Pagina 1 van 3

Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2011 21:44
door wannesraps
Ben nieuw bij de C5club omdat ik een probleem heb dat niet opgelost geraakt via de garage. Vind de C5 een prachtige wagen (hebben er nu 2 bij het bedrijf) maar sinds enige tijd start één van de C5s 's morgens bij koud weer slecht: slaagt wel aan maar draait precies op 2 cilinders en rookt héél erg blauw (dus olie en ruikt ook zo). De gloeikaarsen zijn al vervangen, de compressie is gemeten en OK maar het probleem blijft. Zodra de motor aanslaagt rij ik weg en na 50m is het probleem al opgelost en draait hij terug normaal. Zolang de motor enigszins warm blijft heb ik ook geen probleem meer. Heeft iemand dit ook al meegemaakt of enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2011 00:04
door WackoH
Dan lijkt me de volgende logische stap om naar de verstuivers of het hoge-druk brandstofcircuit te kijken. Wellicht is de druk te laag waardoor de brandstof niet goed verneveld, of is een verstuiver niet goed en lekt.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2011 08:37
door Duck
welkom hier

idd denk dat je het probleem bij de verstuivers moet zoeken

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2011 10:20
door Bert65
Ik verdenk ook de verstuivers....

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2011 18:25
door EvilTwin
Wat voor versie heb je, je profiel is nogal vaag (TD?! is het een BX ofzo? :lol: )

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2011 19:02
door Peebee
Als de gloeikaarsen al zijn vervangen, compressie is goed,
blijven de verstuivers eigenlijk vanzelf over.....
Weet niet hoe het onderhoud van de auto is gedaan..??

Peter

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 15 feb 2011 15:21
door robertds
Bij lage temperaturen zou ook de brandstofpomp nog een verdachte kunnen zijn voor het slechte aanslaan. Of daar ook de blauwe rook bij hoort als verschijnsel kan ik zo niet uit mijn geheugen achterhalen.

Robert

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 15 feb 2011 18:03
door willy4
een lektest doen op de verstuivers,is niet veel werk

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 15 feb 2011 19:22
door wannesraps
Allemaal mooi die reacties maar logisch zijn deze echter niet. Lekkende verstuivers en slecht werkende verstuiverpomp zijn allemaal zaken waarbij de dieselbrandstof slecht of niet zou verbranden. Dit moet dus resulteren in zwarte rook en niet in blauwe ! Het is duidelijk blauwe rook en het ruikt ok zo, dus olie. Van waar komt deze dan ? De garage staat ook voor een raadsel en suggereerde me laatst om toch maar de verstuivers te laten nakijken. Ik vroeg me enkel af of niemand dit eerder meemaakte met een C5, dus graag een zinnige reactie van iemand die dit al hoorde of meemaakte graag.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 15 feb 2011 19:27
door Menno
men probeert gewoon mee te denken, en dus is een reactie m.b.t. dit onderwerp altijd zinnig ...
een 2.0 TD daarentegen zoals in je profiel bestaat niet ...

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 15 feb 2011 23:23
door BJG
wannesraps schreef: Dit moet dus resulteren in zwarte rook en niet in blauwe ! Het is duidelijk blauwe rook en het ruikt ok zo, dus olie.
Hoe het ruikt kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar een slecht aanslaande koude diesel door slechte vernevelde diesel rookt eerst absoluut wit/blauwachtig.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 16 feb 2011 19:25
door WackoH
Precies. Mijn dieseltje rookte ook toen de accu niet zo goed was en de motor niet vlot aan wilde slaan. Toen dat alsnog wel gebeurde, kwam er blauwwitte rook voorbij drijven.

We hebben hier blijkbaar te maken met en ex-VAG rijder. Die krengen braken inderdaad vaak zwarte rook uit; op de snelweg gas geven is al voldoende. Reed vandaag weer achter zo'n ding. Dat die nog rond mogen rijden ::roll:

Blauw-wit = verstoven, maar onverbrande diesel
Zwarte = Slechte verstuiving ( te grote druppels ?) of probleem met EGR (?), of.... en daardoor onvolledige verbranding --> roet = zwarte rook.

Als je auto echt op olie rijdt, moet je dat aan het olieverbruik kunnen zien. Bij mij daalt het olieniveau nauwelijks tussen de beurten, maar er zijn ook C5 rijders die iedere 5.000 km een liter olie toe moeten voegen. En zelf dan kan ik me niet herinneren dat ze over blauwe rook hebben geklaagd.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 20 feb 2011 14:35
door wannesraps
Dank voor de tips. Goed om weten dat onverbrande diesel (door slecht aanslaan) in beginsel ook blauw/wit kan zijn. zal de verstuivers dus laten nazien/vervangen.
Mijn excuses ook dat ik in een vorige reactie zei dat ik dus graag een "zinnig" antwoord kreeg. Zal het nooit meer doen :oops: Johan

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 20 feb 2011 14:59
door EvilTwin
welke motor heb je nu exact, de H of de G?

2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 sans FAP depollution L4) : R*RHRG
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP) : R*RHRH

*= break (E) of berline (C)

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 20 feb 2011 18:06
door GW-tje
Flesje verstuiverreiniger van Wynn's toevoegen aan een kwart tank doet vaak wonderen.
Daarnaast kun je het handopvoerpompje verdenken van enige lekkage, wat ook slecht starten tot gevolg heeft. De laatste om ook zeker te controleren is de bedrading naar je gloeibougies. Je zult moeten meten of alle bougies daadwerkelijk spanning krijgen bij het voorgloeien. Nieuwe bougies monteren zegt dus niet alles......