Pagina 1 van 1
Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 06 feb 2011 20:57
door BasH
De afgelopen dagen valt me op dat de auto na een rit als de motor is uitgeschakeld op volle kracht lucht blijft aanzuigen/blazen aan de voorkant. (Om de motor te koelen?) Dit duurt een paar minuten en dat is het weg. Kan dat kwaad? Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Hartelijke groet,
Bas
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 06 feb 2011 21:04
door Maarten
Kwaad, nee, dat op zich niet. Dat is erop berekend.
Maar als hij het anders nooit deed, zou je eventueel even kunnen kijken wat er anders is.
Koelvloeistofniveau? Lekkage? Temperatuursensor? Lijken mij de eerste tests.
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 09:58
door Klaverblaadje
Hier is al een draadje over, als het roetfilter van de 1.6HDIF wordt geregenereerd blijft de fan draaien totdat het filter voldoende is afgekoeld.
Het filter zit namelijk niet onder de auto maar tussen de radiateur en het motorblok.
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 10:12
door Roman
precies, het is zo als klaverblaadje zegt...
deze blijft nakoelen...

Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 17:29
door BasH
Oke, geen probleem dus. Toch vreemd dat hij dit de laatste weken met grote regelmaat doet, en daarvoor nooit. Moet ik daar nog iets achter zoeken?
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 17:30
door Menno
Hard gereden ?

Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 18:04
door kansberg
Het kan zijn dat het roetfilter aan vervanging toe is c.q. 'schoongebrand' moet worden. Gezien je aangegeven km. stand zal me dat niet verbazen. Toen ik de C5 kocht had deze 143.000 km. gereden en was deze ook aan een nieuw filter toe.
Nog geen meldingen het display gehad hieromtrent?
Met vervangen van het roetfilter dient ook de speciale olie bijgevuld te worden, hiervoor zit een tankje gemonteerd bij het linker achterwiel.
Als je daar ruikt (bij het linkerachterwiel dus) na een rit ende auto staat weer eens stoom af te blazen, dan ruik je een soort van verbrand rubber-achtige lucht.
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 07 feb 2011 19:03
door Klaverblaadje
Links voor de demper, dat "wafelbakje" dat is de tank van de eolyse installatie.
RP-15.jpg
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 08 feb 2011 10:32
door EvilTwin
Dat bakje is het hitteschil niet het tankje zelf, het tankje zit daarboven.

Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 08 feb 2011 10:57
door BasH
Ik zal eens onder de auto gaan hangen de volgende keer dat het gebeurt. En anders maar eens door de garage laten nakijken. Ben zelf niet zo'n sleutelaar.
Dank voor de hulp!
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 08 feb 2011 11:00
door EvilTwin
Als je niet zo handig bent moet je je zeker aan de onderhoudsvoorschriften houden:
120dkm Eolys bijvullen. ervanuitgaande dat je inderdaad een 1.6HDiF hebt. (Check VIN!)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 46#p223346" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Auto blijft 'blazen' na uitschakelen
Geplaatst: 08 feb 2011 21:34
door BJG
Het klopt wat klaverblaadje zegt, dit is het nakoelen van het FAP.
Het betekent gewoon dat je de motor hebt uitgezet terwijl het FAP werd geregenereerd, of kort erna.
ECHTER:
er is een update beschikbaar voor jouw auto zodat het nakoelen niet met hoge snelheid van de koelfan gebeurt maar met lage snelheid, dat klinkt een stuk beter en professioneler.