Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Geen turbodruk 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Ik begrijp alleen niet hoe je zonder vacuümbesturing op de variabele turbo geen melding kunt krijgen.
Ik zou denken dat een kleine afwijking tussen wat hij doet en wat hij moet doen al gelijk een storing geeft en bij hogere toerentallen een noodloop. In de dichtere stand bouwt de motor aan uitlaatkant te veel druk op, waardoor je de verbrandingskamers niet meer leeg krijgt. Diesels zijn sowieso heel gevoelig voor druk van die kant.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 aug 2011 11:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 139


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
En als de turbodruk geheel "uitvalt" zal dat ook echt wel resulteren in een uit te lezen storing.

Maargoed, gezien hoe complex turbo-regelsystemen tegenwoordig zijn, blijf ik vinden dat de eenvoudigste storing als eerste bekeken moet worden, namelijk de rembekrachtiging / algemene vacuumvoorziening. En dan begin ik nog niet eens over het veiligheidsaspect.

_________________
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


24 aug 2011 13:27
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 dec 2008 18:30
Berichten: 31
Auto: c5 break 2.0 hdi vtr
Opties: xenon, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10300
Productienummer: 0346
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
@Web: Bedankt voor je bezorgheid rondom de veiligheid. Ben mij hier zelf ook bewust van en neem echt geen onverantwoorde risico's. Tot nu toe is het zo dat de rembekrachtiger alleen in het begin geen vacuum lijkt te krijgen, daarna is het constant aanwezig. De eerste kilometers zijn op een rustige weg en de auto remt echt wel alleen moet je wat harder trappen.

Dan het technische deel: Na de uitleg hierboven over de werking van de turbo (bedankt JW en ET!!) en het soms niet hebben van remkracht ben ik er van overtuigd dat het probleem inderdaad wordt veroorzaakt door het niet hebben van voldoende vacuum. Vervelende (of gelukkige) is dat ik de laatste dagen geen remproblemen heb en ook geen turboproblemen. Waarom is mij een raadsel en aangezien ik de test vacuumpomp nog niet binnen heb kan ik nog geen vacuumcircuits uitsluiten. Wel heb ik zo'n vermoeden dat het stuk vacuumleiding dat naar de regelklep van de turbo gaat verdacht is. Waarom: Dit is precies de leiding die dicht langs de EGR klep loopt en bij montage/demontage van de EGR klep wat aan de kant geduwd moet worden. Wat mij opvalt is dat de overgang van plastic leiding naar metalen leiding met een stuk grijze slang is, terwijl alle andere overgangen van zwarte slang zijn. Is dit misschien al een keer eerder stuk geweest?

Dan nog de opmerking over de storingsmelding: Er is wel degelijk een melding in de computer te vinden tijdens het uilezen met de lexia. Op het dashboard is echer niets te zien (geen melding en geen lampje).

Meer later.
Mvg,

Erik


24 aug 2011 18:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 dec 2008 18:30
Berichten: 31
Auto: c5 break 2.0 hdi vtr
Opties: xenon, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10300
Productienummer: 0346
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Nou ik heb het vacuumsysteem uitgebreid getest met vacuumpomp/meter en nergens een lek kunnen vinden. Het blijft voor mij dus een raadsel waarom de auto enkele dagen problemen had met de rembekrachtiger en turbodruk. Enige wat ik nog kan bedenken is dat de vacuumpomp het niet goed heeft gedaan. Aan de andere kant lijkt mij dit vreemd omdat de pomp mechanisch is en het niet logisch is dat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. De komende weken maar eens kijken hoe het verder gaat. Iemand nog suggesties?


27 aug 2011 13:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 dec 2008 18:30
Berichten: 31
Auto: c5 break 2.0 hdi vtr
Opties: xenon, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10300
Productienummer: 0346
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Inmiddels heb ik een tweetal weken geleden de vacuumpomp vervangen voor een exemplaar van de sloper. Geen remproblemen meer en geen turbodrukproblemen meer! Zoals JW dus al vermoedde. Dank JW.

Blijft voor mij nog een vraag over (puur uit nieuwsgierigheid): Hoe werkt deze pomp eigenlijk? Heb de oude opengeschroeft maar kan nu niet direct vaststellen wat er kapot is. Het zou slijtage kunnen zijn maar hij draait volledig in de motorolie. TOch voelde de pomp anders aan dan het ruilexemplaar.

Groeten,

Erik


30 sep 2011 14:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
een afdichtring wellicht?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


01 okt 2011 17:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.