Auteur |
Bericht |
spookeend
|
 Spookeend
Wel, hallo allemaal......... Sommige kennen mij wellicht van het Xantia Forum of het 2cv forum, maar...... We zijn al een tijdje bezig met een andere wagen. Uit nood, naja, rijden we nu een ZX 5 deurs uit 1997, maar deze begint uiteen te vallen. En om nou weer geld uit te geven aan iets waar we (mijn dame vooral) liever vanaf willen, dat schiet niet op. Na veel speuren op het net, blijkt het qua prijs niet veel uit te maken, zowel in aanschaf als in houderschap/verzekering of er een Xantia Break of een C5 Break voor de deur komt te staan. Aangezien we in ieder geval een auto willen met een 2000 jaartal, noem het een soort mentale grens, en vind je eenvoudiger een C5 dan een Xantia. Toch wel een beetje zitten lezen hier, en ook op het Xantia Forum, maar ik kom niet echt iets tegen van een aankoopgids. Is er wel, maar buiten de keycard en de updates staat er niet echt iets in waar ik extra op moet letten. Ik wil dinsdag bij een Citroen C5 break 1.8 ligne prestige uit 01-2002 gaan kijken. Nu was het bij de Xantia zo dat je ook nog even kon gymastieken enz, moet dat bij de C5 ook? Voelt het qua vering en bollen idee gelijk aan als een Xantia (2.0 16v VSX berline hadden we), zodat ik snel kan merken of er iets niet in de haak is? De onderhoudsgeschiedenis wordt natuurlijk goed onder de loep genomen, evenals een grondige visuele inspectie van de wagen. Nou, tips? Ik hoor ze graag..... Voor meer over ons/mijn citroen verleden, neem eens een kijkje op mijn website, http://www.spookeend.nl, das wellicht makkelijker dan alles hier neer gooien... Greatnix Spookeend
|
06 feb 2010 23:28 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Spookeend
welkom hier spookeend naam zegt mij wel wat van xantia tijd heb je hier al gekeken? http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=101
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
07 feb 2010 00:50 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: Spookeend
C5'en van de eerste serie (2001) zijn niet geweldig qua electronica. Er zijn echter wel uitzonderingen.  Een C5 uit 2001 komt net kijken en een Xantia van hetzelfde jaar is helemaal uitontwikkeld en dus erg betrouwbaar. Vanaf 2002 is het best op orde. Vering van een C5 en een Xantia is niet vergelijkbaar vind ik. Xantia is een stuk zachter en werkt anders dan een C5. (minder electronica). Keycard heeft een C5 niet gelukkig, daarvoor moet je een Renault aanschaffen Aandachtspunt zijn de veercilinders, die willen nog weleens lekken. Verder zijn de remklauwen weleens scheef door oxidatie. Dit is niet heel erg, maar zorgt wel voor piepende remmen. Over het algemeen behoeft het hydraulisch systeem geen onderhoud en zijn de bollen na 2 ton nog prima. Je kunt/hoeft deze ook niet te vullen. Ze zijn goed of niet. C5 is wel een andere klasse dan een Xantia, vind ik. Hoewel ik met veel plezier 2 Xantia's gereden heb, is een C5 echt een stuk beter qua uitrusting en afwerking. Ik zou voor een mooie exclusive gaan uit 2002 of begin 2003.  Succes met uitzoeken.
|
07 feb 2010 02:15 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Spookeend
arendonk schreef: C5'en van de eerste serie (2001) zijn niet geweldig qua electronica. Er zijn echter wel uitzonderingen. Helemaal niet mee eens. En we zijn op dit forum al jaren bezig om dit sprookje de wereld uit te helpen. Er is geen aantoonbaar bewijs dat de electronica van een 2001 Ph1 minder is dan die van een 2003/2004 Ph1. Broodje aap. 99% van de klachten die worden toegeschreven aan 'de electronica' zijn te wijten aan: slechte accuspanning, onoordeelkundig aansluiten van accessoires op de CAN/VAN-bus of andere volstrekt niet electronisch gerelateerde oorzaken. Proof us wrong.Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
07 feb 2010 02:35 |
|
 |
manny21479
|
 Re: Spookeend
helemaal met Ronald eens 
|
07 feb 2010 09:05 |
|
 |
spookeend
|
 Re: Spookeend
keycard - code kaart, my bad, er komt geen renault, no worries, heb nog nooit een ander merk gehad........ Qua aansluiten accesoires..... Er moet en zal wel een audio install inkomen, dus af-fabriek radio zal vervangen moeten worden door een beter exemplaar met meer mogelijkheden tot aansluiten versterker(s) en ook de accu zal op korte termijn een upgrade krijgen. (ook al zou er net een nieuwe in zitten, Northstar komt er wel in) Moet ik me daar zorgen over maken? De Xantia en de Xsara Coupe die we gehad hebben hadden allemaal veel minder electronica dan de C5, en daar heeft ook het een en ander in gezeten qua audio. Het is natuurlijk niet de bedoeling lukraak de snijden of kloten in de bedrading, maar, is bij het plaatsen van extra spullen reden tot zorg? (er is nog geen C5 nu, dit is allemaal ter orientatie) Greatnix Spookeend
|
07 feb 2010 09:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Spookeend
Simpel: C5 heeft geen ouderwetse kabelboom meer. Dus voeding voor een aftermarket-radio zul je zelf bij de accu weg moeten halen. Dan gaat het verder allemaal best goed. En welkom hier! ZX-rijders met een plan voor een C5 worden in het algemeen best gedoogd hier 
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
07 feb 2010 10:26 |
|
 |
spookeend
|
 Re: Spookeend
EW schreef: Simpel: C5 heeft geen ouderwetse kabelboom meer. Dus voeding voor een aftermarket-radio zul je zelf bij de accu weg moeten halen. Dan gaat het verder allemaal best goed. En welkom hier! ZX-rijders met een plan voor een C5 worden in het algemeen best gedoogd hier  ow, dat is eigenlijk best ok dan, zit je eigenlijk alleen met je draadje voor accesoire stand, dus contact uit is radio uit, maar daar moet wel uit te komen zijn, ik rij eend, lol, daar zit niets in. Maar, antenne is wel gewoon plugbaar? en, wat doet het dash-display dan nog wel weergeven, die is nu voornamelijk voor de radio toch?
|
07 feb 2010 10:40 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Spookeend
Het meeste is plugbaar inclusief de schakeldraad voor de voeding (staat wel ergens hier beschreven maar ik ben  niet). Er zijn ook radio's die het display kunnen aansturen. Ook daar zijn wel voorbeelden van te vinden. Maar ik heb gewoon de fabrieksradio: Al het autobudget hier gaat op aan onderhoud, reparaties, afschrijving (aflossing eigenlijk), brandstof en vaste lasten... Ik zou wel graag tzt het karton eens vervangen...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
07 feb 2010 10:45 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Spookeend
Als je de audio wil aanpakken sowieso een exemplaar zoeken zonder JBL upgrade e/o fabrieks-navi, die zijn het gemakkelijkste te verwijderen en te upgraden door after-market ... Suc6 met de zoektocht Problemen met '01 exemplaren, tja die kinderziektes zijn er bij een goed onderhouden C5 er wel zo'n beetje uit, op zoek gaan naar 1 met goede en duidelijke historie .... Welkom 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 feb 2010 11:11 |
|
 |
spookeend
|
 Re: Spookeend
Karton?
|
07 feb 2010 11:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Spookeend
Speakers zijn standaard niet geweldig nee 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 feb 2010 11:20 |
|
 |
spookeend
|
 Re: Spookeend
ow, damn, die uitdrukking heb ik gelukkig al lang niet meer gehoord, karton, hahaahaha
Ik heb nog wel wat liggen, komt wel goed dan. Is het een beetje goed geisoleerd eigenlijk? of moeten de deuren nog wat demping hebben?
De xsara was prima, de xantia toch wel wat minder in deur kwaliteit, ik kan me voorstellen dat de C5 toch wat beter is weer, toch nieuwer enz......
|
07 feb 2010 11:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Spookeend
M.i. prima geïsoleerd, maar ik stel misschien niet zulke hoge eisen m.b.t. het geluid van de radio/cd, ik heb wel de JBL upgrade, en kan daar verder prima mee leven ... Paar nieuwe speakers doet meestal veel goed t.o.v. het standaard pul als ik dat van anderen moet geloven 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 feb 2010 11:33 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Spookeend
Ik zou uitkijken naar een 2.0 en de 1.8 vergeten, vaak zijn dat ook vrij kale uitvoeringen en om de één of andere reden hebben ze meer last van olieverbruik en rammelende klepstoters.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 feb 2010 12:30 |
|
 |
|