Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 53  Volgende
 Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
@GW-tje, respect voor je visie maar er is een verschil tussen de bak die er in jouw C5 zit en de mijne, dat voorop gesteld.
Ik ben sleutelaar genoeg, heb dit beroep al 45 jaar alleen niet met versnellingsbakken maar scheepsmotoren en andere aanverwante machinerie die je zoal in de machinekamer tegen komt.
Wij aan boord hebben richtlijnen van de maker na zoveel draai uren te verversen of zoals bij de grote motoren na een lab onderzoek en bericht van dit lab om te verversen al dan niet geheel of gedeeltelijk.
Met de Aisin6 die er bij mij onderzit heb ik niet ververst met een km stand van 225K, dus ook niet gespoelt, niets erbij gedaan en als die monteurs bij het verwisselen van de motor de correcte steun hadden gewisseld ( zie hierover mijn draadje) dan had ik naar hoogste waarschijnlijkheid nog steeds dezelfde olie in de bak gehad.
Met die van Ciprian omdat die een AL4 heeft lag dit anders daar we een probleem hadden met de schakelfunctie van deze 4 bak en noodgedwongen daar de olie ververst hadden.
Nogmaals, het verkoop plaatje om the spoelen/verversen is leuk maar wacht op berichten van de olie resultaten en zoals Ronald zegt, het is geen wet van meden en persen, deze Aisin6 bak is al vele malen gebouwd en insiders zoals ik heb horen vertellen vinden het een uitstekende bak en dat is ook mijn visie.
De AL4 hoef ik niet als je een Aisin6 gewent bent, dat moet ik wel bekennen.

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


20 dec 2012 00:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
De olie in de Aisin-6 wordt zwaarder belast dan die in de AL4.
De wellicht belangrijkste reden daarvoor is de "controlled slip" van de overbrugging in de koppelomvormer. Bij elke keer op- dan wel terugschakelen wordt die even uit- en geleidelijk weer ingeschakeld.
Dat gaat gepaard met slijtage op de platen van die overbrugging, terug te vinden in het zwart worden van de olie.

Bedenk voorts dat de Aisin-6 een zeer complex systeem is met een Pelletier-Ravignaux planetair tandwielstelsel.
In een heel kleine ruimte zitten twee van die stelsels, met daarbij een extra complex besturingssysteem.
Toen ik de laatste keer bij GJO was heb ik zo'n hydro-unit gezien, en ook hoeveel zwarte troep daar in zat. Dat kan nooit goed gaan bij het schakelen.

Ik vind de Aisin-6 een wondertje van techniek. En ook om die reden waard 'm wat te vertroetelen door hem met enige regelmaat van vers sap te voorzien.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2012 01:04
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
De AL4 heeft eveneens een controled slip en doet dit over 4 versnellingen itt de aisin6.
De aisin6 is ontworpen voor meer koppel dan de AL4.
Ik zie het verschil niet in deze.


20 dec 2012 01:28
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Tja, ik had ook even wat meer moeten typen bij mijn vorige berichtje. Dit doet weer stof opwaaien.

Wat betreft het olie-onderzoek. Ik heb een kleine dertig monsters nu ingeleverd en wacht ook met smart op de uitslag. Het onderzoek van de olie wordt niet door mij betaald. Heeft als nadeel dat ik geduld moet hebben.

Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat de uitslag komt.

Ondertussen heb ik wekelijks wel een interessant gesprek. Laatst ook met een concurrent van mijn olie leveranciers. Een man die echt alles wist van olie in automaten. Zo kwam ook de term "sealed for live" ter sprake.
Hij beweerde dat de olie die die de moderne automaten smeert, de smerende werking behoud tot het einde van de bak. De moderne olie is zo goed en er zitten zo veel dopes en additieven in dat dat geen enkel probleem is om de bak 1.000.000 km te smeren. Wat echter vervangen noodzakelijk maakt is de vervuiling in de olie. :smt017. Bij een zeer rustige rijstijl onder de meest ideale omstandigheden, is er nauwelijks vervuiling. Echter Nederland is niet zo'n land van ideale omstandigheden voor een automaat. File's bijvoorbeeld zijn slopend. trekhaken idem dito. Om die reden is verversen dus zeker wel noodzakelijk.

Om diezelfde reden geeft " de Marcel" (uit mijn vorige posting) dus aan dat zijn advies is iedere 40.000 verversen. En met verversen bedoeld hij 3 liter er uit, 3 verse liters er in.
En natuurlijk een C6 of een C5 is geen Volvo, geen Alfa of geen Opel. Vandaar dat ik met smart op de uitslag van het onderzoek wacht.

@Peterdb, de discussie die jij probeert aan te zwengelen heef geen zin. Een motor of reductie kast uit een schip is niet te vergelijken met een motor of een versnellingsbak in een auto. Natuurlijk vervangen ze in een schip pas de olie na lab. onderzoek. Gewoon omdat de sloot olie veel groter is dan in een auto. Asl er 4 liter in een scheepsmotor zat werd ie ook veel frequenter vervangen.

En het spoelen wat wij nu doen is absoluut geen verkoop plaatje (of praatje). Met het aantal spoelingen wat we nu gedaan hebben mag ik denk ik wel zeggen dat we enige ervaring hebben. Bijna alle bakken die tot nu toe ververst zijn schakelen na die verversen aanzienlijk beter. En dat is niet mijn oordeel of bevinding maar die van de eigenaren. Ondertussen zijn er genoeg eigenaren die hun ervaringen hebben gedeeld op ook voor jouw toegankelijke website's.
En ook GW'tje die redelijk sceptisch was deelt deze ervaring.

Nogmaals, je kan in dit draadje alles lezen hoe we zijn gekomen tot het spoelen, wat voor voor onderzoek ik gedaan heb. Om dan nu te roepen dat het een verkoopplaatje of verkoop praatje is gaat me even te ver. ;)

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


20 dec 2012 01:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
chathanky schreef:
De AL4 heeft eveneens een controled slip en doet dit over 4 versnellingen itt de aisin6.
De aisin6 is ontworpen voor meer koppel dan de AL4.
Ik zie het verschil niet in deze.


Waar heb jij gevonden dat de AL4 een controlled slip overbrugging heeft van de koppelomvormer die bij elke schakelactie even geactiveerd wordt?
Dat is dus wat anders dan een "brute inschakeling" van de overbrugging :idea:

Bij het rijden in mijn Xant-met-AL4 heb ik nooit iets van "controlled slip" gemerkt. Het schakelen, met name terug ging altijd met schokjes/schokken gepaard. Bij het opschakelen was goed te merken dat het motorkoppel stevig teruggenomen werd. Die bak is in de tien jaar en de 180.000 km die ik er mee gereden heb twee keer ververst op de klassieke manier.
Dat schokken heeft de Aisin-6 niet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2012 01:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Sorry maar ik probeer geen nieuwe discussie hier te brengen, het gene wat ik geschreven had was ter verduidelijking dat ik best wel ervaring heb met olie verversen of niet, ik ken winchen van ankers etc die nooit ververst worden hetzij dat er lekkage is, dit ter opmerking.
Verder wacht ik af wat het resultaat is van het onderzoek.
Moet hierbij zeggen dat ik altijd grote afstanden rijdt en weinig "stad" verkeer.
Met respect alle uitvoerige beschrijvingen gelezen van anderen die er anders over denken dan ik maar als ik lees

quote:Hij beweerde dat de olie die die de moderne automaten smeert, de smerende werking behoud tot het einde van de bak. De moderne olie is zo goed en er zitten zo veel dopes en additieven in dat dat geen enkel probleem is om de bak 1.000.000 km te smeren. Wat echter vervangen noodzakelijk maakt is de vervuiling in de olie. . Bij een zeer rustige rijstijl onder de meest ideale omstandigheden, is er nauwelijks vervuiling. unquote.

dan moet die meneer Marcel niet zeggen dat 1.000.000 km makkelijk gaat en vervolgens hij adviseerd om toch elke 40K te verversen :smt017
Gaat mij toch iets te ver, kan zijn dat taxi's met deze bak meer belasting geven door hun rijstijl, meer stad-verkeer enz, maar als deze auto die mijn inziens geen directe "stad" auto is maar meer een "afstand" auto is ook de vervuiling waarover gesproken wordt minder.
Ok, ik laat het hierbij, wacht eerst maar af en dan hopenlijk krijgen we een resultaat te horen van Oldenhage.

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


20 dec 2012 04:50
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Echt een controled slip heeft de al4 niet idd.
Wel een lockup waardoor de wrijving niet wezenlijk zal verschillen. De krachten worden wat harder opgevangen zonder controled slip.
Al zou het wel zo zijn is de aisin6 twee x zo zwaar uitgevoerd. 400 nm om 210nm. Dit gegeven zegt meer over welke bak zwaarder belast wordt.


20 dec 2012 11:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Peterdb schreef:
....Met respect alle uitvoerige beschrijvingen gelezen van anderen die er anders over denken dan ik maar als ik lees:
Citaat:
......Hij beweerde dat de olie die die de moderne automaten smeert, de smerende werking behoud tot het einde van de bak. De moderne olie is zo goed en er zitten zo veel dopes en additieven in dat dat geen enkel probleem is om de bak 1.000.000 km te smeren. Wat echter vervangen noodzakelijk maakt is de vervuiling in de olie. . Bij een zeer rustige rijstijl onder de meest ideale omstandigheden, is er nauwelijks vervuiling.

dan moet die meneer Marcel niet zeggen dat 1.000.000 km makkelijk gaat en vervolgens hij adviseerd om toch elke 40K te verversen :smt017 .....


Het was niet die "meneer Marcel" die zei dat 1.000.000 km makkelijk kan. Dat was die eerder door Oldenhage geciteerde man die echt alles wist van olie in automaten

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2012 11:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ter aanvulling: ATF 3309 olie voor Aisin-Warner slip-controlled lock-up automatic transmissions

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2012 14:52
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Het is toch tamelijk eenvoudig?
De olie zelf verslechterd nauwelijks en kan z'n smerende werking dus lange tijd volhouden.
Maar, blijkbaar zitten er in de versnellingsbak onderdelen die 'rommel' (kleine deeltjes) afgeven wat zich in de olie ophoopt.
Dus in een afgesloten tandwielbakje op kamertemperatuur houdt de olie het waarschijnlijk eeuwig vol terwijl die in een zwaarbelaste automatische versnellingsbak met rembanden en weet ik wat misschien al na 40.000 km vervuild begint te raken. Na 100.000 km is de vervuiling zo groot is dat de werking van de bak merkbaar slechter wordt.


20 dec 2012 15:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Prima kort samengevat :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2012 15:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 aug 2012 17:25
Berichten: 15
Woonplaats: Den Bosch
Auto: C5 Sedan 1.6 e-hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 43000
Kleur: Gris Shark


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ik had absoluut geen klachten over het schakelen van de Aisin6 in mijn C5. Toch heb op basis van alle informatie in dit topic besloten preventief te laten spoelen (bijna 97000 km). Gisteren naar Nieuw Vennep gereden. Mooi om te zien hoe de gitzwarte olie vervangen wordt door felrode. Om vervolgens de rode kleur weer te zien verdwijnen (vervuiling die nog oplost) ..... en gelukkig weer terug te zien keren (filtering door machine van JO). Briljant systeem.

Nadat de Aisin6 ook nog een software update gekregen had, was het tijd voor een proefrit. En ja, die bleek nog soepeler en zachter te kunnen schakelen. Voel nu werkelijk helemaal niets meer van op- en terugschakelen.

Wat mij betreft een bevestiging dat het goed is om dit af en toe te laten doen. En nog gezellig ook!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


22 dec 2012 12:52
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Of de verbetering van het schakelgedrag ligt aan de sw update, de verse olie of een combinatie van blijft dan gissen.
Maar olie verversen zal enkel voordelen bieden aan de levensduur is ook mijn mening hoor. ;)


22 dec 2012 13:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
mooi rood is niet lelijk!

Ook mijn vader is overtuigd, na bakspoeling op zijn C6 3.0HDi. (~80dkm)
GJO heeft zelfs nog wat exta gespoeld, omdat er vuil uit bleef komen, mooi systeem. :smt023

BTW spreken over "van huis uit slecht schakelende bakken" is m.i. niet correct. De schakelgedrag is bij perfecte staat te zeer afhankelijk van de software en de motor-bak combi, je kunt een XC90 V8 niet vergelijken met een C4P 2.0HDi136.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


22 dec 2012 14:11
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
De XC90 V8 heeft een koppel van 440nm en dat betekent voor de bak een overbelasting van zeker 10% van de opgegeven 350 tot 400nm als max.
Niet heel verwonderlijk dat dit dan sneller problemen kan geven.


22 dec 2012 14:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 53  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.