Re: Nogmaals LPI loopt harder?
fengels schreef:
Het is waar dat een auto op LPI harder kan lopen.
Het heeft niks met Tmin en Tmax te maken. Als Tmin lager is dan zal Tmax ook ongeveer net zoveel lager zijn.
Maar doordat LPI vloeibaar gas inspuit ( in het spruitstuk niet in de cylinder !) Zal het door verdamping daar sterk afkoelen, zoals al gegezegd is ( intercooler doet dat ook). Het gevolg hiervan is dat de lucht/gas mengsel een veel lagere temeratuur heeft en dus ook een hogere dichtheid. Een hoger dichtheid betekend dan ook dat er meer gram lucht/gas mengsel in de cylinder ruimte gezogen kan worden dus een betere vullingsgraad en dus meer vermogen.
je haalt twee dingen door elkaar
1. thermische efficiëntie
2. volumetrische efficiëntie
1- zorgt er voor dat je efficiënter omgaat met een gegeven hoeveelheid brandstof die je erin stopt.
2- zorgt ervoor dat je meer brandstof per gegeven volume vd inlaatslag kunt inspuiten.
Beide kunnen een vermogenstijging opleveren.
De thermische efficiëntie gaat wel degelijk omhoog als met een koeler mengsel begint. Beginnen met een koeler mengsel betekent eindigen met koelere uitlaatgassen.
Ik heb liever 5% efficiëntie verbetering, dan 5% meer verbrandingsenergie.
In het eerste geval is het vermogen aan de krukas tot 20% hoger
bij gelijkblijvend verbruik (eff gaat van 25% naar 30%)
In het tweede geval heb je maximaal 5% meer vermogen, maar ook
5% meer verbruik, geen hogere efficiëntie dus.
Sterker nog ik heb liever 2% meer thermische efficiëntie 25%->27% = +8% vermogen bij gelijk verbruik!
...dan dat ik 20% meer volumetrische efficiëntie kan halen. (en dus +20% vermogen door 20% meer brandstof te gebruiken)
Het eerste merk je iedere dag aan de pomp bij hetzelde rijgedrag, het tweede merk je alleen maar als je er daadwerkelijk gebruik van maakt en ten koste van extra verbruik.