Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2006 08:27
Vreemd verhaal, al het forum afgespeurd maar dit niet tegengekomen.
Ik heb een C5 2.0 HDI PH1 280.000 km.
De turbo doet het soms "niet", soms wel. Als de turbo het "niet" doet komt deze in bij 3000 toeren (stipt) anders doet de turbo normaal en trekt de auto normaal op.
Dit verhaal treed op gedurende dezelfde rit, als ik de motor afzet is dit geen garantie dat het probleem even weg is of zoiets.
Het lijkt zo te zijn dat in de eerste 2 versnellingen het probleem zich niet voordoet maar dan ben je ook relatief snel aan de 3000 rpm.
iemand een idee?
Ik heb een C5 2.0 HDI PH1 280.000 km.
De turbo doet het soms "niet", soms wel. Als de turbo het "niet" doet komt deze in bij 3000 toeren (stipt) anders doet de turbo normaal en trekt de auto normaal op.
Dit verhaal treed op gedurende dezelfde rit, als ik de motor afzet is dit geen garantie dat het probleem even weg is of zoiets.
Het lijkt zo te zijn dat in de eerste 2 versnellingen het probleem zich niet voordoet maar dan ben je ook relatief snel aan de 3000 rpm.
iemand een idee?
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Tja, het zou kunnen dat de turbo aan het overlijden is.
Maar ik zou even controleren of alle luchtslangen nog helemaal intact zijn (geen scheurtjes of losse montage) en of het oliepeil OK is.
Maar ik zou even controleren of alle luchtslangen nog helemaal intact zijn (geen scheurtjes of losse montage) en of het oliepeil OK is.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:19
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer?
Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2006 08:27
Zou kunnen, moet ik deze dan allemaal vervangen?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo.r3n3 schreef:Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer?
Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen)
Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal)
De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wordt de Waste-gate niet ook via vacuum bediend?EvilTwin schreef:Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo.r3n3 schreef:Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer?
Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen)
Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal)
De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open.
Groet,
JW
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Misschien een wastegate die open blijft staan, maar zoals ET zegt, dat moet je wel kunnen horen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2006 08:27
ok, het luisteren ga ik doen, maar wat is een waste-gate?
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Een wastgate is een soort overdruk klep in de turbo
Als je turbo volop staat te pompen zou de druk te hoog op kunnen lopen, slangen en intercooler kunnen barsten en de motor kan te veel vulling krijgen.
Daarvoor zit er op de turbo een klepje wat opengaat en de uitlaatgassen langs de turbo laat gaan inplaats van erdoor, er wordt dan minder hard geblazen.
Als dat klepje open blijft staan verlies je vermogen.
Als je turbo volop staat te pompen zou de druk te hoog op kunnen lopen, slangen en intercooler kunnen barsten en de motor kan te veel vulling krijgen.
Daarvoor zit er op de turbo een klepje wat opengaat en de uitlaatgassen langs de turbo laat gaan inplaats van erdoor, er wordt dan minder hard geblazen.
Als dat klepje open blijft staan verlies je vermogen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
C5club extreme Fan


Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2009 18:28
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Locatie: Boxtel
@ET...weet je dat zeker dat de HDI 110pk geen variabele turbo heeft,staat anders in het onderhoudsboekje van wel.De 90pk versie heeft geen variabele turbo.Tenminste...dat staat zo in mijn boekje.
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2006 08:27
Das een duidelijk verhaal
Zal eens goed kijken onder de kap
Zal eens goed kijken onder de kap
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Volgens mijn info heeft zowel de DW10TD of RHY (66 kW/90 pk) en de DW10ATED (80 kW/100 pk) dezelfde KKK K03 (Kühnle, Kopp & Kausch, tegenwoordig 3K ...).
Vermogensverschil wordt door de ontbreken van een intercooler bij de 66 kW-versie bepaald.
Vermogensverschil wordt door de ontbreken van een intercooler bij de 66 kW-versie bepaald.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Er zit wel een flink aantal vacuümslangen (electrokleppen, die mbv vacuüm zaken bedienen)
Een daarvan is bijna 100% zeker de wastegate/overdrukklep.
Anders dan in het eerder getoonde plaatje is het dus het MM wat die klep open zet, niet een vooraf ingestelde drukverschil mbv een veer.
Verdere zaken die mbv vacuüm bediend worden:
-EGR (UGR klep)
-gasklep (inlaat)
Een lek in de wastegatebediening zorgt voor te veel druk en mogelijk een motorstoring, dus alhoewel ik het een goede suggestie vind om het vacüm na te lopen, zou het volgens mij het omgekeerde effect moeten hebben (te veel druk -> motor in beveiliging -> geen 3000tpm meer)
Een daarvan is bijna 100% zeker de wastegate/overdrukklep.
Anders dan in het eerder getoonde plaatje is het dus het MM wat die klep open zet, niet een vooraf ingestelde drukverschil mbv een veer.
Verdere zaken die mbv vacuüm bediend worden:
-EGR (UGR klep)
-gasklep (inlaat)
Een lek in de wastegatebediening zorgt voor te veel druk en mogelijk een motorstoring, dus alhoewel ik het een goede suggestie vind om het vacüm na te lopen, zou het volgens mij het omgekeerde effect moeten hebben (te veel druk -> motor in beveiliging -> geen 3000tpm meer)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2006 08:27
Zou wel kunnen dat het klepje mechanisch blijft hangen en dus open blijft staan, maar dan zou de turbo ook bij 3000 rpm waarschijnlijk niets doen.
Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)?
Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)?
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:19
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Ja, die zit er, gemonteerd in de deksel van de luchtfilterbehuizing. Zou heel goed kunnen.Paulpit schreef:Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)?
Zo ziet ie er (ongeveer) uit.

Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD




