Re: een echte klassieke c5
Dank jullie allemaal voor de tips en reacties.
Met name GW-tje; ik ga aan die bakolie idd niets zelf doen. en BJG; daar dacht ik zelf ook aan en ik ga dit nog controleren en er later op terug komen, storing is al een tijd weg gebleven.
even een update.. en toevoeging.
De Wynns toevoeging heeft idd nog niet het gewenste effect, nog steeds de uitlaatgasstoring.
Inmiddels wel de snelheidsmeter omgewisseld voor de toerental meter met resultaat, dus daarna mede dankzij de faq reparatie handleiding, zelf het kapotte (motortje) asje kunnen repareren.
Best bijzonder om een reparatie uit te voeren door middel van 1 druppeltje superlijm, ik kan me in ieder geval niet herinneren wanneer de reparatiekosten ooit zo laag waren.
Maar we zijn inmiddels alweer een maand verder en dus ook weer een grote storing...
Laatst was ik van plan om even naar het midden van het land te gaan, maar hier dacht de Dame anders over.
Ter hoogte van Lelystad kreeg ik de melding "koelvloeistof temperatuur te hoog" in combinatie met het STOP lampje
Dus de auto maar even aan de kant gezet en gewacht tot de temperatuur weer was gezakt. na 30 minuten weer eens geprobeerd een stukje te rijden maar na een paar minuten alweer dezelfde melding, dus ben ik maar van de snelweg afgegaan en met koelpauzes tussendoor een benzinepomp opgezocht (ik was er net 1 voorbij gereden op de snelweg voordat de melding verscheen).
Maar nadat ik bij de pomp weer mijn water had bijgevuld, systeem en flessen, ben ik maar weer voorzichtig naar de snelweg toe gereden, maar weer bijna direct een melding. dus mijn goede vrienden van de wegenwacht maar gebeld en ook daar even op gewacht

.
Toen de wegenwacht er was en ik de wegenwacht meneer het probleem had uitgelegd, wist deze al snel te vertellen dat waarschijnlijk de waterpomp stuk was, dit hebben we nog gecontroleerd voor zover dat kan. iig vast gesteld dat er geen circulatie was van koelmiddel, en dat klonk allemaal zo aannemelijk dat ik er verder niet meer over heb getwijfeld. Dus de C5 op transport en ikke fijn mee terug naar huis.
Eenmaal thuis aangekomen een waterpomp en dus ook meteen een distributie set met spanrollen en een nieuwe poly-v riem besteld.
Maar toen ik de oude pomp had gedemonteerd leek het al alsof er helemaal niets met de pomp aan de hand was, maar ik ga ook niet een pomp van 2004 terug monteren dus toch de nieuwe pomp gemonteerd etc.
Maar zoals ik halverwege al verwacht had is de melding weer terug gekomen...
Dus het is/was niet de waterpomp. dus nu maar wel eerst internet (lees C5 forum) raadplegen, en tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel de thermostaat zou moeten zijn.
Conclusie komt als volgt tot stand.
Geen circulatie van de koelvloeistof, geen lucht in het systeem, van de 2 slangen die vanuit de motor naar de radiateur gaan is de onderste heet en de bovenste koud dat lijkt mij verkeerd om.
De radiateur zelf voelt ook koud aan
En de koel fan werkt wel goed, begint ook te draaien als het te heet wordt, ook draait ie meteen na het starten van de motor met een interval van +/- 1 minuut, ongeveer 10 seconden lang ook al is de motor nog koud (lijkt mij raar maar het kan zijn dat het zo hoort).
En als ik de stekker van de temperatuursensor los haal dan blijft de fan op volle kracht draaien maar dat heeft geen effect op de temperatuur.
Wie is het met mij eens dat de thermostaat (11euro) stuk is en de bovenste slang daardoor geblokkeerd wordt? en wie is het daar niet mee eens?
En is het verstandig om meteen ook de temperatuursensor vervangen (20 euro) ??
Ik ben trouwens alleen koelmiddel verloren doordat ik zelf het reservoir open heb gedraaid zodat er nergens iets stuk zou gaan door de hoge druk, dus geen lekkage of gesprongen leiding.
Verder ben ik heel blij met de nieuwe (metalen) SKF waterpomp en distributie set aangezien die volgend jaar op de planning stonden ben ik daar alvast vanaf

hier heb ik trouwens wel foto's van gemaakt.
Met vriendelijke groeten, Rudolf