Pagina 1 van 2
Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 19:38
door adjelib
Snik, jullie raden het al .... de kabels om mijn Dame op de handrem te zetten zijn APK afgekeurd.
De buitenkabels zijn gebroken bij het uitkomen uit de stalen geleiders.
En nu de vraag : Hoe ver zit de (spiraalvormige) buitenkabel in de geleider ????
Ik had namelijk het volgende idee: Als de buitenkabel nu zeg maar 1 of 2 centimeter in de geleider zit, dan kan ik dat stukje er toch gewoon afhalen en een busje van dezelfde lengte opvullen bij de stelbouten onder de middenconsole.
Wie van de Dame-sleutelaars weet of dat kan, en mag van de heren APK.
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 19:42
door L A
Bij 230.000 km zou ik beide kables vervangen, niet aan prutsen.
De één of andere keer wil je graag op een heuvel kunnen parkeren, niet?
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 19:43
door willy4
lees dit eens
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... rem+kabels" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 19:53
door adjelib
Het gaat er om of iemand weet hoever de buitenkabel in de stalen geleider zit, en ... of het kan en mag van de APK meneer. Het is geen prutsen in mijn ogen want de buitenkabel is laaaang genoeg.
Wat betreft parkeren op een heuvel , dat gaat prima zolang de binnenkabel maar niet aangetast is.
Bovendien heb ik een automaat die in de P stand echt op een helling kan staan (zonder aangetrokken handrem)
Dus wat vinden jullie van het idee ? :

Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 20:07
door Timo 1972
Gezien de kosten zou ik ze compleet vervangen met geleiders en al , zie link eerdere posting.
Dan kan je dame er weer 100% er tegen aan .
Je handrem is ook een noodrem , dus als je hydraulische systeem je in de steek laat heb je altijd een mechanische rem over en wie zou niet willen hebben dat die het 100% doet.

Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 20:18
door willy4
link
zie hier een tekening
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 22:07
door GW-tje
Timo 1972 schreef:Je handrem is ook een noodrem , dus als je hydraulische systeem je in de steek laat heb je altijd een mechanische rem over en wie zou niet willen hebben dat die het 100% doet.

Bij het remsysteem van de C5 valt deze opmerking in de categorie "niet ter zake doende".
De C5 heeft van meet af aan een separaat remsysteem en wordt niet vanuit het hydropneumatische systeem gevoed zoals in de DS, CX, GS(A), BX, XM en de Xantia.....
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 22:28
door Timo 1972
dat kan wel zijn , maar ook je hydraulische rem systeem kan uitvallen door verschillende oorzaken.
Heb ik zelf mee gemaakt.
ik reed in een ford sierra 2.0 automaat waar ik een trekhaak onder heb laten zetten .
wat de garage dus niet gedaan had was een hitteschildje plaatsen tussen het remvloestof resservoir en de motor , dit is me bijna fataal geworden.
Op de brennerpas (met caravan) is dus mijn remvloeistof resservoir gesmolten en had geen rem meer hydraulisch.
Je weet niet hoe blij ik was dat ik met de handrem nog kon remmen , nog wel met veel zweten en een schreeuwende vrouw naast me van panniek.
Pas toen ik stil stond bessefte ik dat ik veel geluk heb gehad .
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 13 jun 2011 22:40
door GW-tje
Ik begrijp wat je bedoelt......
Maar ik zie ik het verband met het plaatsen van een trekhaak in combinatie met een hitteschild voor een remvloeistofreservoir niet. Normaliter zit het remvloeistofreservoir direct bovenop de hoofdremcilinder gemonteerd en die hangen doorgaans niet boven de motor of uitlaat.....
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 14 jun 2011 19:55
door Timo 1972
De ford dealer had een schildje moeten plaatsen bij het plaatsen van een trekhaak volgens importeur.
Er is een modificatie geweest op dat model en alleen in combinatie met een automaat , was het mogelijk door de weinige rijwind en het constand moeten trekken (helling) dat er zo'n hitte onder de kap onstond zodat dit mogelijk was.
Motor die extra heet wordt + de de bak (automaat) was voldoende voor dit euvel
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 14 jun 2011 21:39
door Duck
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 15 jun 2011 13:27
door adjelib
Beste Dame rijders(sters),

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag hoever de buitenkabel in de stalen geleider zit en of mijn voorgestelde modificatie ( zie eerste bericht ) mogelijk is.
Er moet toch iemand zijn die de kabels al eens in gedemonteerde toestand heeft gezien....

Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 15 jun 2011 14:44
door willemcj
Jouw vraag kan ik niet beantwoorden maar voor jouw probleem heeft mijn garagebedrijf een beproefde en goedkope oplossing, die komt erop neer dat aan de uiteinden van de handremkabels een nieuwe buitenkabel over de bestaande heen wordt gezet. Gegarandeerd veilig en APK goedgekeurd en het kan nog jaren mee.

Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 15 jun 2011 22:05
door GW-tje
Precies...en als je op e-bay.de in het schapje "bremsseile citroen C5" kijkt, zie je dat een nieuwe set handremkabels 55 euro kost. Da's eigenlijk te weinig geld om voor te gaan hobbyen, toch?
Re: Handremkabels ( buitenkabel in geleider )
Geplaatst: 16 jun 2011 11:49
door c5maarten
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf
hier staan de keuringseisen en dus de antwoorden op je vragen!
Succes!