Turbo komt af en toe te laat in
Auteur |
Bericht |
Paulpit
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 dec 2006 09:27 Berichten: 27
Naar boven
|
 Turbo komt af en toe te laat in
Vreemd verhaal, al het forum afgespeurd maar dit niet tegengekomen.
Ik heb een C5 2.0 HDI PH1 280.000 km. De turbo doet het soms "niet", soms wel. Als de turbo het "niet" doet komt deze in bij 3000 toeren (stipt) anders doet de turbo normaal en trekt de auto normaal op.
Dit verhaal treed op gedurende dezelfde rit, als ik de motor afzet is dit geen garantie dat het probleem even weg is of zoiets.
Het lijkt zo te zijn dat in de eerste 2 versnellingen het probleem zich niet voordoet maar dan ben je ook relatief snel aan de 3000 rpm.
iemand een idee?
|
14 apr 2010 08:31 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Tja, het zou kunnen dat de turbo aan het overlijden is. Maar ik zou even controleren of alle luchtslangen nog helemaal intact zijn (geen scheurtjes of losse montage) en of het oliepeil OK is.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
14 apr 2010 08:33 |
|
 |
r3n3
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jun 2008 12:19 Berichten: 64 Woonplaats: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer?
_________________ Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden: ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?): Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
|
14 apr 2010 10:40 |
|
 |
Paulpit
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 dec 2006 09:27 Berichten: 27
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Zou kunnen, moet ik deze dan allemaal vervangen?
|
14 apr 2010 11:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
r3n3 schreef: Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer? Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo. Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen) Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal) De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 apr 2010 11:13 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
EvilTwin schreef: r3n3 schreef: Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer? Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo. Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen) Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal) De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open. Wordt de Waste-gate niet ook via vacuum bediend? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 apr 2010 11:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Misschien een wastegate die open blijft staan, maar zoals ET zegt, dat moet je wel kunnen horen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 apr 2010 11:37 |
|
 |
Paulpit
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 dec 2006 09:27 Berichten: 27
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
ok, het luisteren ga ik doen, maar wat is een waste-gate?
|
14 apr 2010 12:06 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Een wastgate is een soort overdruk klep in de turbo Als je turbo volop staat te pompen zou de druk te hoog op kunnen lopen, slangen en intercooler kunnen barsten en de motor kan te veel vulling krijgen. Daarvoor zit er op de turbo een klepje wat opengaat en de uitlaatgassen langs de turbo laat gaan inplaats van erdoor, er wordt dan minder hard geblazen. Als dat klepje open blijft staan verlies je vermogen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 apr 2010 12:12 |
|
 |
Wilfred
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 dec 2009 19:28 Berichten: 142 Woonplaats: Boxtel
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
@ET...weet je dat zeker dat de HDI 110pk geen variabele turbo heeft,staat anders in het onderhoudsboekje van wel.De 90pk versie heeft geen variabele turbo.Tenminste...dat staat zo in mijn boekje.
|
14 apr 2010 12:22 |
|
 |
Paulpit
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 dec 2006 09:27 Berichten: 27
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Das een duidelijk verhaal Zal eens goed kijken onder de kap
|
14 apr 2010 12:47 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Volgens mijn info heeft zowel de DW10TD of RHY (66 kW/90 pk) en de DW10ATED (80 kW/100 pk) dezelfde KKK K03 (Kühnle, Kopp & Kausch, tegenwoordig 3K ...). Vermogensverschil wordt door de ontbreken van een intercooler bij de 66 kW-versie bepaald.
|
14 apr 2010 13:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Er zit wel een flink aantal vacuümslangen (electrokleppen, die mbv vacuüm zaken bedienen)
Een daarvan is bijna 100% zeker de wastegate/overdrukklep. Anders dan in het eerder getoonde plaatje is het dus het MM wat die klep open zet, niet een vooraf ingestelde drukverschil mbv een veer.
Verdere zaken die mbv vacuüm bediend worden: -EGR (UGR klep) -gasklep (inlaat)
Een lek in de wastegatebediening zorgt voor te veel druk en mogelijk een motorstoring, dus alhoewel ik het een goede suggestie vind om het vacüm na te lopen, zou het volgens mij het omgekeerde effect moeten hebben (te veel druk -> motor in beveiliging -> geen 3000tpm meer)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 apr 2010 14:20 |
|
 |
Paulpit
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 dec 2006 09:27 Berichten: 27
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Zou wel kunnen dat het klepje mechanisch blijft hangen en dus open blijft staan, maar dan zou de turbo ook bij 3000 rpm waarschijnlijk niets doen.
Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)?
|
14 apr 2010 14:49 |
|
 |
r3n3
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jun 2008 12:19 Berichten: 64 Woonplaats: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Turbo komt af en toe te laat in
Paulpit schreef: Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)? Ja, die zit er, gemonteerd in de deksel van de luchtfilterbehuizing. Zou heel goed kunnen. Zo ziet ie er (ongeveer) uit. 
_________________ Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden: ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?): Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
|
14 apr 2010 15:53 |
|
 |
|