Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
dus even resumerend: -de auto is mogelijk gechipt geweest -startproblemen die -behalve provisorisch door de ANWB- niet echt aangepakt zijn -er is duidelijk iets misgegaan bij een olielek-reparatie/D-riem wissel -probleem met plaatsing sensor/poelie (wtf?) -diagnose zonder lexia -CitNL consult (wel Lexia?) -slechte compressie (al genoemd door eddy) -testritten met maar 3 versnellingen zoals ik al in een eerdere post voorlegde -turbo problemen? - > realtime uitlezen drukken (vacuüm besturing!) -opvoerpomp, filter, HD pomp -> brandstofdrukken (!) -FaP (asmeting, geforceerde regeneratie, check Eolys niveau, vacuüm besturing) Ik vind het ongelooflijk dat er verwacht wordt een fout te vinden, terwijl de auto dus tussen het eerste moment dat het fout ging (jun?) en (eind) augustus geen Lexia gezien heeft!? 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 aug 2010 14:46 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Wat zaken rechtzetten, door de ongelofelijk lengte van deze reparatie zijn er wat zaken, die wel vermeld zijn wellicht ondergesneeuwd. De totale lengte van deze storing werd niet geholpen door mijn veelvuldige afwezigheid in vooral de maand juni, al had mijn dealer hier best wat adequater op mogen reageren. Als monteur weet ik echter dat er heel lastige problemen zijn en ongeduldig worden dan niet in je voordeel werkt. Maar wellicht is mijn empatisch vermogen in deze wel te groot geworden? - De startproblemen waarbij de ANWB langs kwam waren te wijten aan een juist tijdens deze reparatie, die alle verdere reparaties overbodig zou maken  , te vervangen startmotor. Dit staat dus geheel los van het latere startprobleem. - De C5 heeft binnen 3 weken een Lexia gezien die helaas niets extra zag wat deze storing had kunnen verklaren cq bekorten. - De compressie is redelijk volgens de dieselspecialist daar er een cylinder minder is dan de andere maar nog steeds binnen specificatie. Gezien de oorspronkelijk fraaie loop van de motor had ik dit nooit verwacht. - Alle, maar dan ook alle, uit te lezen relevante drukken en sensor signalen hadden de juiste vorm en/of waardes. Dit is door alle drie betrokken reparateurs gecontroleerd. De vervangen signaalgever ziet er overigens geheel anders uit dan ik verwachtte en volgens de dieselspecialist heeft de nieuwe een iets andere vorm dan de orginele door een PSA-modificatie waardoor tevens de krukaspoelie vernieuwd moest worden. Ook geeft deze meer pulsen af kreeg ik te horen wat mij de gedachte geeft of de huidige software hierop wel berekend is en wellicht mijn wat vreemde motorkarakter verklaard. Dit heb ik verder nog niet uitgezocht maar als het echt niet zou kloppen zou ik storingsmeldingen verwachten. Na wat brainstormen over al die over mij uitgestortte informatie het volgende, de signaalgever kan niet fout gemonteerd worden want deze heeft een enkele spiebaan voor montage rechtstreeks op de krukas en is vervangen door wat minimale beschadigingen aan de magneetstrip. Hoe dit dan wel kan met de sensor is mij nog niet duidelijk en is een gedetaileerde en liefst als exploded view uitgevoerde tekening nodig zolang je het blok niet voor je neus hebt staan/liggen. Deze sensor zit blijkbaar niet direct op de motor maar op een losse plaat/bracket daar deze sensor als eerste vervangen is en dus op exact dezelfde wijze fout zat waardoor de branstof te laat inspoot. Hier is sprake van een monteursfout met langdurig gevolg De dieselspecialist kreeg een compleet gestripte auto aangeleverd met de bedoeling de motor draaiend te krijgen en blijkbaar heeft de C-dealer er niet bij stilgestaan dat het schakelen wel handig zou zijn bij een reparateurs-testrit dan wel hem simpel van de brug af te kunnen rijden. Tenslotte is stationair gasgeven toch wat anders dan een echte proefrit die hij met mij heeft kunnen maken. De kosten zijn nog niet bekend en als alles echt in orde is gaan we hierover in conclaaf waarbij de verwachting is dat mijn oorspronkelijk opgegeven storingen berekend zullen worden met de koppeling als mogelijk twistpunt net als het eveneens vervangen vliegwiel. Mijn idee dat de krukaskeerring lekkage de koppelingsplaten smeerde en bij het opheffen van deze storing de koppeling weer gewoon gebruikt zou kunnen worden was een misvatting volgens mijn dealer. Alle onderdelen zijn bewaard en zal dat kunnen zien komende week.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
27 aug 2010 19:00 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Quelle histoire... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 aug 2010 20:59 |
|
 |
ariecitroen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 sep 2007 12:04 Berichten: 205 Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Je hebt er niets aan , maar wat een verhaaal !! Hopelijk krijg je na al het wachten "je eigen auto met bijbehorend rijgedrag"toch weer terug.
|
11 okt 2010 08:00 |
|
 |
bikkel59
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jul 2010 10:42 Berichten: 253 Woonplaats: Lansingerland.
Auto: Xantia / C5 1.6 Automaat Tourer 08-2010.
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: zwart metalic
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Ja hoe staan de zaken er nu voor nu na ruim een maand van stilzwijgen ??
_________________ Bier maakt meer goed dan vrouwen kapot kunnen maken!!
C5 phII, 2.0I 16 V Exclusief Bj. 2005, Gris fulminator. AL4.
Grts Erik (Bikkel)
|
11 okt 2010 09:54 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Met zoveel verzoeken kan ik uiteraard niet weigeren te reageren!
De auto rijdt momenteel erg lekker met af en toe een minimaal hikje bij het overschakelen. Dit op zich goede nieuws is opgetreden na een bezoek aan de Photokina te Keulen, met vooral op de terugweg goed gebruik van de autobahn. Het roetfilter is flink doorgeblazen en de auto haalde vlak voor de Nederlandse grens bij Goch, toen al dat vervelende Duitse blik rechts bleef, toch mooi 200 echte kilometers per uur. Toen ik na een culinaire snelle hap in Nederland vlak bij huis wegreed had ik mijn oude C5 weer terug met zelfs nog wat meer "toerenvreugde". Ik heb wel het idee dat er wat meer roet achter de auto zichbaar is dan je zou verwachten maar dat wijt ik aan de intussen reeds verlopen houdbaarheidsdatum van het roetfilter. Dat filter, bijna 400 Euro ex btw voor een refurbished exemplaar, moet nog maar even wachten tot na de eindafrekening hoewel ik verwacht dat dit tevens mijn hikje zou oplossen.
Tot zover het goede nieuws, maar wat er nu over is en dat is nieuw, betreft een licht lekkende versnellingsbak zichtbaar bij de schakelhevel uitgang. Mij was verteld dat de keerringen van de aandrijfassen tevens vervangen zijn daar er zweetsporen zichtbaar waren en ze nu toch bezig waren;-). Navraag bij een "echte" Citroendealer leerde mij dat deze heveluitgang geen keerring heeft maar een O-ring en dat deze lekkage waarschijnlijk het gevolg is van overvulling van de bak. De olie komt dan uit de ontluchting, waar overigens de bak ook wordt gevuld. Mijn idee dat de bak opnieuw gevuld is en dan met meer dan de benodigde 2,25 liter werd hiermee bevestigd. Ik heb serieus overwogen dit meteen door deze dealer te laten uitvoeren, maar ten eerste had ik de auto op dat moment niet bij de hand en ten tweede mag mijn eigen dealer dit eerst uitvoeren daar hij er opstond pas de rekening op te gaan maken als echt alles is opgelost. Uiteraard mag dat van mij best nog even wachten, maar die lekkage zorgt wel voor hardnekkige vlekken op mijn oprit en juist soortgelijke vlekken luidden dit drama in.
Ik heb de oude koppeling gezien en deze zou normaal gesproken best nog een aardig tijdje meegekund hebben maar het roemruchte dubbele vliegwiel had wel erg veel speling gekregen en vervangen was de enige optie.
Tot zover dit tussentijdse verslag al was ik van plan dit uitgebreid te verslaan als echt alles klaar is, maar deze belangstelling doet mij goed net als de contacten dienaangaande op de meeting afgelopen zaterdag. Het vertrouwen komt weer langzaam terug na die 6000 kilometer die we nu gereden hebben sinds de dame terug is. Na bijna twee maanden in een Toyota Corolla en de vakantie in een VW Passat is rijden in een C5 een vorm van thuiskomen die veel goedmaakt.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
12 okt 2010 01:22 |
|
 |
bikkel59
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jul 2010 10:42 Berichten: 253 Woonplaats: Lansingerland.
Auto: Xantia / C5 1.6 Automaat Tourer 08-2010.
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: zwart metalic
Naar boven
|
 Re: C5 Ph 2 slaat niet aan.
Zo hé, wat een verhaal. Blij voor jou dat het nu (bijna) allemaal goed is met jou en je C5. Nu blijven zeuren dat er iets nog bniet goed is hoef je de rekening ook niet te betalen HAd je zo'n filter afgelopen zaterdag niet (stiekem) van een andere C5 kunnen slopen??? Ik had bij een van mijn eerdere auto's ook olielekkage en heb toen van zink een bak (lade) gemaakt die ik thuis onder het lek schoof, scheelt heel veel smeurie op je oprit. Suc6 met je C5 strijkijzer.
_________________ Bier maakt meer goed dan vrouwen kapot kunnen maken!!
C5 phII, 2.0I 16 V Exclusief Bj. 2005, Gris fulminator. AL4.
Grts Erik (Bikkel)
|
12 okt 2010 12:28 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|