Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 53  Volgende
 Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik heb mijn C5 bij een km-stand van 132kkm gekocht, in mei 2010. Voor zover ik weet was er door de vorige eigenaar nooit iets van een gedeeltelijke verversing uitgevoerd.

In oktober 2010 heb ik bij km-stand 142kkm 3 liter laten verversen. De olie die er toen uit kwam was nog niet pikzwart, er was nog een rode kleur herkenbaar.

Bij de flush eind januari was de km stand 160kkm. Ook toen was de olie nog niet pikzwart.

Overigens, vanmiddag even bij JO langsgeweest om te laten checken of alles OK was. Ik was tenslotte proefkonijn, en dus was het goed om dat even te verifiëren.
Daarbij bleek dat alles prima dicht zat, geen lekkage op de onderdelen die losgeweest zijn :smt023

Inmiddels worden er al meer bakken geflushed.
Niet alleen de Aisin-6'en van Menno en ondergetekende, alsmede die van JO's C6. Maar ook de 4HP20 van Brian, en vlak voordat ik kwam was een AL4 onder handen genomen. Ook daarvoor heeft hij nu de goede koppelingen.

Het wordt dus "lopende band werk" bij JO :smt203

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 feb 2012 22:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
AL4? En ik dan? Wat zijn dan nu de prijzen?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


21 feb 2012 22:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Hallo, zoals JW-NHS al vertelde, degene met die 4 bak ben ik. Mijn olie was niet echt zwart maar zeer donker rood, dit komt ongetwijfeld omdat ik vorige week bij Jo al een paar liter olie heb laten verversen. Vandaag dus de gehele bak ongeveer 8 liter olie. Ik zou zeggen jongens die dit overwegen(net als vele bekende nederlanders, DOEN) Wat een verschil!!! De C5 schakelt als boter, zowel op als af. Vorige week merkte ik het al maar nu schakelt het wel heel heerlijk soepel. Wat een energie steken Johan en Brian in dit project, HULDE ( lijkt wel een reclame spot ) Het kostte hen heel wat tijd, niet de olie verversing op zich maar het wachten op de 60 graden die de bak moet hebben voor het juiste oliepeil. Mooi apparaat!! Er was echter nog een probleem namelijk het rammelen van de multiriem ( zie draadje krukaspoelie ) De rammel van toen zat er nog steeds in. Brian heeft met engelen geduld de oorzaak gevonden en opgelost. Na 3 keer de multiriem vervangen ( steeds verschillende ) spanrol vervangen en na alles geprobeerd te hebben, uiteindelijk de krukas poelie vervangen (dat was de boosdoener) Dus van meet af aan heeft de verkeerde krukaspoulie er in gezeten. ( geleverd door de dealer hier in spijkenisse) Dus voortaan bij problemen? Mijn eerste gang is dan naar Oldenhage, fijne garage!!


21 feb 2012 23:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ben er nog steeds niet van overtuigd, integendeel, dat de mate van zwartheid, of niet-roodheid, een goede indicatie is of je de olie wel of niet op tijd ververst hebt.
Mijn gok is dat de olie veel eerder voor het oog geheel zwart is dan de beoogde verversingstermijn, zeg 80-100k.
Maar goed, true or false, niet makkelijk te bewijzen.

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


21 feb 2012 23:32
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33542
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Het is wel de eerste keer dat ik een verversing zeeeeer duidelijk merk, .....

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


21 feb 2012 23:33
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Adapters AL4 zijn binnen, hebben we getest en dat werkt super. De tijd die we nu nodig hebben voor de verversing valt wel mee, alleen de tijd die we moeten wachten op de juiste temp is niet zo leuk. (misschien een dompelaar in de nieuwe olie hangen)

@Ronald, ik wil deze verversing aan bieden als een deel van onderhoud. Ik ben van mening dat gewoon verversen om de 80.000 kilometer de levensduur verlengd. Dat de bak na een verversing ook veel beter schakelt is een hele mooie bijkomstigheid.

De kwaliteit van de olie ga ik laten onderzoeken met het laboratorium van Total. Ik wil een aantal oliemonsters opsturen. Wil graag de kwaliteit van de olie weten na 100.000, 200.000 en 300.000. Wil dan graag weten wat de smerende, reinigende en koelende werking nog is van die olie. waarschijnlijk kunnen ze dan precies zeggen in welke olie wat wel en niet zit, wat er te veel of te weinig in zit ect. Kost wat geld, maar dan is het verhaal wel compleet. Weten we meteen of dat sealed for live echt voor het hele leven van de bak is.
De kleur van de olie verkoopt inderdaad mooi, maar is geen juiste graadmeter. (denk aan olie in een diesel of LPG motor)

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


22 feb 2012 01:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2008 18:26
Berichten: 194
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Kijk, dan is het klokje rond.. :smt038

Ben heeel benieuwd wat de resultaten worden na het onderzoek...

_________________
Afbeelding


22 feb 2012 03:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Oldenhage schreef:
De kwaliteit van de olie ga ik laten onderzoeken met het laboratorium van Total. Ik wil een aantal oliemonsters opsturen. Wil graag de kwaliteit van de olie weten na 100.000, 200.000 en 300.000. Wil dan graag weten wat de smerende, reinigende en koelende werking nog is van die olie. waarschijnlijk kunnen ze dan precies zeggen in welke olie wat wel en niet zit, wat er te veel of te weinig in zit ect. Kost wat geld, maar dan is het verhaal wel compleet. Weten we meteen of dat sealed for live echt voor het hele leven van de bak is.


Wederom hulde!
Goed bezig!

Citaat:
De kleur van de olie verkoopt inderdaad mooi, maar is geen juiste graadmeter. (denk aan olie in een diesel of LPG motor)

In mijn LPG-gebakje is de olie na het verversen ook al heel makkelijk te peilen....

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


22 feb 2012 10:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Mooi dat JO dit verder uit gaat eten :smt023
We zijn heeeeel benieuwd naar het resultaat.

Mbt het zwart worden van de olie, daarvan is de reden op zich wel duidelijk. Dat zijn de "restanten" van alle plaatkoppelingen die in de bak zitten, en die bij elke schakelhandeling wat van hun dikte verliezen.

Bij dieselauto's ligt dat wat anders, daar is het roet van verbrandingsresten die in de olie terecht komt, da's een heel andere substantie.
Boven een bepaalde hoeveelheid daarvan gaat de smerende werking van de olie stevig achteruit, de 1.6 HDi's laten dat zien.

Of dat dus ook het geval is bij de ATF zal moeten blijken.
Zeker is wél dat mijn bak duidelijk soepeler schakelt na door JO onderhanden genomen te zijn.
En de anderen bevestigen dat :smt038
Oftewel, voor mij is het duidelijk: als ik m'n C5 nog heb over 5 jaar, wordt 'ie opnieuw geflushed ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 feb 2012 20:43
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33542
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Het valt mij op dat " the day after " de bak nog beter aanvoelt ....
Nu eens naar de lange duur kijken.

Ben benieuwd naar de bevindingen van het lab.

Top Johan :smt023

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


22 feb 2012 22:29
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 692
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Lees nog steeds met veel belangstelling mee met dit draadje, ondanks mijn ML5T ;) . Maar ja, eens een werktuigbouwer altijd een werktuigbouwer.

Wat mij van het hart moet is het volgende. Onderhoud en vooral revisie van een automaat is een kostbare zaak, weet ik uit eigen ervaring. De weinige echte specialisten zijn duur, maar ze leveren (meestal) ook goed werk voor het onderhoud aan een stukje gecompliceerde techniek.
Veel (de meeste?) automaatrijders hebben geen flauw benul van de gecompliceerdheid en worden ook nog in slaap gesust door een kreet van de fabrikant: "Sealed for Life".
Het gaat er op lijken dat regelmatig alle olie verversen een gunstige invloed heeft, waarschijnlijk op de levensduur en in ieder geval op de goede en soepele werking van een automaatbak. De zeer interessante olieanalyse-tests van Jo zullen daar verder uitsluitsel over geven.

De grote vraag is dan: waarom is deze volledige spoeltechniek niet veel eerder gemeengoed geworden :?:
De hier beschreven spoelmachine is natuurlijk meer dan een pompje met wat aan- en afvoerleidingen en de aanpassingen voor de aansluitingen vergen wat uitzoekwerk. Maar het is ook geen rakettechniek!
Zou de autobranche en dan met name de automaat onderhouds- en revisie bedrijven hier een remmende invloed hebben en hebben gehad?

Mijn 2 centen.

Adri


22 feb 2012 22:45
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik ben er ook over uit wat ik voorlopig voor het verversen ga vragen.

275 euro.

Dat is voor de 4HP20, AL4 en de AM6.

Ik weet dat het flink geld is, maar lever er ook kwaliteit voor.
En in vergelijking met de "collega's " op marktplaats heb ik toch wat plussen…
een verwarmde ruimte binnen, met koffie ;)
tellers van de bak worden op de juiste manier gereset.
verversen gebeurt absoluut met de juiste olie.

Klepjes AL4 vervangen, icm met verversen 590 euro.

Verversen icm met andere werkzaamheden 255 euro.

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


22 feb 2012 22:48
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
@ Menno

Komt dat niet omdat je parameters zijn gereset? De bak is zich weer aan het inleren en voelt anders dan voor het verversen.


22 feb 2012 22:49
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33542
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Nee, ik ben zo arrogant dat ik denk dat ik wel het verschil kan voelen/merken ( inmiddels al heel wat automaatjes in bezit gehad )
Waarbij ik bij sommige ook de bak wel eens heb laten resetten zonder olie verversing o.i.d.

Hij schakelt absoluut lekkerder ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


22 feb 2012 22:55
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Met mijn korte ervaring heb ik waargenomen dat de bak handmatig altijd welsoepeltjes verloopt ook als de bak koud is, zowel voor als na het verversen is daar niets voelbaars aan veranderd.
De automaatstand is voor en na het verversen wel veranderd, de bak schakeld gemoedelijker na als voor de verversing. Na nu 3 weken na verversen merk ik dat de nukkigheid die de bak blijkbaar bekend is bij de koude start weer terug keert.

Het lijkt me niet dat na 3 weken de olie nu al de oorzaak zou zijn van het terugkerende schakelgedrag.


22 feb 2012 23:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 53  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.