Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 kwaliteit citroen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ik heb ook geen probleem met de stoelen...

12 aug 2008 09:54
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Ger, heb je dit draadje goed gelezen, er zijn andere c5 rijders die ook kritiekpunten hebben. En dat ook gewoon zeggen. Kijk ook maar eens op een meeting, daar wisselen we ook ervaringen uit over het oplossingen van kritiekpunten. Bijvoorbeeld de achterruit.
johan

12 aug 2008 10:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC

Naar boven
GuidoK schreef:
Dat jij je originele pompje nog hebt sta ik van te kijken. Misschien ligt het aan spaarzaam gebruik of weinig gebruik van de achterwiswas of zoiets.
Een representatief beeld lijkt me,

1e , mijn ruitensproeierpomp is ook nog de eerste,en heb geen achtersproeier,... dus ?
ten 2e , wat betreft je onderhoudskosten per Km , natuurlijk lopen die op, bij km standen boven de 300.000, dat lijkt mij wel representatief voor die extreme km standen(bij elk merk), maar mij gaat het er om dat ik in de 60.000 km die ik nu in die van mij rijdt nog geen groter probleem ben tegengekomen dan het te laat wisselen van mijn bougies, maarja ik doe mijn onderhoud zelf, en dan komen we toch weer op het punt van welke "Garage", ik ben ook van mening hoe vaker er aan een auto gesleuteld word, hoe meer problemen je krijgt, door vergeten ringetjes , moertjes e.d., kortom als je eenmaal een serieus probleem gehad hebt met je auto, word het alleen maar erger(en dit geldt miz.extra voor franse merken daar die constructief ingewikkelder in elkaar zitten dan bvb. een ford of opel)
Wat betreft de elektronica, volgens mij echt een DHZ probleem, heb zelf cruisecontrol, Xenon,en parkeersensors in gebouwd, en alles werkt nog prima, maar heb wel alle stroom bij de + van de (1e en originele 6 jaar oude)accu weggehaald dus buiten het can systeem om. :smt023

Renault Frégate Amiral 1956

ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB

12 aug 2008 14:17
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Ik doelde uiteraard op de wiswas van de break. Als je een sedan hebt zal je achterruit waarschijnlijk ook nog wel goed zijn :lol: :lol: :mrgreen:

Maar goed, ik vind 300dkm absoluut geen extreme voor een diesel in het hogere middenklassegment; met 60dkm vind ik dat je auto nog vrijwel nieuw is (als je dan al hoge onderhoudskosten hebt is het niet best; jij bent misschien net aan je eerste setje nieuwe banden toe ;) ). Het is immers geen boodschappenautotje, dus kan je daaraan nou eenmaal ook een wat zwaarder verwachtingspatroon aan hangen.
Merken als volvo en mercedes hebben diesels die zonder ingrijpend onderhoud tot 600dkm draaien.
Ik ben ook van mening dat een moderne diesel zonder problemen 300dkm+ moet kunnen draaien zonder koppakking of koppelingproblemen, met name bij snelweggebruik, en dat gebeurt dus al op grote schaal bij 200dkm.
En dat deze systematisch in ieder geval bij de 2.0 hdi modellen kapot gaan ligt heus niet aan onderhoud bij de garage, bij die onderdelen blijven ze heus wel vandaan voor het onderhoud hoor!
En dat geld dus voor het grootste gedeelte van de mankementen. (remklauwen, kapotte achterruit)
De zaken die onderhoud bij hoge kilometerstanden zouden kunnen doen oplopen zijn juist de zaken die behoorlijk goed heel blijven (op enkele kapotte turbo's na, ook altijd prijzig).
De ophangingen, aandrijfassen, rubbers en schokdempers / bollen blijven namelijk erg lang goed, dus jouw redenatie gaat wat dat betreft dan ook niet op.

12 aug 2008 14:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Sjever schreef:
ik ben ook van mening hoe vaker er aan een auto gesleuteld word, hoe meer problemen je krijgt :smt023

Deze bewering slaat natuurlijk nergens op, maar ik kan er wel in meegaan, maar dan moet je wel een auto hebben die niet vanaf de eerste dag terug wil naar z'n honk en daar het liefste blijft.

Ik heb zelf altijd het goedkoopste en fijnste gereden met auto's waar ik geen preventief onderhoud aan deed, en zelf alleen op tijd de olie en filters verving en reparaties alleen gedaan werden als het niet anders kon.

De meeste problemen heb ik gehad met (lease) auto's die keurig op tijd werden geserviced. Het leek wel of ze beroerder van de garage terug kwamen als dat ze er heen gegaan waren, de dingen waar je om vroeg waren niet gedaan en andere dingen waar niets mee mis was waren zonder reden (?) vervangen.

Dit waren in 99% van de gevallen van die grote fabrieks garages, waar je geduldig uitlegt aaan de receptionist wat je probleem is, en die dan onder het slaken van deskundige kreten als "ehu, jahaa, ehu, ehu" een werkorder met voorgeponste opdrachten invult en waarna je auto achter een slagboom naar de volgende verdieping verdwijnt met de zekerheid dat de betreffende monteur NIET weet wat JOUW probleem is. :smt017

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je bij een dure gecompliceerde auto als de C5 er een beetje verstand van hebt zodat je niet meteen op elk voorstel van de garage ingaat maar je gezonde verstand gebruikt en desnoods om een second opinion vraagt.

Daarom ga ik ook het liefst naar een kleine garage waar je kunt zien wat er gebeurd en met de monteur zelf kunt overleggen wat wel of niet nodig is.

Elke auto kun je geluk of pech mee hebben, zowel met nieuw als 2ehands, mijn C5 is nog jong, maar wat betreft kwaliteit en afwerking hoort hij zeker in de betere klassen, ik heb veel, erg veel auto's gereden in mijn leven, een groot deel daarvan behoorde tot het duurdere gedeelte van de drie Duitse merken, en ik zou over mijn ervaringen daarmee verhalen kunnen schrijven die sommige lezers van dit forum nachtmerries zouden kunnen bezorgen.

Tegen bovenstaande klagers die veel pech gehad hebben met hun C5 zou ik willen zeggen, stop hier met klagen of neem een ander merk want mijn C5 en ook die van de meeste forumleden doen het goed en misschien heb je inderdaad gewoon pech met je auto of heeft de vorige eigenaar hem afgeragd, of misschien ligt het toch aan het feit dat het niet botert tussen jou en de C5.

Maar stop met dat gejammer want je roept alleen maar steeds meer aversie op!

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

12 aug 2008 16:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC

Naar boven
GuidoK schreef:
Ik doelde uiteraard op de wiswas van de break. Als je een sedan hebt zal je achterruit waarschijnlijk ook nog wel goed zijn :lol: :lol: :mrgreen:

Maar goed, ik vind 300dkm absoluut geen extreme voor een diesel in het hogere middenklassegment; met 60dkm vind ik dat je auto nog vrijwel nieuw is (als je dan al hoge onderhoudskosten hebt is het niet best; jij bent misschien net aan je eerste setje nieuwe banden toe ;) ). Het is immers geen boodschappenautotje, dus kan je daaraan nou eenmaal ook een wat zwaarder verwachtingspatroon aan hangen.
Merken als volvo en mercedes hebben diesels die zonder ingrijpend onderhoud tot 600dkm draaien.
Ik ben ook van mening dat een moderne diesel zonder problemen 300dkm+ moet kunnen draaien zonder koppakking of koppelingproblemen, met name bij snelweggebruik, en dat gebeurt dus al op grote schaal bij 200dkm.
En dat deze systematisch in ieder geval bij de 2.0 hdi modellen kapot gaan ligt heus niet aan onderhoud bij de garage, bij die onderdelen blijven ze heus wel vandaan voor het onderhoud hoor!
En dat geld dus voor het grootste gedeelte van de mankementen. (remklauwen, kapotte achterruit)
De zaken die onderhoud bij hoge kilometerstanden zouden kunnen doen oplopen zijn juist de zaken die behoorlijk goed heel blijven (op enkele kapotte turbo's na, ook altijd prijzig).
De ophangingen, aandrijfassen, rubbers en schokdempers / bollen blijven namelijk erg lang goed, dus jouw redenatie gaat wat dat betreft dan ook niet op.

:smt017 Als je mijn profiel bekijkt zie je dat, ze de 2ton ook nadert, op LPG :roll: ;)

Renault Frégate Amiral 1956

ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB

12 aug 2008 16:09
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter

Naar boven
Sjever schreef:
ik ben ook van mening hoe vaker er aan een auto gesleuteld word, hoe meer problemen je krijgt :smt023

Dit klopt echt :!: Een week na mijn koppelingswissel bij oldenhage kreeg ik de volgende storing;

Brandstof bijvullen. :lol:

Oh, en mijn wielen trilden meteen al niet al meer :x

Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

12 aug 2008 16:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2

Naar boven
elke auto heeft zijn voor en tegens

ik vind de citroen met bollen nog steeds zeer fijn
monteur doet precie s wat er gedaan moet worden
om hem fijn te houden.

In al die jaren citroen rijden geen dingen gehad waarvan ik zij:
nu ga ik naar een andere auto

de golf diesel was ook fijn maar bollen zijn fijner
en moest te veel bijlegen om steeds weer andere golf te kopen

voor en tegens he

merkte wel dat de c5 boven de 180 iets flauw werd in de vering
toen wilde ik wel dat hij stugger was
maar hoevaak rij je dat nu :smt017 ;)
of ligt dat aan mijn c5?

moeder duck dacht dat haar auto trilde
had net 3000km in de c5 op bijrijdersstoel gezeten
ik even in haar auto rijden
nee hoor was gewoon door de normale vering :lol: trilt altijd

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)

12 aug 2008 17:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Sjever schreef:
:smt017 Als je mijn profiel bekijkt zie je dat, ze de 2ton ook nadert, op LPG :roll: ;)

Dan kan je tussen nu en 60dkm misschien een nieuwe koppeling nodig hebben :lol: (even uitgaande dat de 2.0 benzine dezelfde koppeling heeft als de diesel en even zwaar belast). Het koppakking probleem heb je in ieder geval niet.

12 aug 2008 17:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
ik heb nu 84000 km met mijn 1.6hdi
en tot nu toe geen rare dingen gehad buiten het normale onderhoud.
de duurste beurt was de 60k beurt omdat ik rondom nieuwe remblokken moest hebben.

banden liggen nu ook nieuw erop.

enige waar mijn auto veel te kampen heeft gehad is problemen met het roetfilter gedoe maar alles is mooi door mijn dealer en citroen belgie opgelost.

als ik mijn C5 vergelijk met mijn seat toledo met VW techniek ben ik blij dat ik C5 rij.

de toldeo was elke week wel bij de dealer, en het aller ergste vond ik toch wel de gesprongen DB riem bij 28000 km.
onderdelen van de motor kwamen rechtstreeks uit wolfsburg...
en zo heb ik nog wel genoeg brieven liggen met klachten die ik met de importeur gewisseld heb...

maar ik vind het spijtig dat er mensen zijn die niet zo tevreden zijn... maar goed uiteindelijk blijven het auto's die door robot's en mensen ineen gezet zijn.
;)

12 aug 2008 19:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Haha, Guido heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. Van al die problemen die hij opnoemt heb ik de meeste wel gehad, verdeeld over 3 auto's. Het raampje natuurlijk niet. Das alleen op bakkersauto's ;)
Laten we het ruitensproeierpompje als voorbeeld noemen. Geen kwaliteitsonderdeel, wie durft dat nou nog te ontkennen? Maar goed voor een paar tientjes doen we niet zo moelijk.
Maar koppeling/drukgroep gaat er toch ook wel bovengemiddeld vaak aan op ondergemiddelde km-standen en dat is geen 3 tientjes. Ook een C5 heeft zo z'n minpuntjes.

Ook Ger wil ik wel een beetje steunen hoor. Gezien zijn technisch problemen bij een nieuwe auto gecombineerd met een dealer die het niet vlot weet op te lossen zouden de frustraties bij mij ook snel oplopen. Niks is vervelender dan een nieuwe auto die om de haverklap bij de garage staat, of het nou geld kost of niet.
De stap van frustratie naar generalisatie is dan onterecht, maar snel gemaakt. In het forum krijg je dan wel terecht tegengas.
@ger, maak concrete plannen om met deze auto uit de frustratiezone te komen, we helpen graag. Over een paar jaar horen we dan wel of je volgende wel of niet een Citroen wordt.

Gr. Ronald

12 aug 2008 19:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Ik kan ook absoluut niet zeggen wat dan wel een hele betrouwbare auto is die geen noemenswaardige problemen kent (bij een passat roesten de dakrails ook).
Het is ook bijna ondoenlijk om het allemaal in kaart te brengen bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Je moet een wensenlijstje maken, op je gevoel afgaan en als je 2 of 3 modellen hebt gebruikersfora bekijken (welke problemen zie je zoal voorbijkomen; zoek op topics met heel veel posts in de techfora, dan weet je wat je zou kunnen verwachten) en maak een goede proefrit.
Soms kom je bepaalde problemen nooit tegen, bijvoorbeeld als ze dus pas bij een bepaalde km stand gaan voordoen en je die toch nooit zal halen.
Aan elke auto ben je geld kwijt, en hoe meer tech erinzit, en hoe duuder het merk, des de hoger de kosten (denk aan een oude jaguar waar je echt op kan leeglopen).
Elke auto heeft zo z'n nukken die soms de eerste 5 jaar geeneens aan het licht komen zoals roestproblemen, of veroudering van materialen. Het enige wat ik kan zeggen is dat een C5 absoluut niet vrij is van een aantal zeer specifieke problemen.
Een simpele goedkope auto is vaak heel betrouwbaar en goedkoop. (een airco kan niet stuk als je er geen hebt).

12 aug 2008 19:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Na 24.000 heb ik eindelijk onderhoud moeten doen: een zomercheck omdat ik over een dikke week weer eens over de Autobahn razen...

Was wel 48,14€ kwijt, waarmee de score op ca. 0,2€ct per kilometer kom.

Hoezo slechte auto???

Kortom, er zijn goede auto's en nog goedere.... En dat zijn gemiddeldes...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

12 aug 2008 20:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2

Naar boven
Harm van Beek schreef:
Na 24.000 heb ik eindelijk onderhoud moeten doenWas wel 48,14€ kwijt, waarmee de score op ca. 0,2€ct per kilometer kom.
...

ik na 20.000 kilometer nog steeds 0 cent dat is pas een score ;)

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)

12 aug 2008 20:10
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Harm van Beek schreef:
Na 24.000 heb ik eindelijk onderhoud moeten doen: een zomercheck omdat ik over een dikke week weer eens over de Autobahn razen...

Was wel 48,14€ kwijt, waarmee de score op ca. 0,2€ct per kilometer kom.

Hoezo slechte auto???

misschien ff je geheugen opfrissen betreffende je vorige C5 :smt080 :smt080 :
Harm van Beek schreef:
Ok, even opscheppen...
Op mijn vorige heb ik aan onderhoud en reparaties ca. 9.600€ uitgegeven (incl. banden, DB's, WB'en, turbo, etc.) over 105.000km. Afschrijving viel mee met 4500€.

Nieuwe auto's zijn niet representatief qua onderhoudskosten hè :lol: :smt023
Maar goed, de C5 phII heeft een behoorlijk andere dieselmotor, dus misschien een stuk minder problemen (wat ligt jouw verbruik trouwens [s]achterlijk[/s]ontzettend hoog.... ben je 18 ofzo? :smt080)

12 aug 2008 20:22
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende