Auteur |
Bericht |
Chevron
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2013 21:10 Berichten: 203
Auto: .
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Voorheenrenault Op verzoek van de Citroen-garage zet ik de auto nu weg in de "N" i.p.v. de "P". Het resultaat is dat hij vaker wel direct start maar het probleem doet zich nog steeds voor Waarom N i.p.v. de P Ik heb in het verleden een ander merk gehad met het probleem dat deze niet startte in P. Als ik dan de pook even door alle standen haalde... 
|
12 okt 2014 02:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
BJG schreef: Dat kan alleen maar duiden op een slechte verbinding of een defecte startmotor (relais of koolborstels) Ik hoor nog steeds niets raars... De boel eens goed laten checken, diagnose stellen zeg maar.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 okt 2014 13:44 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Ik heb vaak geprobeerd de "pook" even door de verschillende standen te trekken als de startmotor niet rond draaide maar ik heb daar geen systematische effecten van gevonden.
Voor de duidelijkheid: de accu en startmotor zijn vervangen door de C-dealer en volgens hun gaat het bij de startmotor dan om een revisie-set incl. relais. Ik heb dat vandaag nog een keer expliciet nagevraagd. Ik moet dat dan maar geloven!
Vandaag is mijn dame weer in de garage geweest voor de APK en deze problematiek. Ze hebben voor de start-problematiek 2 dingen gedaan:
- de koppeling van de schakel-kabels op de automatische bak afgesteld. Dat schijnt een onderdeel te zijn op de bak. Ze gaven gelijk aan dat daarbij niet veel afstelling mogelijk was en dat dit milimeter-werk was. Op mijn vraag of er misschien een storing zou kunnen zijn direct in het schakelmechanisme onder de "pook" was het antwoord dat volgens de uitlezende computer de juiste stand van de "pook" wordt weergegeven en dat daar de storing dus niet zit. - De BSI is geupdate en gereset. Ik weet niet wat dit zou kunnen betekenen.
Na de eerste tests in de garage en ook nadat ik de auto opgehaald heb start zij direct. De komende dagen moet uitwijzen of dit effect heeft en het probleem oplost. Ik heb nog mijn twijfels maar de test zal het bewijzen.
Dank voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte.
|
16 okt 2014 01:50 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Helaas heb ik vandaag ondervonden dat het probleem zich nog steeds voordoet. Het lijkt wel minder vaak te gebeuren. Ik had vandaag een "mobiele" dag dus vaak parkeren en weer starten en het gebeurde (maar) 1 keer dat de dame pas na 3 keer de startmotor aktiveerde en startte.
Ik rijd met heel veel plezier in de Dame maar dit gesodemieter komt me wel de neus uit!
Ik moet wel zeggen dat mijn Citroen-garage (Damste, Nieuwegein) alles doet om het op te lossen. 29 oktober gaat ze er weer naartoe, ze gaan dan weer een aantal zaken uitproberen maar welke weet ik niet.
Ik houd me echt aanbevolen voor de deskundigen op dit forum om ideeen of suggesties aan te dragen want ik weet het zo langzamerhand niet meer (en volgens mij de garage ook niet).
|
17 okt 2014 00:30 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Bij weigering meten hoeveel spanning er wordt getrokken op de startmotor of desnoods op de accu.
|
17 okt 2014 07:10 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
willy4 schreef: hij hoort een klik, dat wil zeggen dat de relais spanning krijgt op de starter en dat deze wil rond draaien - dat kan zijn,te weinig stoom(slecht contacten aan de accu of massa of aan de starten) - of dat de starter tand op tand staat
|
17 okt 2014 09:50 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
De garage geeft aan dat ze bij de vervanging van accu en startmotor de kabels en kontacten goed hebben gecontroleerd. Ik merk ook dat als hij niet weigert de startmotor met voldoende power ronddraait en de dame vervolgens ook snel start. Ze hadden het eergisteren wel over een onderdeel op de bak, waar de kabels van de versnellingspook uitkomen, mogelijk vervangen zou moeten worden. Ze hadden het over een bedrag van 400 Euro maar ik snap niet goed wat dat onderdeel precies is. Misschien kan iemand daar iets over zeggen?
|
17 okt 2014 23:32 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
 Startproblemen
Ik heb intussen geen Phase 2 meer, maar ik kan me herinneren dat, als de bak in R of D stond, de startmotor niet ronddraaide. Het onderdeel "op de bak" kan een voorziening zijn die de auto vertelt welk schakelprogramma er met de pook is ingelegd.
Ik meen me te herinneren dat je schreef dat als je een beetje door de schakelstanden heen roerde, de auto nog weleens wilde starten, dus die diagnose klinkt zo gek nog niet. {edit: herstel, dat was iemand anders, dus dat trek ik weer in.)
Nou wil ik Damsté niet afvallen... ik ken ze niet, maar mijn decennia-lange ervaringen met Citroëns vertelt me dat ik Citroën-specialisten à la Civer, Atelier Mécanique en Renard meer vertrouw dan Citroën-dealers (en ja, er zijn er ook één of twee waar ik een pijnlijke ervaring mee heb) (en ja, ik lees op dit forum vaak genoeg dat er ook heel goeie zijn, à la Oldenhage, dus moet ik niet teveel generaliseren). Ik zou dus ook eens een second opinion vragen... want vierhonderd euro lijkt me de hoofdprijs. Mijn Citroën-garagist heeft een groot Citroën/Peugeot-demontagebedrijf op 500 meter afstand zitten, en dat heeft me in de laatste vijf jaar al een bedrag met ruimschoots vier cijfers voor de komma gescheeld.
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
18 okt 2014 00:01 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Op de bak zit een zwarte doos met allerlei geschakelde contacten, die meelopen met de kabels van de bakbediening. Die geeft electronisch de commando's aan de bak door. Kastje vervangen/afstellen/schoonmaken mag geen 400 euro kosten. Kortom ga met dit probleem naar Oldenhage!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 okt 2014 22:00 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
als de relais op de starter klikt,dat wil zeggen dat hij aangestuurd word dan mag je de rest uitschakelen
|
18 okt 2014 22:14 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Inderdaad. Als de startmotor klikt wordt hij aangestuurd en is er dus geen probleem met de meerstandenschakelaar op de bak die de positie van de hendel doorgeeft.
Zoals reeds aangegeven door Willy en door mijzelf kan dit alleen een probleem zijn in het Voedingscircuit (contacteninwendig, massakabel (!!!!!) voedingskabel) Inderdaad kan de starter eventueel ook tegen een tand van de startkrans staan te duwen, maar dan is er wel een probleem met het rondsel van de starter.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 okt 2014 11:10 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
@BJG en@Willy: maar wat bedoelen jullie nu met het "voedingscircuit"?
Volgens mij heeft Damste Nieuwegein alles gechecked wat van accu naar startmotor gaat maar als er specifieke aandachtspunten zijn dan hoor ik dat graag. Woensdag 29/10 gaat de dame weer naar C-garage en als ik dan kan "voeden" met jullie mening dan kan dat alleen maar helpen.
|
21 okt 2014 03:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Van accu naar startmotor inderdaad, maar ook van startmotor naar accu (massa). En natuurlijk kan er in de startmotor zelf iets mis zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 okt 2014 12:03 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Voor je eigen begrip: Als je de contactsleutel draait, voorzie je niet rechtstreeks de startmotor van stroom... wat je bedient met het contactslot is een relais. Dat heet het startrelais en dat is de klik die je hoort. Dat relais is feitelijk de schakelaar die je startmotor van stroom voorziet. Dat gaat met bakken tegelijk (vandaar ook dat er een relais tussen zit). Als je de klik hoort en er gebeurt niks, dan krijgt je startmotor niet genoeg stroom (slechte plus of slechte massa), of je startmotor is geblokkeerd (hetzij van binnen, hetzij in de overbrenging van startmotor naar krukas, dat noemen we geloof ik het starterrondsel), of de startmotor is gewoon stukkend. Ik zou beginnen met het testen op weerstand van de verbinding tussen accu en startmotor, en de verbinding tussen startmotor en massa. Maar als je garage DAT niet weet... 
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
21 okt 2014 12:17 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Startproblemen
Ik ga ervan uit dat de garage dat weet. Voor de duidelijkheid: de startmotor is vernieuwd, dus daar kan de (mechanische) storing niet liggen.
|
23 okt 2014 00:06 |
|
 |
|