wokkelvering <<>> HP vering discussie
Auteur |
Bericht |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
JW, ik was 1st ook sceptisch maar voor niks dus 
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
08 jun 2012 12:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Waar ik wat scepsis had was op het punt van demping. De vraag was of de dempers onder de wokkelgeveerde C5 Tourer, die afgestemd zijn op de daaronder gemonteerde veren, niet zouden zorgen voor "onderdemping". Maar zo te lezen heb je daar geen last van......
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 jun 2012 13:05 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
@chat, wilde bij het onderstaande stoppen met lezen want het is exact andersom, meer stroming betekent meer demping, zelfs wanneer de demperplaatjes open gaan is er meer demping, alleen dan minder meer (degressief). chathanky schreef: Voor de demping, de massa neemt toe en zal de doorstroom deels vergroten waardoor de veerweg minder gedempt wordt. ook dit klopt echter niet: Citaat: Ook een lineare spiraalveer (meest voorkomend bij wokkelvering) zal de veerkracht progresief toenemen Je mag best meepraten, maar er klopt helaas weinig van. Loze links helpen niks. Een lineaire veer is exact dat: lineair; met constante veerstijfheid. Dat heb je als de wikkelingen gelijk verdeeld zijn en de dikte van de wokkel constant. Er is niks progressief aan. Progressief krijg je als de wikkelingen op een deel dichter op elkaar zitten, als dat deel samen gedrukt is wordt de veerstijfheid groter: stapsgewijs progressief; dit effect is ook te bereiken door (kunststof) manchetten of blokjes tussen de wikkelingen. anders dan HP, wat gelijkmatig progressief is, extra progressief met lading en bovendien op de uiterste invering progressief door de rubber aanslagnok. Een andere mogelijkheid om wokkels progressief te maken zie je in de F1, met liggende veerpoten en een soort excentrische overbrenging. De vertikale beweging wordt progressief omgezet naar horizontale invering vd wokkels.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 jun 2012 16:40 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Citaat: @chat, wilde bij het onderstaande stoppen met lezen want het is exact andersom, meer stroming betekent meer demping, zelfs wanneer de demperplaatjes open gaan is er meer demping, alleen dan minder meer (degressief).
Misschien dat je het niet goed gelezen hebt ET. Deels schreef ik de progessieve werking wordt deels teniet gedaan door de toenemende massa. Daarbij geven de dempers minder weerstand bij een inverende veerweg dan de teruggaande veerweg. In dit deel neemt de veer nagenoeg alles voor zijn rekening. Dat je de links loos vindt is dan echt jou mening. Loos of nutteloos zijn ze als het niet klopt wat er in beschreven staat. Fijn dat ik mee mag praten. Het niet kloppen is niemand vreemd hier op het forum. Gelukkig kunnen we daar soms wel eens uit komen waarvoor geld bij de een meer dan bij de ander. Een lineaire veer daarintegen zijn er inderdaad wel.
|
08 jun 2012 17:21 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Veren geven helemaal geen weerstand bij het bewegen. Het zijn de dempers die de weerstand geven: de veren buigen slechts.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 jun 2012 18:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
tja weerstand is dus exact zo'n term die tot verwarring leidt. chathanky schreef: Misschien dat je het niet goed gelezen hebt ET. Deels schreef ik de progessieve werking wordt deels teniet gedaan door de toenemende massa. Maar het is de vering die progressief is! Citaat: Daarbij geven de dempers minder weerstand bij een inverende veerweg dan de teruggaande veerweg. In dit deel neemt de veer nagenoeg alles voor zijn rekening. Twee onvergelijkbare zaken, rebound-demping (demping bij terugveren) en de terugvering zelf (vering!), dat zijn tegengestelde krachten, het is dus niet de een of de ander die iets voor z'n rekening neemt. Citaat: Dat je de links loos vindt is dan echt jou mening. Dat de link (deep link naar pdf) niet werkt is een feit, geen mening! De inhoud heeft jouw blijkbaar totdusver geen kennis behalve desinformatie opgeleverd, gezien je reacties. Dan kun je die links beter links laten liggen.  ik krijg het idee dat je in je oude misvattingen blijft volharden en sindsdien geen steek verder bent: viewtopic.php?p=264986#p264986
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jun 2012 19:34 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Ook jou mening ET, als er zaken zijn die ik dan niet goed lees of verwoord is het eenvoudigst om daar naar te refereren da in eigen verwoording het nog verwarrender te maken. In het geval BJG en HP werkt de veer progresief ja niets meer dan eerder aangegeven. Veel meer stond er niet ter discussie en is door mij ook niet ontkent http://www.marcovw.nl/Motor/Schokdemper/schokdemper.htmNogmaals een uitleg dat over de rebound. In de vorige link was dat ook te vinden. Niets onvergelijkbaar, puur de eigenschap waar de meeste schokdempers aan voldoen.
|
11 jun 2012 21:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
chathanky schreef: In het geval BJG en HP bgt ?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 jun 2012 22:52 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Idd. 
|
11 jun 2012 22:54 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Ik zie toch regelmatig aardig doorzakkende C5en rijden met caravan(ook met HP?), daar heb ik totaal geen last meer van. Heb nu reeds enkele 1000en km's gereden en ben zeer tevreden over de veren. Absoluut comfortabel. Wel gebruikt de combinatie op LPG behoorlijk veel brandstof bijv. meer dan 2 weken geleden reden we de hele dag(700km)van Troyes naar Perpignan in de regen+tegenwind+105km/u en toen lustte die 20ltr op de 100km. Rustiger rijdend is dat ong 15-16ltr op de 100km. De combi(3500kg)rijdt uiterst stabiel en makkelijk.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
20 jun 2012 15:09 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Ik zag van de week inderdaad een C5-Ph3 rijden met caravan en verkeerd beladen. Dan komt er een beeld op je netvlies wat voor mij in strijd is met de "double chevron". Een C5 met een neus die naar de maan zit te koekeloeren en een kont die het asphalt probeert te polijsten. DAT KAN ECHT NIET! Ik denk nooit een C5 met wokkels........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 jun 2012 18:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
bgt schreef: doorzakkende C5en rijden met caravan(ook met HP?) Dat zullen zeer zeker geen HP's zijn 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 jun 2012 18:34 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Dat zou je idd denken. Ze hebben wel de zilveren dakrails?????
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
20 jun 2012 21:51 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Tja ik heb ook van die chroom randen, maakt het nog geen exclusive 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 jun 2012 21:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Deze bv , zilver kleurige dakrails , maar gewoon met wokkels Zegt dus helemaal niets ... Een HP zakt echt niet door http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... ndaard.css
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
20 jun 2012 22:10 |
|
 |
|