Fruitmobiel schreef:
Ja in Beek, bij Spronken.
Hahaha, ik had ook een oogje op die auto maar jij was me net te snel af
Ik heb er afgelopen maandag nog bij gestaan en even over de raamstijl geaaid toen jij hem nog niet had afgehaald
Met dat zilvergrijze exemplaar uit Eijsden heb ik afgelopen zondag nog proef gereden. Stond op MP geadverteerd met maar 1 schamel fotootje, genomen van linksvoor. Afgelopen zaterdag even gebeld maar de man aan de telefoon was geen Citroenkenner en de auto was niet van hem?!? Wist me dus bijna niets te vertellen. Toch maar een bezichtigingsafspraakje gemaakt voor de zondag.
Bij aankomst bleek het een mooie Berline maar het verhaal van de neef klopte niet echt. De C5 was klaarblijkelijk van een 78 jarige man en hij verkocht de auto voor zijn oom. Zo op een eerste blik een mooie V6 die kennelijk pas 44.000 km. had gelopen. Ze was van April 2003 en in 2005 ingevoerd. Sinds 2007 stond ze op naam van de man-op-leeftijd.
Na een rondje om de auto te hebben gemaakt viel me op dat de lak aan de voorzijde een stuk frisser oogde. Toen ik de motorkap open deed zag ik het al. Splinternieuwe radiateur gemonteerd en links en rechts, op de binnenkant van de spatschermen, zat nog Commandant op de lak. Neusje, kap en spatschermen waren onlangs onderhanden genomen

Op zich zag alles er weer strak uit, beslist geen knoeiwerk, maar het waren de eerste minpunten.
Het interieur was netjes maar desondanks was de afwezigheid van allerlei luxe zaken een afknapper. Geen fabrieks-navi, geen telefoon, geen Pack JBL met 6 CD wisselaar, geen leer, geen 2-tone

Jammer... en weer een hele horde minpunten erbij.
Uit nieuwsgierigheid een proefritje gemaakt en gedurende die 20 minuutjes werd me zeker 5 x op het hart gedrukt (zonder dat ik ernaar vroeg ofzo) dat de aangegeven kilometerstand 100% eerlijk was. Dan ga je je toch afvragen waarom zo'n man dat zo benadrukt. De V6 zoemde lekker en accelereerde stevig, de AL4 bak schakelde boterzacht en zelfs de beruchte 'terugschakelschokjes' van de 3 naar de 2 en vooral van de 2 naar de 1 schitterden door afwezigheid.
Bij terugkeer wilde ik graag even de papieren en de boekjes bekijken. Toen bleek dat de auto op naam stond van iemand die in 1931 was geboren. So far so good. Maar het onderhoudsboekje leverde de deal al bijna de fatale nekslag op. Er waren enkele bladzijdes uitgescheurd en niet 1 onderhoudsstempeltje stond erin. Volgens neeflief had zijn oom de auto echter altijd als een baby vertroeteld en had ie pas geleden nog een grote beurt laten uitvoeren bij z'n vaste C-garage in Beek. Yeah right...
Hij gaf meteen aan dat de op MP genoemde prijs van 6700 E. eigenlijk ook de bodemprijs was. Maar hij wilde me tegemoet komen tot 6500 E.
Ik heb toen het VIN-nummer genoteerd en de dag erna heb ik de auto nagetrokken. Bleek dus dat de auto sinds de laatste tenaamstelling geen onderhoudsbeurt meer had gehad. Wel waren diverse gebreken aldaar gerepareerd en that's it.
Toen ik de neef met deze info confronteerde viel hij helemaal stil. Ik gaf aan dat ik nog wel interesse had maar dat ik eerst een aankoopkeuring van 45 minuutjes wilde laten uitvoeren. Daar wilde meneer absoluut niet aan meewerken. Hij had dus iets te verbergen. Case closed dus voor mij.
100% zeker dat de auto een aanzienlijke schade had gehad en dat de opgegeven km.stand hoogstwaarschijnlijk was gemanipuleerd. Nog geen half uurtje na ons telefoongesprek was de advertentie opeens verdwenen van MP.
Tsja, gelukkig staan er meer V6'jes te koop

Sorry dat ik je topic even misbruik hiervoor