Re: Ook ik aan de C5 - bevalt prima
Drie jaar en één dag later...
De opsomming van drie jaar rijden valt me reuze mee; meteen na de aanschaf in feb 2012 heb ik de auto een grote onderhoudsbeurt laten geven bij de garage, eloys bij laten vullen, handremkabels vervangen, 4 Vredestein Quatrac banden, accu, filters, olie, etc laten vervangen. Was een rekening van 1000€ maar dat had ik bij de koop prijs al ingecalculeerd.
Gisteren, 3 maart, weer eens de nieuwe APK gehaald.
Voor de APK moest ik de remschijven achter vervangen en het voorste lager van mijn rechter voorwiel draagarm was uitgelopen en moest vervangen worden. Ik heb de hele draagarm maar vervangen, want een nieuwe was 58€. Totale kosten incl 2 remschijven en remblokken: 105€ incl. verzenden vanuit Duitsland.
In de laatste drie jaar een ruime 60d km gereden. Helaas brak afgelopen augustus mijn
distributie snaar maar dat heb ik zelf kunnen repareren. Na de reparatie al zo'n 8d km gereden, en hij loopt als een zonnetje. Zelf gedaan, kosten inclusief gereedschap en nieuwe olie en filters ca. 500€
Wel wat 'kleine' ongemakken gehad de laatste 3 jaar (eigenlijk allemaal in het laatste jaar):
- Lekke ruitensproeivloeistof tank (vervangen door exemplaar van de sloop - 30€ incl verzenden)
- Scheurtje in het thermostaathuis (vervangen door exemplaar van de sloop -60€ incl. verzenden)
- Nieuwe thermostaat (17€)
- Binnenspatborden voorzijde los/doorgesleten (vast gezet, niet vervangen)
- Bodemplaat onder de motor verloren (niet vervangen)
- Hitteschild om eloys tank verloren (niet vervangen)
- Hitteschild boven achterste uitlaatpot heeft losgelaten (niet vervangen wel weggehaald)
- koplampsproeiers verloren (gejat?)
Verder allen het normale onderhoud wat ik zelf heb uitgevoerd:
- Remblokken voor (30€)
- Remblokken achter (icm met de nieuwe remschijven 12€ + 38€)
- 2 x Luchtfilter (16€)
- 2 x Brandstof filter (20€)
- 2 x Oliefilter (14€)
- 2 x Olie (70€)
- 1 x twee nieuwe Vredestein banden (180€)
Dus na drie jaar ben ik nog steeds blij met de dame, ze kost niet veel qua onderhoud, is redelijk zuinig: 7,9l/100km en rijdt nog steeds heerlijk. 't Blijft alleen jammer dat de wegenbelasting zo hoog is....