Auteur |
Bericht |
Democrat
C5club Rookie
Geregistreerd: 15 jan 2013 22:42 Berichten: 20 Woonplaats: Antwerpen (Ekeren)
Auto: sx hatchback
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: grey/blue metallic
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Dank voor de tips! (toch dit : nog nooit sneller dan 140 km/h gereden hoor, en ik heb nu een rijbewijs vanaf 1983, dus 30 jaar à 20.000 km  ) Ik heb altijd al beneden de 90 km/u gebleven bij koude motor. Ik ga vanaf nu ook op mijn nieuw wijzerplaatje letten !
|
12 feb 2013 22:53 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Hoezo? Durf je niet? 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 feb 2013 23:03 |
|
 |
Democrat
C5club Rookie
Geregistreerd: 15 jan 2013 22:42 Berichten: 20 Woonplaats: Antwerpen (Ekeren)
Auto: sx hatchback
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: grey/blue metallic
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Jawel, op circuit Zolder met een porche of caterham. In een go-cart ben ik een sukkelaar, in Genk zeker de traagste rondetijd ooit Maar op de baan hou ik me aan ecodriving (en ik heb schrik van boetes)  Ik verbruik dan ook nauwelijks 5 l / 100 km 
|
12 feb 2013 23:08 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Kapitein Rob schreef: De KV-temperatuurmeter doet dat na + 1 km al. . Niet bij een diesel, die doen er door het hogere rendement veel langer over.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 feb 2013 23:31 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Een dieselmotor is over het algemeen toch ook zwaarder (=meer metaal dat opgewarmd moet worden)? Zit er ook meer koelwater in?
|
13 feb 2013 10:00 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
@BJG: je hebt gelijk, ik had er even niet opgelet dat de vraagsteller een dieselmotor heeft. Mijn antwoord gaat over mijn eigen C5 met benzinemotor.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
13 feb 2013 14:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
WackoH schreef: Een dieselmotor is over het algemeen toch ook zwaarder (=meer metaal dat opgewarmd moet worden)? Zit er ook meer koelwater in? De hoeveelheid koelvloeistof is ongeveer 20% meer bij een diesel met vergelijkbare cilinderinhoud. Inderdaad zijn dieselmotoren wat zwaarder gebouwd, waardoor ook meer metaal moet worden opgewarmd. Het onderblok is vaak van gietijzer, wat een grotere soortelijke warmte heeft dan aluminium dat veel gebruikt wordt bij benzinemotoren.. Bij een direct ingespoten dieselmotor vindt de verbranding in de zuigerholte plaats waardoor er weinig warmte aan het koelsysteem wordt afgegeven. Daardoor heeft de direct ingespoten dieselmotor een hoger rendement.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 feb 2013 21:49 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Dank voor de uitleg. Ik vind het raar dat een dieselmotor zwaarder wordt belast, terwijl die toch efficienter dus "beter voor het milieu" is.
|
14 feb 2013 21:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
De drukken in de verbrandingskamers zijn bij een diesel aanzienlijk hoger dan bij een benzinemotor. Daarop moet de krukas en z'n lagering-met-omhulling uitgelegd worden, met alle gevolgen van dien.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 feb 2013 22:19 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
dat een dieselmotor een langere levensduur dan een benzinemotor heeft ?? 
|
14 feb 2013 22:45 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Ja inderdaad, maar dat komt ook omdat de gemiddelde toerentallen wat lager zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 feb 2013 22:50 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
WackoH schreef: dat een dieselmotor een langere levensduur dan een benzinemotor heeft ??  Daar ben ik het niet mee eens. Over het algemeen klopt dat misschien, in het geval van een Volvo benzinemotor ligt de levensduur betrekkelijk hoger dan de gemiddelde diesel. Kilometerstanden van 500k en meer zijn geen uitzondering.
_________________ Free beats!
|
15 feb 2013 20:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
BJG schreef: :lol: Ja inderdaad, maar dat komt ook omdat de gemiddelde toerentallen wat lager zijn. Belangrijk is om in deze de zuigersnelheid te bepalen. Een langeslagmotor heeft een hogere zuigersnelheid dan een korte slag. Daarmee heb je een indicatie van de mate van slijtage. Direct ingespoten benzine vindt de verbranding ook geisoleerd plaats in een klein deel van de cilinder. Het rendement heeft zeker invloed op de restwarmte die gebruikt wordt voor de kachel.
|
15 feb 2013 22:09 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Hollender schreef: Kilometerstanden van 500k en meer zijn geen uitzondering. Iets met uitzondering en regel 
|
16 feb 2013 17:01 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter
Benzine auto`s worden normaal ook niet gekocht om als kilometervreter te dienen. Naast volvo zijn er meer benzinemodellen die geen problemen hebben met grote kilometerstanden. Als je een Honda neemt die staan ook niet bekend als motoren die lage toeren maken. Meeste van dat type motoren gaan ook tonnen probleemloos mee.
Aan de basis ligt de belasting van de motoren en de zuigersnelheden en die verschillen over het algemeen niet zo veel bij gelijk motorvermogen.
|
16 feb 2013 17:18 |
|
 |
|