Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ter correctie:
ook de uitlaatklepspeling neemt toe bij warme motor tgv uitzetting.
De kop (lichtmetaal) zet meer uit dan dat de lengte van de natriumgevulde klepsteel toeneemt.
ook de uitlaatklepspeling neemt toe bij warme motor tgv uitzetting.
De kop (lichtmetaal) zet meer uit dan dat de lengte van de natriumgevulde klepsteel toeneemt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Da's niet best dan
Uit je eerdere posting
Dat leidt dan tot die storing.
Maar als ook de uitlaatkleppen open blijven staan valt te vrezen voor veel meer schade, verbrande kleppen zijn niet niks
Wel verbazingwekkend dat die hydro-stoters helemaal geen retour lek hebben, hermetisch dicht dus. Daarmee zijn het in feite starre stoters geworden, en dus zou je moeten gaan kleppen stellen. En dat gaat niet.....
@ET.
Inderdaad, heerlijk leesvoer voor techneuten, dat INA/Schaeffler verhaal
Groet,
JW
Uit je eerdere posting
had ik opgemaakt dat het een inlaatklep probleem was.Op een ander topic heb ik al eens gepost hoe je diagnose stelt aan klepstoters.
Kort samengevat komt het neer op het zetten van druk op de cilinder via het bougiegat bij een Koude motor.
Het inlaatspruitstuk verwijderen en de inlaat volspuiten met afwasmiddel. Dan zie je duidelijk dat de klep iets openstaat en lekt.
Dat leidt dan tot die storing.
Maar als ook de uitlaatkleppen open blijven staan valt te vrezen voor veel meer schade, verbrande kleppen zijn niet niks
Wel verbazingwekkend dat die hydro-stoters helemaal geen retour lek hebben, hermetisch dicht dus. Daarmee zijn het in feite starre stoters geworden, en dus zou je moeten gaan kleppen stellen. En dat gaat niet.....
@ET.
Inderdaad, heerlijk leesvoer voor techneuten, dat INA/Schaeffler verhaal
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Je hebt gelijk JW ik heb het alleen over de inlaten.
De inlaatkleppen zijn groter en geven dus meer compressie verlies. De motor heeft daar zogezegd meer 'last' van. Tevens is de diagnose op deze manier makkelijker te stellen. Alle stoters functioneren onder dezelfde omstandigheden, dus bij stoter problemen door vervuiling zullen er altijd ook inlaatkleppen open blijven staan. Vandaar deze methode.
Op zich kunnen uitlaat kleppen die niet goed sluiten verbranden, zoals jij aangeeft. Ik heb dat nog niet gezien bij stoterproblemen.
waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat bij een iets warmere motor de kleppen al weer goed sluiten, maar zeker weet ik dat niet.
De inlaatkleppen zijn groter en geven dus meer compressie verlies. De motor heeft daar zogezegd meer 'last' van. Tevens is de diagnose op deze manier makkelijker te stellen. Alle stoters functioneren onder dezelfde omstandigheden, dus bij stoter problemen door vervuiling zullen er altijd ook inlaatkleppen open blijven staan. Vandaar deze methode.
Op zich kunnen uitlaat kleppen die niet goed sluiten verbranden, zoals jij aangeeft. Ik heb dat nog niet gezien bij stoterproblemen.
waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat bij een iets warmere motor de kleppen al weer goed sluiten, maar zeker weet ik dat niet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nog eens het hele verhaal teruglezend zie ik dat de 1.8 motor geen last heeft van dit probleem, maar wel de 2.0.
Merkwaardig is dat in beide motoren hetzelfde artikelnummer geldt voor de hydrostoter: 0942-48. Oftewel, technisch zijn ze gelijk.
Wat ik ook gelezen heb is dat er nu in de 2.0 dezelfde stoters gebruikt worden als in de 1.8 gebruikt. Dat kan dan niet slaan op de technische uitvoering, maar wellicht wél op de toeleverancier van die stoters.
Is daar wat over bekend, zijn er verschillende toeleveranciers van die stoters, en zijn die dan van oorsprong gekoppeld aan de 1.8 resp. de 2.0 motor?
Groet,
JW
Merkwaardig is dat in beide motoren hetzelfde artikelnummer geldt voor de hydrostoter: 0942-48. Oftewel, technisch zijn ze gelijk.
Wat ik ook gelezen heb is dat er nu in de 2.0 dezelfde stoters gebruikt worden als in de 1.8 gebruikt. Dat kan dan niet slaan op de technische uitvoering, maar wellicht wél op de toeleverancier van die stoters.
Is daar wat over bekend, zijn er verschillende toeleveranciers van die stoters, en zijn die dan van oorsprong gekoppeld aan de 1.8 resp. de 2.0 motor?
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het wordt inderdaad wel vaker gezegd dat het probleem klepstoters een typisch 1.8 probleem is. Ik betwijfel dat echter, want zoals JW terecht opmerkt betreffen het identieke klepstoters.
Ik heb ook bij de twee liter al enkele malen de stoters vervangen vanwege problemen.
Wel moet worden opgemerkt dat de stoters zijn gemodificeerd, en dat het door JW genoemde onderdeelnummer dus een ander gemodificeerd onderdeel is dan origineel af fabriek gemonteerd is.
Ik heb ook bij de twee liter al enkele malen de stoters vervangen vanwege problemen.
Wel moet worden opgemerkt dat de stoters zijn gemodificeerd, en dat het door JW genoemde onderdeelnummer dus een ander gemodificeerd onderdeel is dan origineel af fabriek gemonteerd is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nou ben ik even de draad kwijt.
Uit eerdere berichten had ik begrepen dat er een probleem is met de hydro-stoters van de 2 liter, en dat dit "opgelost wordt" door er de stoters in te zetten van de 1.8.
Die hebben nu het zelfde artikelnummer 0942-48, vroeger was dat anders.
Hoe zit het nou?
Groet,
JW
Uit eerdere berichten had ik begrepen dat er een probleem is met de hydro-stoters van de 2 liter, en dat dit "opgelost wordt" door er de stoters in te zetten van de 1.8.
Die hebben nu het zelfde artikelnummer 0942-48, vroeger was dat anders.
Hoe zit het nou?
Groet,
JW
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dat is idd het verhaal:
1.8-16v goede klepstoters,
2.0-16v gevoelige klepstoters,
oplossing 1.8-16v klepstoters in de 2.0-16v stoppen.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 28#p109028" onclick="window.open(this.href);return false;
NB beide motoren worden al meer dan vijf jaar niet gemaakt.
1.8-16v goede klepstoters,
2.0-16v gevoelige klepstoters,
oplossing 1.8-16v klepstoters in de 2.0-16v stoppen.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 28#p109028" onclick="window.open(this.href);return false;
NB beide motoren worden al meer dan vijf jaar niet gemaakt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Ja. helemaal goed. Voor mij was het de oplossing
.
Had ik alleen al eerder moeten laten doen. Achteraf had ik het dan misschien kunnen verhalen bij de dealer of citroen. De eerste keren dat het bij mij gebeurde op drie cilinders naar de dealer gereden. Daar de auto stilgezet. Toen zij hem weer startte was er natuurlijk niets aan de hand. Computer gaf geen storingen
En zo een aantal jaren aangekeken.
Had ik alleen al eerder moeten laten doen. Achteraf had ik het dan misschien kunnen verhalen bij de dealer of citroen. De eerste keren dat het bij mij gebeurde op drie cilinders naar de dealer gereden. Daar de auto stilgezet. Toen zij hem weer startte was er natuurlijk niets aan de hand. Computer gaf geen storingen
En zo een aantal jaren aangekeken.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Ruim twee weken geleden werd in deze draad ook naar de LMM stekker gewezen, als oorzaak van startproblemen.
Ik spoot de mijne toen in met WD-40.
Daarna bleef de auto twee weken stilstaan, wegens andere activiteiten van het baasje.
Gisteren bij -2 gr. C gestart: vlekkeloos!
Ik spoot de mijne toen in met WD-40.
Daarna bleef de auto twee weken stilstaan, wegens andere activiteiten van het baasje.
Gisteren bij -2 gr. C gestart: vlekkeloos!
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Bij mij heeft dat helaas niet geholpen. 
Maar storten was ook niet het probleem. Dat ging altijd goed. Alleen daarna......
Maar zoals gezegd. Bij mij is het nu ook opgelost.
Maar storten was ook niet het probleem. Dat ging altijd goed. Alleen daarna......
Maar zoals gezegd. Bij mij is het nu ook opgelost.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
@Gerben,
niet om brutaal te zijn
maar heb je een prijsindicatie voor het vervangen van de klepstoters?
Onze dame rijdt al (bijna) zolang we haar hebben met storiing uitlaatgas,
en dat zou met vervanging dus verholpen moeten zijn?
Peter
niet om brutaal te zijn
maar heb je een prijsindicatie voor het vervangen van de klepstoters?
Onze dame rijdt al (bijna) zolang we haar hebben met storiing uitlaatgas,
en dat zou met vervanging dus verholpen moeten zijn?
Peter
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Die dingen kosten ongeveer 30 euro per stuk. Je hebt er zestien nodig en de heleboel moet in en uitgebouwd worden dus reken in de reguliere garage op rond de 1000 euro 
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Ik hou ineens een stuk meer van m'n " storing uitlaatgas "..
Peter
Peter
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Het is ook wel weer erg fijn om gewoon te starten en zonder problemen weg te rijden zonder allerlei kunst en vliegwerk uit te halen om maar niet met vervelende storingen te worden geconfronteerd,
Ik reed hier regelmatig met te hoge snelheid door het dorp om maar aan de toeren te komen.
Ik reed hier regelmatig met te hoge snelheid door het dorp om maar aan de toeren te komen.
Hallo Allemaal,
Zie inmiddels dat mijn thread een behoorlijk vervolg heeft gekregen. Wegens diverse omstandigheden had ik mijn C5 ellende op een laag pitje gezet.
Echter heeft dit onlangs afgelopen week een vervolg gekregen. Ben naar de dealer
geweest.
Na uitlezen bleek ik een storing in de verstuiver te hebben zitten, waardoor het vermogen
weg valt. Inmiddels deze laten vervangen.
Ook bij mij geeft de dealer aan en inmiddels ook het uitleesrapport dat het stotteren e.d.
wordt veroorzaakt in de klepstoters.
Ik ben benieuwd wat het zal gaan opleveren
Zie inmiddels dat mijn thread een behoorlijk vervolg heeft gekregen. Wegens diverse omstandigheden had ik mijn C5 ellende op een laag pitje gezet.
Echter heeft dit onlangs afgelopen week een vervolg gekregen. Ben naar de dealer
geweest.
Na uitlezen bleek ik een storing in de verstuiver te hebben zitten, waardoor het vermogen
weg valt. Inmiddels deze laten vervangen.
Ook bij mij geeft de dealer aan en inmiddels ook het uitleesrapport dat het stotteren e.d.
wordt veroorzaakt in de klepstoters.
Ik ben benieuwd wat het zal gaan opleveren



