
Re: preventief reinigen injectoren HDIF motor?
Yup, verboden.
Je kunt natuurlijk zeggen dat het (vanuit Citroën) is vanwege een CYA-policy, brandstoffen en smeermiddelen voldoen aan bepaalde standaards en daarop is het systeem getest, maar niet op allerhande toevoegingen in te hoge doses. Maar ik denk ook richting Mennos argument: kwakzalverij moet niet bevordert worden.
Praktisch gezien kan je natuurlijk zeggen dat alle brandstoffen additieven bevatten, maar het verschil is dat een paar ml van een concentraat op een volle tank makkelijker te doseren is voor een fabrikant van brandstof, die bijmengt op een tankwagen van 40m3 of meer, dan een particulier die bijmengt op 40L à 80L. Gasten als Forte vangen dit op door in een flesje van 250ml ook hooguit 5ml actieve ingredienten (o.a oplosmiddelen) te stoppen, de rest is meestal tweetakt brandstof of andere petrochemische resten die makkelijk verbranden en redelijk dun zijn. Het risico van oplosmiddelen in het HD brandstofcircuit is dat er dingen loskomen, die niet los moeten komen.
"Baat het niet dan schaadt het niet" is ook geen goed argument; mn het Fap kan behoorlijk verstoord raken door zwavel en andere resten. Het is niet voor niks dat er strenge eisen zijn aan brandstoffen (ULSD) en aan smeermiddelen (oa "low ash").
Bekijk ook eens het Eolys-circuit. We weten exat wat daar in zit en wat het doet. Het doseren (enkele ml op een volle tank!) gebeurt mbv een computer en een speciaal pompje, waarom zou je dan als fabrikant goed vinden dat mensen zo maar wat zooi bijmengen?
NB Citroën is al vele malen toegeeflijker dan andere fabrikanten, want die accepteren niet eens dat je op LPG rijdt
