Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Nee. Ik zie niet zo veel in die dingen, althans niet in de huidige zware, onderhoudsgevoelige, zware Dubbel-Koppeling-Bakken. Daarnaast is het principe al van 1939 (Adolphe Kégresse!), dus een paar jaartjes later maakt ook niet veel uit.

Citroën is al 60jr pionier op het gebied van halfautomaten (in diverse vormen) dus mogelijk dat zij al deze problemen in een klap wegpoetsen.

Maar ik hou van handbakken en een hoop mensen houden hier van echte automaten, dus het blijft wat mij betreft een niche. NB 400.000units op een jaarlijkse autoproductie van PSA van 3miljoen is een grote niche, het lijkt me dus dat de handbakken en EMP robotbakken de hoofdmoot blijven.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 mei 2011 15:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
IK bekijk die DSG bakken toch ook met gemende gevoelens, ik heb al veel met vw's gereden die de DSG-6 aan boord hebben, en werkt opzich natuurlijk wel erg fijn, maar het schakelcomfort blijft toch nog achterop tov een conventionele automaat.
Vooral in filerijden schiet de werking in mijn ogen tekort en kan hij niet zo vloeiend overweg met overgang van 1 naar 2 en kruipen als een klassieke automaat.

Laatst meegereden met een audi v6 tdi met multitronic (cvt) en dat vond ik dan weer wel erg aangenaam werken, zeer comfortabele combinatie.
Al had de eigenaar wel al de nodige technische problemen achter de rug met die bak.


15 mei 2011 16:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Helaas, helaas.... Vandaag is even na 6-en definitief mijn nieuwe lease-auto besteld. In goed overleg tussen mijn werkgever en de leasemij is besloten dat de C5 retour leasemij gaat. Het inhouden en stotteren bij lage toeren en de verdwenen vinnigheid van de THP is een blijvende bron van ergernis en dat kan volgens alle betrokken partijen (behalve Citroën NL!) niet de bedoeling zijn van een lease-auto die maandelijks toch best een aardige bak geld kost. Voor mijn werkgever, maar ook voor mijzelf. En zo is dus deze beslissing genomen.

Ik heb gekeken naar een een BMW 316i Corporate Lease Business Executive (vééééél te duur), een Passat 1.4 TSi Comfortline DSG Bluemotion (ook te duur in de door mij gewenste configuratie) en een 508. Gezien het gedoe met de C5 was een 508 met THP-motor nu even geen optie meer (begrijpelijk, vind ik) maar gezien mijn jaarlijkse kilometrage was een diesel wel een optie. En dus ben ik voor 20% bijtelling gegaan en is er een 508 Berline besteld, een 1.6 e-HDi met 2-Tronic en start/stop systeem. Heb er uitgebreid mee proefgereden en vond het een erg prettige auto. Niet veel trager dan de THP (kan ook haast niet met 270Nm koppel voor de diesel vs. 240 Nm voor de THP) en erg comfortabel. Op hogere snelheden zal het verschil wel wat groter zijn (waar PK"s belangrijker worden dan Nm's) maar verder prima. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik de C5 een mooiere, markantere auto vind dan de 508. Haal daar de Peugeot-logo's van af en het kan net zo goed een Opel of een Ford zijn. Een C5 is een onvervalste Citroën, niet te verwarren met welk ander merk dan ook.

Ik vind het jammer dat het na iets meer dan een jaar zo moest eindigen, maar het plezier in mijn C5 was er wel vanaf. Ik ben blij dat m'n werkgever dit zo heeft weten op te lossen maar dat ik de C5 zoals ze tot begin januari dit jaar reed enorm zal missen, is een vaststaand feit....

Wil op deze plaats ook alle forummers bedanken voor het meedenken, bieden van online hulp en tips en raad & daad om behulpzaam te zijn bij het vinden van een oplossing van de technische problemen met m'n C5. De sfeer op dit forum is uitstekend en de mate van respect nauwelijks overtroffen. Dat heb ik eigenlijk alleen maar hier en op het Peugeot Forum mogen ervaren.

Ik zal hier zeker mee blijven lezen en als er geïnteresseerden zijn de ervaringen met de 508 met jullie delen.

Thanks voor alles en geniet van jullie prachtige zweef-dames! :cit4

Greetz,
Walter.


30 mei 2011 21:15
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25
Berichten: 1853
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Heel veel plezier met de 508 en hopelijk vergeet je de ellende die je met C5 hebt gehad weer snel. Maar dat zal best wel gaan lukken lijkt me zo.

PS: Welke kleur heb je besteld?

_________________
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country


30 mei 2011 22:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Enfin peug of cit, het blijft familie.
Suczeven met de 508 dus.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


30 mei 2011 22:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
@GSPallas: het is uiteindelijk Gris Haria geworden. Lijkt wel wat op het Gris Fulminator van m'n C5, dan is de schok straks wat minder groot... :D

Greetz,
Walter


31 mei 2011 07:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Begrijpelijke aktie, in jouw situatie had ik dat ook gedaan!
Mooie auto hoor, de 508, maar inderdaad iets anoniemer dan de C5-III. Dat vond ik met de 407 minder (maar daar hoor je wel weer meer horrorverhalen over).

Veel plezier ermee!!

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


31 mei 2011 07:44
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Dat over de 407 is volgens mij ook betrekkelijk: ik heb vóór de C5 vier jaar vrijwel probleemloos met een 407 2.0-benzine gereden. Heerlijke auto! De eerste series 407 hebben wat meer problemen gekend volgens mij, de mijne was van juli 2006.

Greetz,
Walter.


31 mei 2011 08:24
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10
Berichten: 517
Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ik begrijp je keuze idd best! Eenmaal te veel is alle fun er af. Een C5 e-HDI durfde je niet te bestellen? :lol:

_________________
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)


31 mei 2011 10:03
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Een C5 is (veel) duurder in de lease, dus een dieselvariant paste niet in het budget. En daarbij valt de C5 e-HDi niet in de 20%-bijtellingscategorie. Als we dan toch bezig zijn... ;)

Greetz,
Walter


31 mei 2011 10:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Manitoba schreef:
Niet veel trager dan de THP (kan ook haast niet met 270Nm koppel voor de diesel vs. 240 Nm voor de THP) en erg comfortabel. Op hogere snelheden zal het verschil wel wat groter zijn (waar PK"s belangrijker worden dan Nm's) maar verder prima.


Basis misvatting.
pk's zijn altijd belangrijker dan Nm's. Maar let op, dan moet je dus kijken naar vermogen bij lagere toeren, dwz afhankelijk vd eindoverbrenging.

Koppel kun je er namelijk bij maken met de juiste overbrenging terwijl vermogen gegeven is.
Bij 2000tpm (270Nm; 285Nm incl overboost) kan de 1.6Hdi (EBV6) zo'n 58kW leveren. Dan rijd je ongeveer 90km/h. Bij dezelfde snelheid draait de THP156 net geen 2500tpm (240Nm) en levert de THP 63kW.

Bij iedere snelheid in de hoogste versnelling levert de THP altijd meer vermogen dan de 1.6HDi. Bovendien pakt de THP veel eerder op (vanaf 50km/h ipv vanaf 70km/h)

Voor acceleratie is dat deel van het vermogen beschikbaar wat niet nodig is om constant te rijden (dwz bij 100km/h ~20kW) en nemen we dat mee dan wordt het verschil nog groter in het voordeel van de THP:
10% meer bij 90km/h
20% meer bij 120km/h
30% meer bij 140km/h
40% meer bij 150km/h

De vergelijking met de 2.0HDi138 wint de THP ook, maar met veel kleinere verschillen (3 à 8% meer vermogen) Alleen bij 110km/h leveren ze evenveel.
De 2.0HDi160 heeft frappant genoeg bovenin meer vermogen dan de THP, maar onderin trekt de THP veel sterker dan de HDi, wil je meer kracht onderin dan moet je naar de 2.2HDi. Zowel de oude 173pk als nieuwe met 204pk hebben onderin minder vermogen dan de THP maar halen die in bij zo'n 80km/h in 6 en houden dat voordeel tot het einde.

Het oude idee Diesel =sterker onderin; benzine is meer vermogen bovenin, gaat niet op omdat de THP156 een directe ingespoten benzine turbo is, met een vlak koppel van 1400tpm tot 4000tpm. En hij bovendien bovenin relatief gezien geknepen is (er is ook een THP208).

NB bij een directe vergelijking bij onze autoweg/snelwegsnelheden hebben motoren met iets minder vermogen nog het extra voordeel van de kortere eindoverbrenging. Een sterke motor zit per definitie lager in zijn toeren, zeker met turbo motoren kan je dan nét te laag zitten.

De vergelijking tussen THP en 1.6e-HDi is gewoon niet eerlijk, het is een artifact van onze vreemde belastingregels dat mensen deze twee rechtstreeks tegenover elkaar zetten. De veel beter vergelijkbare 2.0HDi160 kost als LigneBusiness 33kE (THP 28kE). :roll:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


31 mei 2011 12:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
EvilTwin schreef:
De vergelijking tussen THP en 1.6e-HDi is gewoon niet eerlijk, :



dat dacht ik ook al meteen... ;)


31 mei 2011 15:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37
Berichten: 331
Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
beste mensen wat mij betreft vreemd blijft is dat de thp in samenwerking met bmw is ontwikkeld voor o.a. de mini. waarom hoor ik daar niet over dit probleem?
ligt dat dan aan een aantal exemplaren van citroën of door de afstelling in de configuratie van de c5?
zomaar een vraag :smt190


31 mei 2011 21:03
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 16:57
Berichten: 223
Woonplaats: 3e byte rechts
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ga maar eens op de mini fora rondneuzen, daar is ook voldoende over dit probleem te vinden.
En de Peugeot fora doen er vrolijk aan mee.

Ben benieuwd: twee collega's rijden nu rond in een 508 met THP motor. Aangezien de probleem normaal gesproken zo rond de 25.000 km beginnen kunnen die over een maand of 10 aan de beurt zijn.

_________________
"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety             Afbeelding


31 mei 2011 22:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
breakexclusive schreef:
beste mensen wat mij betreft vreemd blijft is dat de thp in samenwerking met bmw is ontwikkeld voor o.a. de mini. waarom hoor ik daar niet over dit probleem?
ligt dat dan aan een aantal exemplaren van citroën of door de afstelling in de configuratie van de c5?
zomaar een vraag :smt190


Daar hebben ze het probleem ook. Alleen houden ze het iets beter onde de pet, maar zoek maar eens op mini-fora. Je komt het echt wel tegen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


31 mei 2011 23:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.