Auteur |
Bericht |
Frank69
|
Lastig starten
Beste Forumers,
Wij hebben al een lange tijd last van een moeizaam op gang komende motor. Hij start goed, daarna loopt de motor onregelmatig met schudden en na een minuut of 5 loop het netjes en dan kunnen we rijden (de buren achterlatend in een mooie grijze mist).
Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een oplossing. Ik heb diverse berichten gelezen, naar een officiële dealer gegaan maar niks helpt. De monteur aldaar heeft er ruim twee aan besteed om te zien wat het kon zijn. Men dacht aan de kleppen maar er was geen tik te horen. Kortom, ze hebben geen idee. Nu heb ik na wat lezen een motor flush gedaan en 5W40 erin gedaan. Helaas zonder resultaat. Zelf zou ik nu eerder denken aan de ontsteking en ik vroeg me af of de injectors het probleem zijn.
Nu ben ik niet direct onhandig maar ook zeker geen monteur. Om deze reden plaats ik dan ook dit probleem om eens te horen wat jullie hiervan denken.
|
25 jun 2015 19:33 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Lastig starten
is hij al is uitgelezen?
|
25 jun 2015 19:36 |
|
|
Frank69
|
Re: Lastig starten
Ik mag er vanuit gaan dat de Citroendealer dat wel heeft gedaan....
|
25 jun 2015 19:49 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Daar mag je inderdaad vanuit gaan, maar een motor die zo slecht opstart moet haast wel een aantal codes opgeslagen hebben. Met die codes kun je gerichter zoeken.
Het zou zo maar van alles kunnen zijn: bougies/bobine/gasklephuis/lambda sondes/vervuiling/filters/slechte benzine/etc/etc
_________________ Zeg maar André
|
25 jun 2015 22:42 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Verstuivers controleren op lekkage met remmenreiniger op de brandstofgallerij.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 08:11 |
|
|
Frank69
|
Re: Lastig starten
Kan je me uitleggen hoe dat gaat en wat ik zou moeten zien?
|
26 jun 2015 09:36 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Bij een koude rommelig lopende motor, kun je remmenreiniger spuiten over de aansluiting van de injectoren op het inlaatspruitstuk en op de brandstofgallerij daarboven. Als je dan naar de remmenreiniger kijkt mag je geen luchtbelletjes zien ontstaan of dat de reiniger wordt meegezogen in de motor. Gebeurt dat wel dan is de O-ring lek. Het zou kunnen dat deze verbinding weer dicht zit als de motor wat meer op temperatuur is gekomen.
Verder: Lexia eraan en uitlezen!
Edit: pas even je profiel aan: je hebt een 2 liter van 2003? Dat is een Ph1, maar bouwjaar 0308 klopt dan niet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 09:56 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Augustus 2003?
|
26 jun 2015 10:37 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Dat kan..... Ik moet er nog bij zeggen dat wanneer je die remmenreiniger opspuit; de vloeistof dan tijdelijk voor een betere afdichting zorgt. Wanneer je dan dus merkt dat je motor ineens netter rond draait, dan betekent dat ook dat de O-ringen vervangen moeten worden.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 11:03 |
|
|
Frank69
|
Re: Lastig starten
OK, handige tip. Ik ga het uitzoeken maar dat zal waarschijnlijk niet gelijk lukken omdat ik dit weeknd een week naar het buitenland ben.
Ik hou jullie op de hoogte en ik zal mijn profiel even nakijken.
Frank
|
26 jun 2015 11:42 |
|
|
Frank69
|
Re: Lastig starten
Ok, vergeet even bovenstaande klacht want ik heb het niet helemaal keurig en juist opgeschreven. De bestuurster, mijn vrouw gaf het volgende aan:
De motor start eerst goed en de motor loopt dan gedurende een minuut helemaal normaal. Daarna gaat hij pas haperen. Tussen de tweede en derde minuut (vooral als het buiten koud is), loopt de motor heel slecht. Tijdens hele koude dagen (onder de nul graden), loopt 'ie net als een stoomboot: met horten en stoten. Na ongeveer vier minuten is alles weer normaal en kun je gewoon rijden. Wanneer je toch gelijk gaat rijden, krijg je na ongeveer honderd meter (of boven de 2e versnelling) de katalysatorstoring. Ze moet dan stoppen en wachten tot de motor weer normaal loopt. Ergens tussen die tweede en derde minuut (in de koude periode) gaat de uitlaat ook flink roken en stinkt het enorm.
Ben benieuwd naar jullie reactie/advies.
|
28 jun 2015 10:14 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Als je op het forum zoekt krijg je nogal wat informatie: klik, klik, nog een keer klik en klak. Ik heb die verschijnselen bij mijn 2.0i 16V Difference uit 2003 ook gehad. Geweten aan de klepstoters. Niets aan gedaan, kwam alleen in de koelere tijd van het jaar voor en niet in die mate dat ik er een reparatie (16 x € 25,- plus werkloon) voor over had. Als je het toch laat doen, neem dan meteen de distributieriem met rollen en waterpomp mee, dat kan in één moeite meegenomen worden. Of wacht tot de distributieriem aan de beurt is en neem dan de klepstoters onder hande. Die riem moet er toch af voor de klepstoterreparatie. Succes met lezen en de auto.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
28 jun 2015 13:55 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Als je een benzine motor hebt zou het ook de lambda sonde kunnen zijn. De klacht klinkt een beetje hetzelfde als mijn klacht (behalve dat roken dan), daar is toen de lambda sonde vervangen door gjo en software aangepast. JW heeft me daar toen op geattendeerd.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
28 jun 2015 14:18 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Hang hem eens aan de lexia en kijk wat de koelwatersensor aangeeft.
Ik heb deze zelfde symptomen meegemaakt met de saxo van mijn vrouw, bij uitlezen gaf de sensor aan dat het -44 graden was.
Deze vervangen en alles opgelost. (en ja, de auto had een koeltemp meter, die het wel deed)
_________________ Zeg maar André
|
28 jun 2015 14:48 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Lastig starten
Ook bij mijn, inmiddels ex-Saxo 1.6 AUT was dat de boosdoener. Na korte tijd ging de motor slecht lopen, sloeg zelfs vaak af. Lang zoeken, en rijden met een Bosch testkast er aan leverde op dat een temperatuursensor niet goed werkte. Die gaf de verkeerde info door aan het MM systeem, met als gevolg bovengenoemde verschijnselen. Na vervanging van die sensor was het probleem verdwenen en is nooit meer teruggekomen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jun 2015 16:07 |
|
|
|