Ploffie schreef:Als ik dit zo lees werkt dit HA3+ zo'n beetje hetzelfde als het hydractief in een Xm, [..]
als ik het goed begrijp is er weinig hydractiefs aan HA3, alleen dat de wagenhoogte zich aanpast.
[..]
Maar nu lees ik dat HA3 slechts wielbollen heeft en HA3+ een extra bol zoals de HA2 op de Xm.
Maar als HA3 geen extra bol heeft, hoe kan deze dan het veerkakrakter veranderen?
Dat kan dus ook niet. De term Hydractive slaat op electronisch gestuurd HP. Dat slaat dus bij de C5 HA3 op de hoogte, niet de veerkarakteristiek. Op de Xm doet de elektronica alleen de veerkarakteristiek. De hoogteregeling is nog klassiek. HA3+ is lijkt vwb. de werking van de variabele veerkarakteristiek idd op HA2.
C5maarten schreef:Dus je levert wel comfort in, het is maar net hoe je het bekijkt want de wagen zal sneller naar een stuggere "hardere" stand overschakelen welke ik als minder comfortabel ervaar, maar dit is ieder voor zich.
Dat kan je voelen, maar het is nog altijd maar 10% van de tijd. Als je netjes rijdt, merk je het verschil met de "comfort" stand niet zo dat het oncomfortabel wordt.
Tja mijn omschrijving van uitschakelen is idd een beetje ongelukkig gekozen nu ik het zo terug lees, maar de rest wat er staat is niet onwaar/onzin!
Grotendeels wel, ik stel voor dat je de diverse draadjes op citroen-forum.nl er eens op na leest. Het verhaal van het wegdek en de 1min periode slaat gewoon niet op de HA3+ werking (HARD-ZACHT) maar op de automatische hoogteregeling die ook al in HA3 zit.
Je beschrijft bovendien twee settings (comfort en dynamisch

), maar in werkelijkheid gaat het dus om HARD/ZACHT en kan de bestuurder die NIET selecteren. Dat doet de compu.
Je moet gewoon realiseren dat de comfort stand en de sportstand gelijk zijn in die zin, dat in BEIDE standen de computer nog altijd bepaalt of de vering HARD (2bollen per as, doorlaat afgesloten) of ZACHT is (doorlaat open, drie bollen per as doen mee) daardoor is het indirect wel de bestuurder die bepaalt hoe soepel de auto aanvoelt, maar niet dmv. dat knopje.
Prachtige site, maar pas een beetje op met UK-info, net als de Belgische importeur wil de Engelse nog wel eens zijn eigen draai geven aan technische beschrijvingen van Citroën, zonder die écht te begrijpen.
Maar ik heb het verschil tussen sport en de normale HA3+ mode getest, thans mijn vader.
Als jij of je vader het verschil merkt dan moet je dus over de grenswaarden zijn gegaan, dat wil zeggen, te hard geremd, opgetrokken, de bocht in, etc.
De Sportstand doet niets meer dan de grenswaardes verleggen. Blijf je daaronder dan is de Sportstand net zo soepel als de "comfort"-stand.
Omdat de HARDE stand een time-out kent, kan het dus zijn dat je op een inspannend stukje weg veel meer dan 10% van de tijd in HARD rondrijdt, bijv als je iedere 30sec de HARDE stand triggert.