Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Doe niet zo moeilijk........
haal de riem er af, boortje zit al in je nokkenas.....
zet je krukas weer gelijk , en zet de riem terug.
boortje weghalen en je krukas 4x met een sleutel nronddraaien om er zeker
van te zijn dat alles op tijd staat.
witte streepjes gelijk zetten en kijken of het boortje weer past.
Alles ok, starten en gas erop.
haal de riem er af, boortje zit al in je nokkenas.....
zet je krukas weer gelijk , en zet de riem terug.
boortje weghalen en je krukas 4x met een sleutel nronddraaien om er zeker
van te zijn dat alles op tijd staat.
witte streepjes gelijk zetten en kijken of het boortje weer past.
Alles ok, starten en gas erop.
Zeg maar André
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat gaf ik ook aan, als tussenactie.
Om te checken of alles nog OK is.
Maar uiteindelijk moet alles er weer af, de koppaking moet immers vervangen worden.
En da's een stevige klus bij deze motor
Dan moet er ook een nieuwe D-riem op, naar ik denk.
Groet,
JW
Om te checken of alles nog OK is.
Maar uiteindelijk moet alles er weer af, de koppaking moet immers vervangen worden.
En da's een stevige klus bij deze motor

Dan moet er ook een nieuwe D-riem op, naar ik denk.
Groet,
JW
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
akooiman schreef:Doe niet zo moeilijk........
haal de riem er af, boortje zit al in je nokkenas..... zet je krukas weer gelijk , en zet de riem terug.
boortje weghalen en je krukas 4x met een sleutel nronddraaien om er zeker van te zijn dat alles op tijd staat. witte streepjes gelijk zetten en kijken of het boortje weer past. Alles ok, starten en gas erop.
De optie om niet moeilijk te doen is heel verleidelijk, maarJW-NHS schreef:Dat gaf ik ook aan, als tussenactie.
Om te checken of alles nog OK is. Maar uiteindelijk moet alles er weer af, de koppaking moet immers vervangen worden.
En da's een stevige klus bij deze motor![]()
Dan moet er ook een nieuwe D-riem op, naar ik denk.
Groet,
JW

Met de hulp van JW (zijn pdf files staan op de achtergrond op scherm ter assistentie) ben ik nu tot aan de voor- en zijkant van de kop om die vrij te maken van opbouw.
En om te antwoorden waarom ik niet kies voor "niet moeilijk doen", is dat ik in één van de beschrijvingen las, was hetgeen ikzelf nog niet goed had gedaan (zie printscreen pdf distributie afstellen. Namelijk ik had de krukas nog niet met gereedschap n° 2 geblokkeerd (blokkeren is hier bedoeld als lees: gecontroleerd).
Om de poelie los te krijgen moet ik zwaardere maatregelen nemen.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Denk ik nu te simpel? Als de motor niet gelopen heeft (onmogelijk in deze toestand), de kop er tóch af gaat, dan kom je vanzelf eventuele beschadigingen op de kleppen tegen.
Er heeft nog geen ontbranding plaatsgevonden, dus als er schade zou zijn, zou je verse krasjes op de zuigers of kleppen moeten kunnen zien.
Er heeft nog geen ontbranding plaatsgevonden, dus als er schade zou zijn, zou je verse krasjes op de zuigers of kleppen moeten kunnen zien.
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Inderdaad C5jan. Daar ga ik ook vanuit.
En de D-riem zal ik zeker ook vervangen JW.
Hieronder hoe het er nu bijstaat.
Morgen weer verder
En de D-riem zal ik zeker ook vervangen JW.
Hieronder hoe het er nu bijstaat.
Morgen weer verder

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
L A schreef: (zie printscreen pdf distributie afstellen. Namelijk ik had de krukas nog niet met gereedschap n° 2 geblokkeerd (blokkeren is hier bedoeld als lees: gecontroleerd).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat een klus - succes met de operatie!
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Kan ik het blok in de takel laten hangen en toch de kop losnemen?
Of moet ik het blok van onderaf steunen?
Of, anders gezegd, volstaat het om de drie bouten, rechts onder in de onderste afbeelding los te nemen waar de kop mee vast zit aan dat deel waarin ik nu ook het oog heb vastzitten waaraan het blok hangt?
Of moet ik het blok van onderaf steunen?
Of, anders gezegd, volstaat het om de drie bouten, rechts onder in de onderste afbeelding los te nemen waar de kop mee vast zit aan dat deel waarin ik nu ook het oog heb vastzitten waaraan het blok hangt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Geen idee - maar kijk ont-zet-tend goed uit dat je het onderblok of de kop niet beschadigt bij het afnemen want dan ben je veel verder van huis. Als je het niet spanningsvrij rechtstandig kunt afnemen is het niet goed.
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Cjan, Kan je me concreet aangeven wat ik dan moet doen om dat te voorkomen.c5jan schreef: schreef o.a. Geen idee - maar kijk ont-zet-tend goed uit dat je het onderblok of de kop niet beschadigt bij het afnemen
Is daar eventueel speciaal gereedschap voor nodig om die kop te lichten?
Uit wat JW-NHS me heeft toegstuurd via een pb-tje, waar ik overigens zeer dankbaar voor ben, heb ik nog niet kunnen opmaken dat daarvoor iets wordt aangegeven.
Heb ik dan mijn huiswerk nog niet helemaal goed voorbereid


Ga nu weer aan de slag en dank iedereen tot op heden voor het mee-reageren

Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Je moet vooral rechtstandig lichten zonder kantelen of op 1 punt laten leunen. Een buts in kop of blok is een potentiele lekkage.
Ik ben geen ervaren koppensneller maar bij sommige koppen zijn er speciale tilgaten voorzien waarmee je met een set pennen de kop rechtstandig kunt lichten.
Bij een blok wat ik gesloopt heb vanwege lekkage bleek wel dat door onoordeelkundig lichten het onderblok daar zodanig was beschadigd dat het blok gerepareerd had moeten worden alvorens de koppakking te plaatsen - hetgeen niet gebeurd was etc.
Ik ben geen ervaren koppensneller maar bij sommige koppen zijn er speciale tilgaten voorzien waarmee je met een set pennen de kop rechtstandig kunt lichten.
Bij een blok wat ik gesloopt heb vanwege lekkage bleek wel dat door onoordeelkundig lichten het onderblok daar zodanig was beschadigd dat het blok gerepareerd had moeten worden alvorens de koppakking te plaatsen - hetgeen niet gebeurd was etc.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het document B1EG64P0 - Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem is op pagina 5 te lezen dat die rechter motor steun helemaal verwijderd moet worden, samen met de reactie stang.
Dat punt kun je dus niet meer gebruiken om de motor aan "op te hangen".
Ook de reactiestang onder motor moet verwijderd worden, zo is te lezen op pagina 4.
Daar staat ook een wat cryptisch zinnetje: Ondersteun de motor (met behulp van een kraan). Hoe dat dan gedacht is kan ik daaruit niet opmaken.
Mij lijkt dat een goede ondersteuning onder de motor z'n werk zal doen.
Voor het blokkeren van het vliegwiel bestaat een speciaal stukje gereedschap 0188-F. Dat grijpt in op de tandkrans van het vliegwiel. Ook dat is in dat document getoond.
Mbt tot het lichten van de kop, daarvoor bestaat gereedschap 0188-L.
Dat is beschreven in document B1DG9AP0 - Verwijderen - aanbrengen : Cilinderkop op de auto Daar staat ook in hoe de kop gelicht moet worden.
Groet,
JW
Dat punt kun je dus niet meer gebruiken om de motor aan "op te hangen".
Ook de reactiestang onder motor moet verwijderd worden, zo is te lezen op pagina 4.
Daar staat ook een wat cryptisch zinnetje: Ondersteun de motor (met behulp van een kraan). Hoe dat dan gedacht is kan ik daaruit niet opmaken.
Mij lijkt dat een goede ondersteuning onder de motor z'n werk zal doen.
Voor het blokkeren van het vliegwiel bestaat een speciaal stukje gereedschap 0188-F. Dat grijpt in op de tandkrans van het vliegwiel. Ook dat is in dat document getoond.
Mbt tot het lichten van de kop, daarvoor bestaat gereedschap 0188-L.
Dat is beschreven in document B1DG9AP0 - Verwijderen - aanbrengen : Cilinderkop op de auto Daar staat ook in hoe de kop gelicht moet worden.
Groet,
JW

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een goed aangebrachte ondersteuning onder het blok is toch een prima oplossing?
Zoek wel een deel die die ondersteuning echt kan dragen.
Zoek wel een deel die die ondersteuning echt kan dragen.
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
C5jan en JW-NHS
Dat stukje over et lichten van de kop met die twee pennen zal ik nog eens doornemen. Het is me nog niet helemal duidelijk hoe dat moet.
De vliegwielblokkering heb ik voor elkaar, wat betreft de pen die er in moet. Pas na verwijderen van de startmotor kwam ik er achter waarom de mij aangerade pen met diameter 8 mm nergens in wilde.
Het gat in dit type motor is 7 mm!
Op dit moment lukt het me niet om foto's te plaatsen, komt later wel.
chathanky en JH-NHS
Die motorondersteuning gaat wel lukken.
Tot zover weer mijn oprechte dank voor alle reacties
Zie morgen voor het vervolg m vr gr L A
Dat stukje over et lichten van de kop met die twee pennen zal ik nog eens doornemen. Het is me nog niet helemal duidelijk hoe dat moet.
De vliegwielblokkering heb ik voor elkaar, wat betreft de pen die er in moet. Pas na verwijderen van de startmotor kwam ik er achter waarom de mij aangerade pen met diameter 8 mm nergens in wilde.
Het gat in dit type motor is 7 mm!
Op dit moment lukt het me niet om foto's te plaatsen, komt later wel.
chathanky en JH-NHS
Die motorondersteuning gaat wel lukken.
Tot zover weer mijn oprechte dank voor alle reacties

Zie morgen voor het vervolg m vr gr L A
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Voor wat betreft vandaag o.a.:
- de fixeerbeugel gemaakt om de twee turbo's mee vast te zetten
- en idem geplaatst
Morgen weer een dag.
- de fixeerbeugel gemaakt om de twee turbo's mee vast te zetten
- en idem geplaatst
Morgen weer een dag.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404