor de typos... :oops:


27 maart 2013 20:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Ik had idd wel verwacht dat het op basis van glycolen zou zijn. Mooi speurwerk idd :smt023

Heel kort door de bocht is het gewoon pure antivries.

BJG schreef:
Ok, maar het beoogde effect zal dus volgens Jou niet worden bereikt?
Het omgekeerde effect eerder nog zeg maar?


Als jouw koelsysteem enigzins onderbemeten is (en dan vooral de capaciteit van de waterpomp en doorsnede van koelkanalen in je blok) wel ja. De motor zal dan op warme dagen bij hoge belasting veel warmer worden.
Het grootste voordeel is de anti corrosie, maar dat is alleen een voordeel als je daar een probleem mee hebt. Wellicht als je een auto hebt met koperen radiateur/leidingen.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


27 maart 2013 21:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Inderdaad, maar in het geval van wheeler dealers (in begin van dit topic) ging het om een koelsysteem dat onderbemeten was. De 'helden' hebben dit probleem pogen op te lossen door deze koelvloeistof te gebruiken. De indruki werd gewekt dat dit ook daadwerkelijk gelukt was.
Natuurlijk is dit niet door praktijktests bewezen. Op basis van deze informatie kunnen we dus aannemen dat het niet geholpen heeft, of het probleem zelfs verergerd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 maart 2013 23:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Idd, je kvs gaan dan welliswaar niet koken, maar je motor wordt gewoon heter terwijl je dat niet door hebt (tenzij je op de temp meter kijkt als die aanwezig is, die zal extreem in het rood staan).

Het onderbemeten koelsysteem los je er immers niet mee op (je verergert het zelfs), en dat is wat er bij oude ontwerpen juist aan de hand is.
Een goede radiator met extra fan installeren is een betere oplossing.

Bij hoge temperaturen loop je de kans dat alle slangen, pakkingen/o-ringen en overige afdichtingen heel erg verharden/verouderen (incl de lagerafdichting van je waterpomp), waardoor je dat soort zaken sneller zal moeten vervangen. Een normale motor draait globaal tussen de 90 en 110 graden, maar ik heb geen idee wat er dus met die rubber delen gebeurt als ze regelmatig 130 graden oid (of hoger) worden.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


27 maart 2013 23:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34
Berichten: 17
Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Het spul doet me denken aan thermische olie, zoals die gebruikt wordt als vervanging van stoom.
Zolang dat spul in de ketel (of motor) zit gaat het goed, komt het er uit (door lekkage bijvoorbeeld), dan is het knap agressief en bepaald niet milieuvriendelijk. Ik kan daarover niets vinden op de website van Evans.
Ik zou er dus geen voorstander van zijn.

Even ter informatie: de koelvloeistof in een auto is een mengsel van een glycol (30% tot 40%), inhibitors en demiwater. De soortelijke warmte bij een bescherming van -25°C ligt rond de 3,6 KJ/kg.K . Het is dus wat minder dan water, maar veel meer dan de 2,9 KJ/kg.K van het Evans spul.
De meeste glycolsoorten zijn tegenwoordig biologisch afbreekbaar en milieuschade is vrijwel uitgesloten.
Omdat het mengsel "gladder" is dan water, pompt de koelwaterpomp iets meer liters rond dan als ware het 100% water en compenseert daarmee de lagere soortelijke warmte.
Of dat grote verschil van 3,6 KJ/kg.K naar 2,9 KJ/kg.K door een standaard koelwaterpomp gecompenseerd wordt, is maar de vraag. En warmteoverdracht blijft een functie van snelheid en temperatuurverschil. Hoe sneller de doorstroming, des te groter de warmteoverdracht.
Hier ligt dus een oververhittingsspook op de loer, vooral in hotspots.
Puur demiwater is natuurlijk het beste, maar er moeten inhibitors bij om corrosie te voorkomen en om het demiwater "vervuiling of buffering" mee te geven, zodat het niet zuur wordt door opname van CO2.


13 jun 2013 16:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waterloze koelvloeistof....
Goed uitgelegd!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 jun 2013 19:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.