Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Auteur |
Bericht |
willemj
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 okt 2010 21:59 Berichten: 46 Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Vanmorgen telefonisch van de garage doorgekregen dat de nokkenasketting van mijn blok is geknapt.
Afgelopen zondag gestrand na een probleemloze snelwegrit van ongeveer 200 km. Ik wilde weer snelheid maken na het ronden van een rotonde. Ik hoorde een wat onduidelijk geluid (het leek wel vanonder de auto te komen alsof je over een drempel rijdt). Dat motor was afgeslagen en wilde ook niet meer starten. De geraadpleegde wegenwacht gaf als diagnose dat er een probleem was met de distributieriem. Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.
Vanmorgen belde de garage dat de nokkenasketting was gebroken en in die omgeving nogal wat schade had veroorzaakt. De distributieriem had inderdaad op een stuk geen "tanden" meer. De toestand van de kleppen was nog niet beoordeeld, maar men was somber.
Ik ga morgen zelf poolshoogte nemen en de (waarschijnlijk vervelende) boodschap over de kosten in ontvangst nemen. De vraag zal ongetwijfeld wat wijsheid is: repareren of afscheid nemen.
Groet, WiilemJ
|
30 jul 2014 17:25 |
|
 |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Auw!
Sterkte morgen.
Groet, Karel
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
30 jul 2014 19:21 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Das niet fijn heel veel sterkte morgen. 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
30 jul 2014 19:49 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Triest  Ik had zoiets ooit gehoord van een 2.2 HDi, bij de 2.0HDi DW10BTED4 kende ik dit verschijnsel (nog) niet. Ik ben overigens wel benieuwd waar de ketting gebroken is. Was dat op de schakels of op een pen? En zijn er ook andere slijtage verschijnselen te zien op de ketting en/of de kettingwielen? Sterkte met het vervolg. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jul 2014 21:53 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.
het zou misschien kunnen dat daardoor de ketting is gebroken
|
30 jul 2014 21:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
....zoiets is denkbaar.....
Als er iets misgaat met de D-riem, komen er kleppen tegen de zuigers. En dan zou vervolgens de ketting kunnen breken.
De vraag lijkt dan ook gerechtvaardigd: was de D-riem al eens vervangen?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jul 2014 22:54 |
|
 |
willemj
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 okt 2010 21:59 Berichten: 46 Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
De vraag is inderdaad wat is oorzaak en wat is gevolg?
De garage denkt dat de ketting gebroken is en dat daarna de riem z'n tanden heeft verloren.
Maar het zou zomaar kunnen zijn dat het bij de riem begonnen is. Maar dan zou hij wellicht geknapt zijn. Of zou het kunnen zijn dat het bij de waterpomp is begonnen. Als die om de een of andere reden slecht is gaan lopen en de de riem daardoor wat tanden is kwijt geraakt met als gevolg dat de ketting het heeft begeven. Wie zal het zeggen.
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240 kkm. Ik was wel bezorgt en heb dit al een aantal keren bij de garage aangekaart. Ik had besloten de riem en waterpomp etc. bij de 210 kkm-beurt dit najaar te laten vervangen. Ik hoor morgen meer en houd jullie wel op de hoogte.
Groet, WillemJ
|
30 jul 2014 23:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Bij de Citroën GS heb ik het twee keer meegemaakt dat er tanden van de riem gingen zonder dat de riem brak. In beide gevallen stonden er vervolgens wel kleppen op de zuigers Een goede analyse van wat er aangetroffen wordt zal wel duidelijk maken welke volgorde het meest waarschijnlijk is. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jul 2014 23:48 |
|
 |
willemj
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 okt 2010 21:59 Berichten: 46 Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Wat de volgorde is maakt voor de reparatiekosten wellicht niet zoveel uit.
Als het bij de ketting begonnen is is dat vreemd, want die is toch onderhoudsvrij(?). De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.
Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.
Groet, WillemJ
|
30 jul 2014 23:57 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240000km.
dan zal wel eerst de riem geweest zijn,ik ken er al verschillende die de 240000km niet gehaald hebben
|
31 jul 2014 07:20 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
willemj schreef: De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven. Heeft Citroën dat niet gedaan? Ik denk dat er op dit forum mensen zijn die dat kunnen bevestigen/ontkennen. willemj schreef: Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is. Ik ben bang voor je dat dat er na 8 jaar niet in zit.....
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
31 jul 2014 17:03 |
|
 |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 767
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Standaard antwoord van een garage is vermoedelijk (zoals te verwachten): NEE. Maar laat je niet afschepen. Het consumentenrecht zit tegenwoordig sterk in elkaar. En geeft vooral ook aan wat je mag verwachten buiten de formele garantieperiode: wat is redelijk, wat mag je als consument verwachten. Bij een auto is dat meestal uitgedrukt in km icm leeftijd. Als in alle redelijkheid (of zelfs bevestigd door de fabrikant) een riem 240k mee zou moeten gaan of bv 10 jaar (als 240k niet gehaald wordt), dan dient een garage de gebroken riem te vergoeden. Alsmede de gevolgschade. Er is een beperking ten aanzien van afschrijving. Als de riem al bijna (zeg 90%) aan het einde van zijn te verwachten levensduur is, dan hoeft de garage maar 10% te vergoeden. Als de gevolgschade leidt tot waardevermeerdering, betaal je de waardevermeerdering zelf. Als voorbeeld: als je een nieuwe motor nodig hebt omdat de huidige in dd soep gedraaid is bij ruim 200k (ongeveer 2/3 van de technische levensduur), dan betaal je 2/3 van de nieuwe motor. Je hebt er immers economisch voordeel van. Pin me trouwens niet vast op de getallen, ze dienen als voorbeeld.
Wat je uiteindelijk moet betalen hangt dus sterk af van de wijze van repareren. Maar het is zondermeer duidelijk dat je lang niet alles zelf moet betalen. Al zal de garage dat vermoedelijk wel zeggen. Nogmaals: geen genoegen mee nemen. Dit recht krijg je meestal niet, je moet het echt opeisen.
|
31 jul 2014 19:09 |
|
 |
willemj
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 okt 2010 21:59 Berichten: 46 Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Vandaag naar de garage om de schade met eigen ogen te aanschouwen. Het klepdeksel was verwijderd en de distributieriem gedemonteerd. Van de ketting was een schakel gebroken ter plaatse van een pen. Het tandwiel op de nokkenas (van de uitlaatkleppen) zat scheef op de as. Ook was de as ter plaatse van de "eerste" klep (gezien vanaf het tandwiel) beschadigd (ruw). De bijbehorende tuimelaar was afgebroken (er zat nog een deel in de kop). De wand van de kop was op de plek waar de ketting draait beschadigd. De andere nokkenas zag er op het oog niet beschadigd uit.
De distributieriem was, zoals gisteren al gemeld, niet gebroken. De riem zag er zelfs goed uit. Hij vertoonde ook geen haarscheurtjes. Echter over een afstand van pakweg 15 cm (het deel dat om het krukas-tandwiel zat) waren de tanden verdwenen. Kennelijk was de riem geblokkeerd en heeft het krukas-tandwiel de tanden van de riem weggevreten. Op het gladde stuk zag je ook sporen/krassen.
De garage stelde voor de kop te verwijderen om de toestand van de kleppen te bekijken en te kijken of de zuigers beschadigd zijn. Als de zuigers geen schade hebben opgelopen zou de reparatie bestaan uit het plaatsen van een andere (gereviseerde) kop en uiteraard een nieuwe distributieriem (met waterpomp en spanner). Als dit het scenario zou zijn is een (voorlopige) globale schatting van de kosten € 3000 (incl olie, koelvloeistof).
Wordt vervolgd. Groet, WillemJ
|
31 jul 2014 20:29 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
hier zijn volledige motoren te vinden vanaf 1000€,soms met weinig km
|
31 jul 2014 21:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Ik zou ook voor een ruilmotor gaan. Een investering van 3000 euro is absurd.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
31 jul 2014 21:30 |
|
 |
|