Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 een echte klassieke c5 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2013 14:06
Berichten: 10
Woonplaats: Feanwalden
Auto: Break Exclusieve 2.0 16v
Opties: Geen trekhaak en Geen schuifkanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 102000
Kleur: Antraciet Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Dank jullie allemaal voor de tips en reacties.

Met name GW-tje; ik ga aan die bakolie idd niets zelf doen. en BJG; daar dacht ik zelf ook aan en ik ga dit nog controleren en er later op terug komen, storing is al een tijd weg gebleven.

even een update.. en toevoeging.

De Wynns toevoeging heeft idd nog niet het gewenste effect, nog steeds de uitlaatgasstoring.
Inmiddels wel de snelheidsmeter omgewisseld voor de toerental meter met resultaat, dus daarna mede dankzij de faq reparatie handleiding, zelf het kapotte (motortje) asje kunnen repareren.
Best bijzonder om een reparatie uit te voeren door middel van 1 druppeltje superlijm, ik kan me in ieder geval niet herinneren wanneer de reparatiekosten ooit zo laag waren.

Maar we zijn inmiddels alweer een maand verder en dus ook weer een grote storing...

Laatst was ik van plan om even naar het midden van het land te gaan, maar hier dacht de Dame anders over.

Ter hoogte van Lelystad kreeg ik de melding "koelvloeistof temperatuur te hoog" in combinatie met het STOP lampje :shock:

Dus de auto maar even aan de kant gezet en gewacht tot de temperatuur weer was gezakt. na 30 minuten weer eens geprobeerd een stukje te rijden maar na een paar minuten alweer dezelfde melding, dus ben ik maar van de snelweg afgegaan en met koelpauzes tussendoor een benzinepomp opgezocht (ik was er net 1 voorbij gereden op de snelweg voordat de melding verscheen).
Maar nadat ik bij de pomp weer mijn water had bijgevuld, systeem en flessen, ben ik maar weer voorzichtig naar de snelweg toe gereden, maar weer bijna direct een melding. dus mijn goede vrienden van de wegenwacht maar gebeld en ook daar even op gewacht :roll: .
Toen de wegenwacht er was en ik de wegenwacht meneer het probleem had uitgelegd, wist deze al snel te vertellen dat waarschijnlijk de waterpomp stuk was, dit hebben we nog gecontroleerd voor zover dat kan. iig vast gesteld dat er geen circulatie was van koelmiddel, en dat klonk allemaal zo aannemelijk dat ik er verder niet meer over heb getwijfeld. Dus de C5 op transport en ikke fijn mee terug naar huis.
Eenmaal thuis aangekomen een waterpomp en dus ook meteen een distributie set met spanrollen en een nieuwe poly-v riem besteld.
Maar toen ik de oude pomp had gedemonteerd leek het al alsof er helemaal niets met de pomp aan de hand was, maar ik ga ook niet een pomp van 2004 terug monteren dus toch de nieuwe pomp gemonteerd etc.

Maar zoals ik halverwege al verwacht had is de melding weer terug gekomen... :cry:

Dus het is/was niet de waterpomp. dus nu maar wel eerst internet (lees C5 forum) raadplegen, en tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel de thermostaat zou moeten zijn.

Conclusie komt als volgt tot stand.

Geen circulatie van de koelvloeistof, geen lucht in het systeem, van de 2 slangen die vanuit de motor naar de radiateur gaan is de onderste heet en de bovenste koud dat lijkt mij verkeerd om.
De radiateur zelf voelt ook koud aan

En de koel fan werkt wel goed, begint ook te draaien als het te heet wordt, ook draait ie meteen na het starten van de motor met een interval van +/- 1 minuut, ongeveer 10 seconden lang ook al is de motor nog koud (lijkt mij raar maar het kan zijn dat het zo hoort).
En als ik de stekker van de temperatuursensor los haal dan blijft de fan op volle kracht draaien maar dat heeft geen effect op de temperatuur.

Wie is het met mij eens dat de thermostaat (11euro) stuk is en de bovenste slang daardoor geblokkeerd wordt? en wie is het daar niet mee eens?

En is het verstandig om meteen ook de temperatuursensor vervangen (20 euro) ??

Ik ben trouwens alleen koelmiddel verloren doordat ik zelf het reservoir open heb gedraaid zodat er nergens iets stuk zou gaan door de hoge druk, dus geen lekkage of gesprongen leiding.

Verder ben ik heel blij met de nieuwe (metalen) SKF waterpomp en distributie set aangezien die volgend jaar op de planning stonden ben ik daar alvast vanaf :smt023 hier heb ik trouwens wel foto's van gemaakt.

Met vriendelijke groeten, Rudolf


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Ik weet het zeker, denk ik


16 jun 2013 16:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
:smt023 Succes met het vervolg.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


16 jun 2013 19:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Ik ben het met je eens dat de thermostaat als eerste verdachte dient te worden aangemerkt.

De temperatuursensor kun je in principe meenemen, die gaat wel eens stuk, en dat kan best wat ellende en ergernis veroorzaken. Voor dat geld zou ik hem inderdaad preventief vervangen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 jun 2013 22:11
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2013 14:06
Berichten: 10
Woonplaats: Feanwalden
Auto: Break Exclusieve 2.0 16v
Opties: Geen trekhaak en Geen schuifkanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 102000
Kleur: Antraciet Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Na het vervangen van de thermostaat en temperatuur sensor totaal geen probleem meer gehad met de oplopende temperatuur.

Tot nu toe allemaal bedankt voor het meedenken :smt038

_________________
Ik weet het zeker, denk ik


23 jun 2013 22:49
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2013 14:06
Berichten: 10
Woonplaats: Feanwalden
Auto: Break Exclusieve 2.0 16v
Opties: Geen trekhaak en Geen schuifkanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 102000
Kleur: Antraciet Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
zoow daar zijn we weer... :smt089 ik heb inmiddels de dame laten uitlezen bij een garage (geen citroen garage) maar het uitlezen was gratis :smt190 en ik heb een mooi printje meegekregen met 4 foutmeldingen van de motorsturing.
Maar heb ook ff een foto van het scherm gemaakt...


De monteur vertelde mij dat het probleem dat ik heb.... storing uitlaatgas en inmiddels ook slecht lopen en weinig vermogen, ongeacht temperatuur van de motor of buitenlucht, te maken zou hebben met een defecte bobine of bougie of beide, omdat dit regelmatig voorkomt na 60.000km. ook bij andere merken.

En ook al klinkt mij dat heel erg aannemelijk, ik trek dat toch in twijfel omdat er op 14 november 2012 door de Citroen garage een nieuwe bobine en bougies zijn gemonteerd. Toen was de km stand 100.000, en dat is nu 112.000.
Omdat daarna de storing uitlaatgas niet weg bleef is op 15 februari 2013 de motor geflushed, zonder resultaat.
Dit was het laatste dat de vorige eigenaar heeft laten doen, de auto is altijd bij de Citroendealer in onderhoud geweest. (ik heb een zeer uitgebreide onderhouds-historie bij de auto)

Hier komen de vragen aan alle ervarings-deskundigen.

Wie is het er mee eens dat de bougies en bobine vervangen moeten worden?? en welke cilinder is nr2?? zie uitlees rapport.

Wie denkt dat de accu de storing veroorzaakt?? Ik ga komende maandag de accu laten testen om die uit te sluiten als boosdoener, die is van september 2008 en kan verdacht zijn.

En hier ben ik zelf het meeste bang voor.. Wie denkt er dat de klepstoters aan vervanging toe zijn?? heb 2 keer een busje Wynns aan de olie toegevoegd zonder veel resultaat.

Wie kan mij vertellen wat de 4e foutmelding inhoud?? en wat ik eraan kan doen.

De klachten zijn dus, slecht stationair lopen en trillen of schudden bij het optrekken ongeacht de temperatuur, ook als ik bijv. 100km zonder probleem op de snelweg heb gereden ontstaat dit ineens, maar ook als ik de auto voor het eerst start die dag kan het al raak zijn.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt. :smt038


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Ik weet het zeker, denk ik


17 aug 2013 17:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Sowieso heb jij (nog steeds?) een koelingsprobleem.
Check de werking van de koelfan eens, daar herkent het MM een storing, waarschijnlijk een circuitonderbreking, die dan ook makkelijk te vinden moet zijn. (zekering of voorschakelweerstand)

Verder heb je een probleem met je EGR werking (teveel of te weinig)

En cilinder 2 heeft eens gehapert.

dat brandstofpomprelais probleem kan een gevolg zijn van een afgeslagen motor.

Ik zou de zooi eerst eens wissen, de koelfan repareren en kijken of en wat er terugkomt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 aug 2013 21:29
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2013 14:06
Berichten: 10
Woonplaats: Feanwalden
Auto: Break Exclusieve 2.0 16v
Opties: Geen trekhaak en Geen schuifkanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 102000
Kleur: Antraciet Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Dankjewel BJG,voor de reactie.

Ik heb inderdaad een tijdje terug een koeling probleem gehad maar dat was juist voorbij, tenminste dat dacht ik.

Ik heb toen wel de egr stekker losgehaald zodat de fan op vol vermogen gaat draaien, dit was toen ik een te hete motor had doordat de thermostaat stuk was, en ik thuis wilde komen zonder kapotte pakking e.d., kan dit die melding van de koelfan veroorzaken?
Ik hoor regelmatig de fan aanslaan dus ik heb het idee dat ie wel werkt, maar ik zal m verder inspecteren.

Maar het grote probleem ligt bij die cilinder verwacht ik, de dame klinkt en rijd als een tractor maar dan zonder de kracht.
Dus de motor heeft niet een keertje gehaperd, maar doet niks anders dan schudden, bijna afslaan, stotteren en op 3 poten lopen.
Dat probleem wil ik graag opgelost hebben vandaar de vraag over de bougies en bobine.

Waar kan ik het brandstof relais vinden??

En welke cilinder is nr2??

Is er misschien iemand die een digitaal werkplaatshandboek wil uitlenen?? :smt198

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken. :citrofiel

_________________
Ik weet het zeker, denk ik


18 aug 2013 08:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
In reactie op een goede garage in de buurt van Feanwalden: Citroën Réparateur Wout Weterings in Augustinusga. Zeer deskundig met C5's etc. www.autowout.nl


18 aug 2013 16:03
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2013 14:06
Berichten: 10
Woonplaats: Feanwalden
Auto: Break Exclusieve 2.0 16v
Opties: Geen trekhaak en Geen schuifkanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 102000
Kleur: Antraciet Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een echte klassieke c5
Dank aan BJG voor de tip om eerst even de storingen te wissen, dus ik weer terug naar de garage.
Zo gezegd zo gedaan, en gelukkig was de monteur zo verstandig om daarna de auto even opnieuw uit te lezen MET draaiende motor (op 3 pitten), en wat bleek; storing P0201 injector(verstuiver) defect.
Dus om dit te bevestigen even de stekker van die verstuiver losgehaald en idd geen verschil merkbaar, als ik een andere verstuiver los haal slaat de motor zo goed als af.

Dus zo snel als ik kon bij mijn vrienden van carpartsdirect.nl een nieuwe verstuiver besteld (77 euro want bij de dealer 113 euro).
Ook meteen een nieuw ruitensproeier pompje besteld, ik had het bekende probleem.
Een pollenfilter en een setje nieuwe ruitenwissers voor bij het pompje (boven de 100 euro gratis bezorgd).

Gisteren mijn pakketje ontvangen en meteen even de verstuiver gemonteerd in hooguit 15 minuten klaar. en wat blijkt..
Motor loopt heerlijk, het MM lampje uit, SERVICE lampje uit en GEEN storing uitlaatgas meer!!!

Dus GEEN kapotte bobine of bougies of hydrolische klepstoters moeten vervangen en ook geen nieuwe katalysator nodig.

Ik hoop de komende tijd even geen nieuwe storingen meer te krijgen, natuurlijk heb ik nog wel een aantal kleine dingen te repareren bijv. achterruit bediening, koplampen polijsten, koelfan relais. maar heb hier al geleerd hoe dat moet. :smt193

Graag wil ik nogmaals de volgende mensen en bedrijven bedanken voor hun bijdrage; joopbos, GW-tje, BJG, kapitein Rob, c5jan :smt038 , Garage Bastiaanet in Burgum (Fr) voor het 2 keer kosteloos uitlezen van de dame :smt023 (ik ben gevoelig voor kosteloos), carpartsdirect.nl ookal zullen zij vast ook blij met mij zijn :mrgreen:
En wel als laatste maar zeker niet de minste; het c5 club forum :smt190

Als er iemand is (in deze regio) die hulp nodig heeft, dan help ik graag! :citrofiel




:cit4

_________________
Ik weet het zeker, denk ik


22 aug 2013 11:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.