Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
Tweceve
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 maart 2013 21:32 Berichten: 101
Auto: C5 Berline 1.8i-16v Difference 2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 135000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 C5 diesel vragen
Ik heb met mijn xantia gemiddeld 20.000 km per jaar gereden. Heb zitten uitrekenen dat een diesel dan circa 50 per maand minder zou hebben gekost.
Dus wil dat bij die kms per jaar uitrekenen voor een C5.Van benzine weet ik een hoop maar bij diesel niks.
- Wat is voor een diesel vergelijkbaar qua kmstand van circa 135.000 bij een benzine? - Wanneer moet distributie vervangen worden bij diesel? - waar op te leten bij C5 diesel phase 1? Waren er motoren met kinderziekten bij de diesels? - zijn de onderhoudskosten gelijk met een benzinemotor?
|
13 apr 2013 10:21 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
De jongste C5 Ph.I is nu ook al bijna 10jaar oud, dus technisch en economisch op.
Alles wat je eruit aan km krijgt is mooi meegenomen. Ik zou me niet blindstaren op dit soort afwegingen, je kunt met het allergrootste gemak een jaar vrijwel zonder bijzonder uitgaven rijden, of een jaar met meer dan de aankoopwaarde (als je banden+distributie doet bijv.)
Je hebt het bovendien over 3e en 4e hands auto's, met uiteenlopende geschiedenissen qua gebruik en onderhoud. Gok er maar op dat er eigenlijk geen regulieer onderhoud meer op wordt gedaan.
Er zijn in de Ph.I in principe drie Diesels: 2.0HDi90 2.0HDi110 (beide bekend uit de Xantia, dus redelijk bekende en inmiddels oude techniek) 2.2HDi136 de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm.
Verbruik en vermogen lopen dus nogal uiteen, er zijn diverse bakken (de 2.2HDi met BVA4, BVM5 en BVM6) dus er is wel wat keus.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 apr 2013 12:42 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
M.i. kun je beter doorsparen voor een ph2 2.0HDi-16v met wat lagere km stand ... Er zijn geen diesels met echte kinderziektes ( behalve misschien de 1.6 die wat meer aandacht vergt ) , allemaal wel redelijk goed betrouwbaar Mijn 2.2 rijdt nog steeds probleemloos rond met "astronomische" km-stand ... De huidige mag ook nog wel een ton of twee zijn best doen ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
13 apr 2013 14:12 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
EvilTwin schreef: De jongste C5 Ph.I is nu ook al bijna 10jaar oud, dus technisch en economisch op.
Mmm, ik heb een allerminst 'op' gereden C5 ph1 2.0 HDI uit juni 2004, 8, nog geen 9 jaar oud. Net 2 ton-en-een beetje gelopen, motorisch kan dat nog tijden vooruit.
|
13 apr 2013 21:13 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
EvilTwin schreef: de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm Kleine correctie: vervanger van de oude 2.2 HDiF was/is de 20HDiF 16V met 136 pk. Gelijk met de introductie van de ph2 in 2004. De oude 2.2 motor werd het eerste jaar van de ph2 alleen geleverd in combinatie met de 4HP20 Automaat. Dit omdat de Aisin6 (voor de nieuwe 2.0 16V HDiF) pas in 2006 beschikbaar werd. Daarna werden ze niet meer geleverd. De (oude) 2.0 Hdi heeft evenals de (oude) 2.2 een DB interval van 160 000 km.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 apr 2013 22:15 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
De DB interval van de nieuwere varianten is 240k geworden ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
14 apr 2013 08:34 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
@Tweceve
Ik heb een jaar of zes geleden de rekensom gemaakt. Omslag lag toen in de buurt van de 18.000
Wil je op kosten letten: kijk dan ook eens naar LPG. Dat omslagpunt ligt erg laag en het omslagpunt LPG/diesel ligt bij 0 (mits de installatie al ingebouwd is).
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
14 apr 2013 09:16 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
Ik zou ook zeggen om door te sparen voor een Ph2 2liter16v diesel. Het is een dijk van een motor en hoge kmstanden zijn zeker geen probleem. Onze dame heeft nu ongeveer 180000 km op de teller en het is er niet aan te voelen. Ik heb het gevoel dat ze juist beter begint te draaien,dus stilletjes aan ingereden geraakt. De distributie zou ik bij deze motor toch ergens rond de 160000km doen omdat bij de meeste de waterpomp aan zijn einde is en bij mij begon de riem ook tekenen van veroudering te vertonen. Dan nog een zwak punt is de druklager die het in de meeste gevallen ook rond die stand het begeeft. Dus als je een exemplaar zoekt zou ik aanraden er eentje te zoeken rond de 180000 km en dan zijn in de meeste gevallen als de eigenaar zijn onderhoud goed doet al gedaan.Qua kmstand moet die motor naar mijn gevoel bij goed preventief onderhoud gemakkelijk 4-500000km halen.
|
14 apr 2013 09:33 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
Grappig, deze tips. Ik heb zelf lang zitten dubben en wilde per sé een ph2. Ik wilde niet voor de zwaardere motor gegaan vanwege het ietsje gunstiger verbruik van de 2.0. Moeilijk te vinden. De tijd haalde me in (de xantia werd te slecht) en ik kon voor een goede prijs een frisse 2004 ph1 2.0 hdi break kopen (zal zowat de laatste ph1 zijn geweest).
Voor het omslagpunt van LPG moet je ook wel eerst bepalen of er in je regio voordelig geprijsd gas te krijgen is; ik kan er bijv. niet zonder veel tijdverlies aan komen en met een beknotte actieradius zou ik daar iedere 3 dagen aan moeten geloven. Ook actieradius, de kwaliteit van de installatie en het installatiewerk en evt. extra onderhoud moet je niet vergeten mee te rekenen.
|
14 apr 2013 10:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
BJG schreef: EvilTwin schreef: de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm Kleine correctie: vervanger van de oude 2.2 HDiF was/is de 20HDiF 16V met 136 pk. Gelijk met de introductie van de ph2 in 2004. De oude 2.2 motor werd het eerste jaar van de ph2 alleen geleverd in combinatie met de 4HP20 Automaat. Dit omdat de Aisin6 (voor de nieuwe 2.0 16V HDiF) pas in 2006 beschikbaar werd. Daarna werden ze niet meer geleverd. De (oude) 2.0 Hdi heeft evenals de (oude) 2.2 een DB interval van 160 000 km. Zo zie ik het niet. De algemene vooruitgang zorgde ervoor dat de 2.0HDi90 opgevolgd werd door de 1.6HDi110 en de 2.0HDi110 door de 2.0HDi138, maar omdat die in het begin maar beperkt leverbaar was met FaP, geen automaat en bovendien icm handbak geen HA3+ is de ware opvolger van de 2.2HDi136 bvm6 toch echt de 2.2HDi173. Vergeet ook niet dat de 2.2 balansassen heeft en dus aanzienlijk soepeler loopt dan de 2.0. De 2.2 had dus in 2000 al de technische voorzieningen die de 1.6 en 2.0 in 2004 kregen (var. turbo, 16k, FaP) en in 2003 al de zesbak, die de 1.6HDi nooit gekregen heeft (nu pas als BMP6). NB mijn mj 2001 Xantia HDi110 had een DB interval van 120dkm, is dat voor de C5 direct naar 160 gegaan?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 apr 2013 11:00 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
Niet direct, ik meende iemand iets te hebben horen roepen over een technische mededeling. Die van mij mag om de 160K iig.
De Evasion 2.0hdi 8v die ik had mocht ook om de 160K, was toch een auto uit 2000...
|
14 apr 2013 11:09 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
EvilTwin schreef: NB mijn mj 2001 Xantia HDi110 had een DB interval van 120dkm, is dat voor de C5 direct naar 160 gegaan? De 'oude' 2.0 Hdi had vanaf de introductie in 1998 t/m einde productie, en in alle modellen voor zowel de 90 als de 110 pk een DB interval van 160 000 km. Dus ook de xantia mj 2001. Wel geldt voor zware gebruiksomstandigheden een verkorte interval die inderdaad 120 000 is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 apr 2013 21:22 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
De ES9j4s motor heeft bij Citroën een interval van 120K en bij Peugeot een interval van 160K. Intervallen zou ik wel respecteren maar als je dit leest denk je.... 
|
14 apr 2013 21:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
Inderdaad, en het wordt nog waziger als je bedenkt dat de ES9JA uit de Ph2 met dezelfde distributie onderdelen als de ES94JS 240 000 km mee kan. 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 apr 2013 22:16 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 diesel vragen
Ook geen andere kwaliteit riemen? Ik weet wel dat de fabrikanten met nieuwe producten verbeteringen aanbrengen ten gunste van de levensduur.
|
14 apr 2013 22:22 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|