Pagina 1 van 2

Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 23 feb 2011 08:37
door mirjam66
Hoi,

misschien een domme vraag, maar onze automaat schakelt soms na een koude start heel laat op naar een hogere versnelling. Kan dit komen door de buitentemperatuur? We balen dat het klinkt alsof we niet kunnen rijden ha ha.

We rijden de 1.6 THP automaat

Groetjes,

Mirjam

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 23 feb 2011 09:51
door Menno
Dat is normaal, als je het irritant vindt moet je hem even in de manuel stand zetten en zelf opschakelen .... ;)

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 23 feb 2011 09:53
door JHV
Heeft te maken met de soft-ware matige programmering door Citroen. Op die manier wordt de motor en bak sneller warm.
Johan

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 24 feb 2011 08:37
door Lampo
Ik ervaar precies hetzelfde (heb dezelfde auto), maar het is ook een gevoelsmatige kwestie omdat de automatische bak de eerste versnelling normaal gesproken nauwelijks gebruikt. Ik rij gewoon rustig de woonwijk uit en daarna schakelt de automaat boterzacht en snel door alle versnellingen!

Wel fijn om even te lezen dat het geen storing is, maar een bewuste keuze :smt023

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 24 feb 2011 14:20
door EvilTwin
JHV schreef:Heeft te maken met de soft-ware matige programmering door Citroen. Op die manier wordt de motor en bak sneller warm.
Het is vooral essentiëel om de pre-kat sneller op te laten warmen.

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 26 feb 2011 07:45
door mirjam66
Dank jullie wel! Het is het enige "minpuntje" aan deze fantastische voiture, dus waar hebben we het over ;-)

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 04 apr 2012 16:59
door Henk2304
Ik heb dit alleen overdag regelmatig, wanneer ik die dag al met de auto gereden heb; ik heb nog weinig ervaring met een automaat (alleen met de EGS van de C1, maar da's heel wat anders).
's-Morgens, als ik haar uit de (onverwarmde) garage haal gebeurt het nooit, terwijl de motor dan juist op z'n koudst is (achteruit de garage uit, stoppen: P, garagedeur dicht, weer achteruit de straat op en dan wegrijden en dan bijna direct in D2).
Aan het eind van de middag bij m'n werk blijft de bak bijna altijd in D1 hangen, ook als ik bijna 50 rij (achteruit parkeervak uit, vooruit over parkeerterrein, weg op, en nog steeds in D1). Even de sneeuwknop in- en weer uitdrukken wil ook helpen; van de dealer heb ik begrepen dat dat vroeger bij de Xantia ook de truc was.

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 04 apr 2012 21:20
door This Game
Achteruit heb je maar 1 versnelling, dus logisch dat ie niet doorschakelt bij 5o kmh ... ;P
Ik heb het ook, direct na starten bij koude motor, nog geen 1oo m, vlak voor ik de parkeergarage uit rij zit ie al in 3. Buitentemperatuur lijkt niet (veel) uit te maken.
Is dit niet gewoon de "automatische choke"?

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 04 apr 2012 21:37
door elninjo
Ik heb dit ook, maar bij de 2l valt dat minder op denk ik. Naar mijn gevoel toch...

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 04 apr 2012 21:42
door Menno
Dit is om de boel zo snel mogelijk warm te krijgen .... ( zie ook antwoord ET )
Hebben alle automaten, deed de PH1/2 ook al :smt193

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 04 apr 2012 22:29
door BJG
EvilTwin schreef: Het is vooral essentiëel om de pre-kat sneller op te laten warmen.
Het is een THP :smt017 die heeft geen pre-kat. :lol:

Ik heb zelf overigens altijd de neiging om bij koude motor dan maar handmatig te schakelen. Omdat ik een hoog toerental bij koude motor juist niet goed vindt.

Maar inderdaad doet men dit voor de emissie zoals al gezegd.

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 05 apr 2012 14:43
door Henk2304
Maar 50 km/h in D1 levert een (veel te) hoog toerental op, hoger dan voor een koude motor goed is lijkt mij. En - zoals al door mij opgemerkt - 's-morgens als de motor op z'n koudst is gebeurt het nooit. Alleen overdag regelmatig, na een periode van stilstand , ook met een buitentemperatuur van meer dan 15 C. Maar goed, ff heen en weer naar M of de sneeuwknop in- en uitdrukken en het is over.

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 05 apr 2012 16:03
door EvilTwin
BJG schreef:
EvilTwin schreef: Het is vooral essentiëel om de pre-kat sneller op te laten warmen.
Het is een THP :smt017 die heeft geen pre-kat.
Zo staat de kat anders wel in de database (v-kat, afkorting van voor-katalysator). :smt023
En warm worden moet hij ook. :roll:

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 05 apr 2012 21:44
door BJG
De kat staat gewoon als uitlaat de database.

Het sub-menu waaronder hij staat heet uitlaatspruitstuk met v kat
Dat betekent voorste kat. En is een algemene vertaling van het sub menu.

De THP heeft gewoon geen pre-kat, alleen een gewone kat.

Maar goed daar gaat het niet om, het is niet de bedoeling daar zo'n punt van te maken, we begrijpen allemaal wat er bedoeld wordt denk ik ;)

Re: Opschakelen automaat duurt langer bij koud weer

Geplaatst: 26 mei 2012 12:15
door Henk2304
En inderdaad, met de huidige temperaturen schakelt de automaat wel direct door naar D2. Kijken wat er (eind) volgende week gebeurd, als 't weer (gevoelig?) kouder wordt...