Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
JW, ik was 1st ook sceptisch maar voor niks dus 
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Waar ik wat scepsis had was op het punt van demping.
De vraag was of de dempers onder de wokkelgeveerde C5 Tourer, die afgestemd zijn op de daaronder gemonteerde veren, niet zouden zorgen voor "onderdemping".
Maar zo te lezen heb je daar geen last van......
Groet,
JW
De vraag was of de dempers onder de wokkelgeveerde C5 Tourer, die afgestemd zijn op de daaronder gemonteerde veren, niet zouden zorgen voor "onderdemping".
Maar zo te lezen heb je daar geen last van......
Groet,
JW
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
@chat, wilde bij het onderstaande stoppen met lezen want het is exact andersom, meer stroming betekent meer demping, zelfs wanneer de demperplaatjes open gaan is er meer demping, alleen dan minder meer (degressief).
Een lineaire veer is exact dat: lineair; met constante veerstijfheid.
Dat heb je als de wikkelingen gelijk verdeeld zijn en de dikte van de wokkel constant. Er is niks progressief aan. Progressief krijg je als de wikkelingen op een deel dichter op elkaar zitten, als dat deel samen gedrukt is wordt de veerstijfheid groter: stapsgewijs progressief; dit effect is ook te bereiken door (kunststof) manchetten of blokjes tussen de wikkelingen.
anders dan HP, wat gelijkmatig progressief is, extra progressief met lading en bovendien op de uiterste invering progressief door de rubber aanslagnok.
Een andere mogelijkheid om wokkels progressief te maken zie je in de F1, met liggende veerpoten en een soort excentrische overbrenging. De vertikale beweging wordt progressief omgezet naar horizontale invering vd wokkels.
ook dit klopt echter niet:chathanky schreef:Voor de demping, de massa neemt toe en zal de doorstroom deels vergroten waardoor de
veerweg minder gedempt wordt.
Je mag best meepraten, maar er klopt helaas weinig van. Loze links helpen niks.Ook een lineare spiraalveer (meest voorkomend bij wokkelvering) zal de veerkracht progresief toenemen
Een lineaire veer is exact dat: lineair; met constante veerstijfheid.
Dat heb je als de wikkelingen gelijk verdeeld zijn en de dikte van de wokkel constant. Er is niks progressief aan. Progressief krijg je als de wikkelingen op een deel dichter op elkaar zitten, als dat deel samen gedrukt is wordt de veerstijfheid groter: stapsgewijs progressief; dit effect is ook te bereiken door (kunststof) manchetten of blokjes tussen de wikkelingen.
anders dan HP, wat gelijkmatig progressief is, extra progressief met lading en bovendien op de uiterste invering progressief door de rubber aanslagnok.
Een andere mogelijkheid om wokkels progressief te maken zie je in de F1, met liggende veerpoten en een soort excentrische overbrenging. De vertikale beweging wordt progressief omgezet naar horizontale invering vd wokkels.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Misschien dat je het niet goed gelezen hebt ET. Deels schreef ik de progessieve werking wordt deels teniet gedaan door de toenemende massa.@chat, wilde bij het onderstaande stoppen met lezen want het is exact andersom, meer stroming betekent meer demping, zelfs wanneer de demperplaatjes open gaan is er meer demping, alleen dan minder meer (degressief).
Daarbij geven de dempers minder weerstand bij een inverende veerweg dan de teruggaande veerweg. In dit deel neemt de veer nagenoeg alles voor zijn rekening.
Dat je de links loos vindt is dan echt jou mening. Loos of nutteloos zijn ze als het niet klopt wat er in beschreven staat.
Fijn dat ik mee mag praten. Het niet kloppen is niemand vreemd hier op het forum. Gelukkig kunnen we daar soms wel eens uit komen waarvoor geld bij de een meer dan bij de ander.
Een lineaire veer daarintegen zijn er inderdaad wel.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Veren geven helemaal geen weerstand bij het bewegen.
Het zijn de dempers die de weerstand geven: de veren buigen slechts.
Het zijn de dempers die de weerstand geven: de veren buigen slechts.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
tja weerstand is dus exact zo'n term die tot verwarring leidt.

ik krijg het idee dat je in je oude misvattingen blijft volharden en sindsdien geen steek verder bent:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 86#p264986" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar het is de vering die progressief is!chathanky schreef:Misschien dat je het niet goed gelezen hebt ET. Deels schreef ik de progessieve werking wordt deels teniet gedaan door de toenemende massa.
Twee onvergelijkbare zaken, rebound-demping (demping bij terugveren) en de terugvering zelf (vering!), dat zijn tegengestelde krachten, het is dus niet de een of de ander die iets voor z'n rekening neemt.Daarbij geven de dempers minder weerstand bij een inverende veerweg dan de teruggaande veerweg. In dit deel neemt de veer nagenoeg alles voor zijn rekening.
Dat de link (deep link naar pdf) niet werkt is een feit, geen mening! De inhoud heeft jouw blijkbaar totdusver geen kennis behalve desinformatie opgeleverd, gezien je reacties. Dan kun je die links beter links laten liggen.Dat je de links loos vindt is dan echt jou mening.
ik krijg het idee dat je in je oude misvattingen blijft volharden en sindsdien geen steek verder bent:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 86#p264986" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ook jou mening ET, als er zaken zijn die ik dan niet goed lees of verwoord is het eenvoudigst om daar naar te refereren da in eigen verwoording het nog verwarrender te maken.
In het geval BJG en HP werkt de veer progresief ja niets meer dan eerder aangegeven. Veel meer stond er niet ter discussie en is door mij ook niet ontkent
http://www.marcovw.nl/Motor/Schokdemper/schokdemper.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals een uitleg dat over de rebound. In de vorige link was dat ook te vinden.
Niets onvergelijkbaar, puur de eigenschap waar de meeste schokdempers aan voldoen.
In het geval BJG en HP werkt de veer progresief ja niets meer dan eerder aangegeven. Veel meer stond er niet ter discussie en is door mij ook niet ontkent
http://www.marcovw.nl/Motor/Schokdemper/schokdemper.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals een uitleg dat over de rebound. In de vorige link was dat ook te vinden.
Niets onvergelijkbaar, puur de eigenschap waar de meeste schokdempers aan voldoen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
bgt ?chathanky schreef: In het geval BJG en HP
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Ik zie toch regelmatig aardig doorzakkende C5en rijden met caravan(ook met HP?), daar heb ik totaal geen last meer van. Heb nu reeds enkele 1000en km's gereden en ben zeer tevreden over de veren. Absoluut comfortabel.
Wel gebruikt de combinatie op LPG behoorlijk veel brandstof bijv. meer dan 2 weken geleden reden we de hele dag(700km)van Troyes naar Perpignan in de regen+tegenwind+105km/u en toen lustte die 20ltr op de 100km. Rustiger rijdend is dat ong 15-16ltr op de 100km. De combi(3500kg)rijdt uiterst stabiel en makkelijk.
Wel gebruikt de combinatie op LPG behoorlijk veel brandstof bijv. meer dan 2 weken geleden reden we de hele dag(700km)van Troyes naar Perpignan in de regen+tegenwind+105km/u en toen lustte die 20ltr op de 100km. Rustiger rijdend is dat ong 15-16ltr op de 100km. De combi(3500kg)rijdt uiterst stabiel en makkelijk.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik zag van de week inderdaad een C5-Ph3 rijden met caravan en verkeerd beladen. Dan komt er een beeld op je netvlies wat voor mij in strijd is met de "double chevron". Een C5 met een neus die naar de maan zit te koekeloeren en een kont die het asphalt probeert te polijsten. DAT KAN ECHT NIET!
Ik denk nooit een C5 met wokkels........
Ik denk nooit een C5 met wokkels........
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
bgt schreef: doorzakkende C5en rijden met caravan(ook met HP?)
Dat zullen zeer zeker geen HP's zijn
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Dat zou je idd denken. Ze hebben wel de zilveren dakrails?????
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Tja ik heb ook van die chroom randen, maakt het nog geen exclusive

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Deze bv , zilver kleurige dakrails , maar gewoon met wokkels
Zegt dus helemaal niets ...
Een HP zakt echt niet door
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... ndaard.css" onclick="window.open(this.href);return false;
Zegt dus helemaal niets ...
Een HP zakt echt niet door
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... ndaard.css" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24




