Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 590 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
's ochtends op zijn kont
Dag allemaal,
Mijn c5 heeft iedere ochtend een ingezakte kont. Meestal wel leuk om jezelf te herkennen in je auto, maar in dit geval wat minder....
Kan dit alleen maar wijzen op een lekke veercilinder of hoeft dit niet perse ? Ik zou dan toch een melding op het display verwachten met een storing in het veersysteem of te weinig LDS ????
Op het forum las ik dat het soms zou helpen om de vering even te "gymnastieken" maar dat heeft niet geholpen (wederom herkenning....) Er zou bij FAQ meer info moeten staan volgens sommigen maar daar kan ik het niet vinden. De auto komt na openen van de vergrendeling direct omhoog en tijdens het rijden zijn er geen problemen. Ik zie geen plasjes LDS op de grond.
Kan ik als leek nog wat stappen uitvoeren alvorens naar de garage te gaan ?
groet Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
19 maart 2014 07:37 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33403 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Veercilinder lek.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
19 maart 2014 08:01 |
|
|
luc
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23 Berichten: 562 Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Heb ik onlangs ook gehad. viewtopic.php?f=86&t=12334 Met het revisie setje is dit goed te doen. Je moet wel met "lexia" het systeem drukloos kunnen maken en vergeet niet de accu te ontkoppelen anders gaat de auto zich weer op druk brengen. Ik heb alleen de pech gehad dat de splitpen afbrak dit zorgde voor wat gehannes. Ook zijn wij er achter gekomen dat de beide wielen/as vrij van de grond moet hangen. Succes Ik had wel het geluk, dat een mede forumlid dit ook al eens heeft gedaan en mij hiermee heeft geholpen
|
19 maart 2014 09:23 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Inderdaad achterste veercilinders lek. Als je naar de dealer gaat, zal die beide cilinders vervangen. Ga je naar GJO dan is de kans groot dat hij een revisieset voor de cilinders monteert. In elke cilinder zitten 3 O-ringen die verantwoordelijk zijn voor deze lekkage, ze zijn dan namelijk versleten. Revisieset ca. 40 euro per kant en een nieuwe cilinder ca. 160 euro. De arbeid komt er dan natuurlijk nog wel bij. Je moet een stukje rijden naar Nieuw-Vennep maar voor het prijsverschil zou dat moeten kunnen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 maart 2014 09:27 |
|
|
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 590 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Bedankt voor deze nuttige tips. Misschien inderdaad een dagje GJO van maken. ik zal eens informeren.
Is het trouwens schadelijk hier een tijdje mee door te rijden zolang er geen problemen zijn tijdens het rijden, ben de komende weken erruuug druk.
zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
19 maart 2014 23:18 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Nee, doorrijden kan zelfs voor langere tijd, je moet alleen in de gaten houden dat je niet teveel LDS verliest. Het enige verschil is dat je hydraulische pomp wat meer tijd nodig heeft om je voiture op rijhoogte te brengen. Maar ach, waren we dat niet vroeger al gewend bij hydropneumaten zonder alle poespas?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 maart 2014 09:26 |
|
|
luc
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23 Berichten: 562 Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Ik heb er inderdaad ook geruime tijd mee doorgereden. Ik weet niet of dat de pomp van deze tij is gemaakt om elke dag de auto op druk te zetten. Eigenlijk is dit natuurlijk niet de bedoeling. Dit was dan ook wel een beetje mijn angst, dat de pomp er mee zou ophouden maar dit is gelukkig helemaal goed gegaan
|
20 maart 2014 10:54 |
|
|
luc
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23 Berichten: 562 Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Was weer te snel Is het noodzakelijk om met "lexia" het systeem drukloos te maken? Of kan dit nog op een andere wijze?
|
20 maart 2014 10:56 |
|
|
T hijs
C5club Bikkel
Geregistreerd: 31 mei 2009 21:04 Berichten: 347 Woonplaats: Wintelre, NB
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Officiëel heb je de Lexia/Diagbox nodig. Overigens zie ik regelmatig een C5 waar ze al zeker 3 of 4 jaar geen nieuwe veercilinder in gezet hebben. Altijd als ik die auto zie ligt ie met zn kont op de grond dus wellicht kan de pomp het gewoon hebben.
_________________
|
20 maart 2014 10:58 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
De pomp kan het hebben totdat de koolborstels op zijn. Voor het drukloos maken van het systeem is de Lexia niet noodzakelijk. Op de stijfheidsregulators die midden onder de auto zitten (HA3+) is ook een ontlastschroef aanwezig. Daar een bak onder om de LDS op te vangen en de schroef lossen. Op de HA zit die op een andere plek (iemand die aangeeft waar?) Na het drukloos maken en opbokken van de auto, niet vergeten om de accu af te koppelen!!!! Anders begint je pomp naar hartelust de boel weer onder druk te zetten, ook als de motor niet draait. Denk daarom! Door de achterwielen op te tillen (gaat niet heel makkelijk) kun je het teveel aan olie in de veercilinders via de ontlastschroef naar buiten in de opvangbak persen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 maart 2014 11:10 |
|
|
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 590 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Even een update:
Het rare (?) is dat er nu al twee dagen niets aan de hand is. Na respectievelijk 13 uur en 12 uur stilstand, is er geen inzakken meer te zien geweest. Ben zelfs even op de trekhaak gaan staan met motor nog uit, maar veert gewoon weer omhoog.
Is het mogelijk dat als de veercilinder lek is hij dit in het beginstadium soms niet doet (bijvoorbeeld door de warmere temperatuur van gisteren: warmte zet uit en dus tijdelijk niet lekken ??)
ik meen dat me is opgevallen dat de keren dat de auto wel achter in de veren is gezakt, ik bij het uitstappen de avond er voor zag dat de hoogtestelling aan de voorkant iets hoger was dan gewoonlijk.
Ik lees ook draadjes op het forum waar het gaat over storingen in de hoogteregelaars en over het "gymnastieken"van de vering ?
Ik wacht maar even met een afspraak maken bij GJO, zal toch ritje van 1,5 uur zijn vanaf Nijmegen.
groet Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
21 maart 2014 07:51 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Het kan......maar meestal is het inzakken een voorbode. Zoals gezegd, je kunt het even aanzien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 maart 2014 09:41 |
|
|
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 590 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
thankx, ik laat weten hoe het afloopt.
zwver
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
21 maart 2014 09:53 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Als de C5 geparkeerd staat met de voorwielen verdraaid (=niet in rechtuit stand) willen sommige wel eens op en neer gaan in de hoogte (dansen). Of het doorzakken van de kont ook tot die vervschijnselen hoort weet ik niet, maar je zou eens kunnen kijken als het weer gebeurd of de voorwielen rechtuit staan.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
21 maart 2014 15:58 |
|
|
oisecnet
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2013 10:42 Berichten: 16 Woonplaats: Sittard, NL
Auto: C5 2.0 Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10914
Productienummer: 0138
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 127000
Kleur: EYPC/Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 's ochtends op zijn kont
Toevallig eergisteren de veercilinders bij de mijne laten vervangen voor het zelfde euvel. Ook de hoogteregelaar leek naar zijn grootje.
Kosten voor de veercilinders 123,- p/stuk (ex btw)
De veercylinders heb ik vermoedelijk zelf gesloopt, nadat ik nog 1 km heb gereden zonder enige LDS (retourleiding rechtsvoor stuk) in het systeem op een nogal bumpy road.. Het was onmogelijk om de auto daar te laten staan, dus moest helaas..
|
21 maart 2014 17:52 |
|
|
|