C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:58
Auto: break 2.0 16 v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 73500
Kleur: zilvergrijs
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Hallo,

Sinds een aantal weken begint mijn C5 (2.0 16v Phase 1) onregelmatig statonair te lopen. Heb de bougies inmiddels vervangen(Champion REC9YCL) ipv de originele Bosch bougies. (volgens onderdelen handelaar indentiek).
Het luchtfilter nagekeken en voor zover nodig gereinigd.
Ik heb geen idee welke olie(qua viscositeit) door de garage gebruikt is. Ik heb begrepen uit ondere onderwerpen dat een te dikke olie ook wat onregelmatigheid kan veroorzaken. Wellicht dat ik deze nog vervang.
Bij the way,ik krijg geen storingsmelding op het dashboard.
Trouwens ,het lijkt dat het probleem wat minder wordt als de motor warm is, maar blijft wel bestaan.

Wat zou het probleem kunnen zijn ??Graag antwoorden in volgorde van simpel naar moeilijk/duur

Bvd Romasena
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
5W30 olie gaan gebruiken
bobine !
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
de waarde van de bobine ,kun je uitlezen met de lexia
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
ben het met Klussie eens: olie vervangen (inclusief filter) door verse 5W30 of 5W40 (synthetisch, bijvoorbeeld Total Activa 9000 5W40 of MPM oil MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 of MOTOROIL 5W-40 PREMIUM SYNTHETIC). Waarschijnlijk een vervuild oliekanaaltje in de klepstoters.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:58
Auto: break 2.0 16 v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 73500
Kleur: zilvergrijs
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Alvast bedankt voor de reacties tot zover .

Wat dachten jullie vaneen motor-flush voor het olie vv.

Zou helpen bij hangende klepstoters.

Wellicht daarna toch de bobine en daarna de stappenmotor?

Wat dachten jullie van deze gang van zake??

BVD Romasena
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Helemaal goed wat mij betreft :smt023
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Gezien de kilometerstand denk ik dat flushen nog niet noodzakelijk is, probeer eerst eens verse olie (Total 5W40 of MPM 5W30) en een nieuw filter. De 2.0 is kritisch op de juiste oliesoort.
Wat betreft de bougies zweer ik bij NGK LFR5B.
Kijk ook even na hoe oud de accu is. Als de accu ouder dan 4 a 5 jaar is kan dat mede de boosdoener zijn.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 nov 2010 21:00
Auto: C5 Break 2.0-16v 5MT Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, Pioneer speakers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09345
Productienummer: 10483
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: BLEU MAURITIUS
Locatie: Kaatsheuvel
joopbos kun je me uitleggen op wat voor manier de accu invloed heeft op het onregelmatig koud lopen van de 2.0-16v motor?

Gr. jan
Geniet van het leven het duurt al zo kort........
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Als gevolg van het gegeven dat de accu te weinig energie levert duurt het wat langer dan normaal dat bijvoorbeeld de bobines (in feite is een bobine een condensator) spanning op kunnen bouwen. In sommige gevallen kan onvoldoende spanning worden opgebouwd met als gevolg een onregelmatige start.
Bij de start vraagt een C5 relatief veel energie van een accu: de boordcomputer(s) start(en) op, de pomp voor het hydraulische systeem gaat aan en stelt de rijhoogte in, de bobines bouwen spanning op, de startmotor vraagt stroom, het klimaatsysteem meet de omstandigheden en regelt zich in etc.
Een zwakke accu kan dan ook de meest uiteenlopende storingen veroorzaken, zie de draadjes hierover. Het kan nooit kwaad om even te na te kijken of de accu nog vers is (zie sticker op de accu). De meeste accu's gaan niet langer dan 4 jaar mee.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik betwijfel sterk dat het aan een wat dikkere olie ligt.
Dikkere olie zou de eventuele lekage bij de klepstoters enkel verminderen.
En wat als de motorolie warm is? dan is ie al een stuk dunner dan bij de koude start met een dunnere olie.
Mocht je een lekkende of een verstopte stoter hebben merk je dit vrijwelzeker aan het tikken van de kleppen.

Naast de mogelijkheid van de stappenmotor zijn er nog wel wat mogelijke oorzaken, verstuivers, lamda sonde, bdp sensor.

Als het wat minder lijkt bij een warme motor zou ik eerder de lamda sonde of de verstuivers verdenken.
Bij het wisselen van de bougies had je mogelijk aan de kleur kunnen zien of er een bij zit met een afwijkende kleur.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Een groot misverstand omtrent de dikte van 5W30 en 5W40.

5W30 is in warme toestand juist wat dikker dan 5W40.
In koude toestand hebben ze allebei dezelfde viscositeit.

5W-40 is in koude toestand wel dunner als een 10W-40, wat als voordeel heeft dat bij het starten van de motor de olie sneller op de te smeren plaatsen in de motor is.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
5W40:

Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,855
Viscositeit -30 °C, mPa.s 6110
Viscositeit 40 °C, mm²/s 87,40
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,40
Viscositeitindex 172
Vlampunt COC, °C 223
Vloeipunt, °C -30

5W30:

Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,847
Viscositeit -30 °C, mPa.s 3900
Viscositeit 40 °C, mm²/s 52,50
Viscositeit 100 °C, mm²/s 9,46
Viscositeitindex 166
Vlampunt COC, °C 224
Vloeipunt, °C -39

Wat is het misverstand dan?
Dit zijn gegevens van de 2 soorten. Afhankelijk van merk en soort zitten er ook nog wel wat verschillen in.
5W30 in bij deze gegevens dunner in warme toestand.
In koude toestand is de olie ook dunner dan de 5W40.
Robbert10
Robbert10
Re: onregelmatig stationair lopen

Bericht door Robbert10 »

Bij mij was een onregelmatig stationair toerental de voorbode van problemen met de stappenmotor die het stationair toerental regelt. Eerst bougies, olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Toen de stappenmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Probleem opgelost.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2010 21:26
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Locatie: Alkmaar
C5club Newbie
C5club Newbie
Na veel gelezen te hebben op dit forum over het onregelmatig lopen van de motor bij de koude start, besluit ik ook maar eens te reageren met mijn ervaringen. Ik ben dus nieuwe klant op het forum.
in september '10 mijn C52,0-16V aut. aangeschaft. Het was nog niet zo koud, maar bij de proefritjes (gelukkig koude start!) merkte ik al iets onregelmatig lopen. De auto had lang stil gestaan, hieraan heb ik het gewijd.
Toch gekocht. Het werd echter al snel kouder en de koude starten verliepen (niet altijd...) heel beroerd: horten en schudden. Maar gauw wegrijden was het devies. Na 1-2 km. geen probleem meer.
Eerst bobine en bougies vervangen: dit maakte nagenoeg niets uit.
Vervolgens de div. temperatuursensoren doorgemeten: ook juiste waardes.
Div. garages gebeld: we weten het niet. Een enkeling zei: "het zijn waarschijnlijk de klepstoters: Advies was: ververs de olie eerst maar eens".
Ondanks de koude start problemen heb ik toch mijn beoogde gas-installatie bij Autotronics Zwaagdijk laten inbouwen: In een woord: een perfecte gasinstallatie!!! Op zijn advies en mijn verzoek heeft autokenner! Sandor (van Autotronics) 5W30 olie in de motor gedaan met een scheutje transmissieolie erbij. Sandor vermoedde ook dat de olie te dik is waardoor een of twee klepstoters bij koude olie blijven hangen. Hij meldde me dat er hele vieze, zwarte olie uit het blok kwam!! Waarschijnlijk dus heel lang niet ververst. De transmissieolie heeft een reinigend effect.
Resultaat van de Brega 5W30: al veel beter!! Het was nog niet helemaal weg, maar al een hele verbetering.

Direct na deze verversbeurt heb ik TSL toegevoegd: resultaat: nog beter, maar bij temperaturen onder nul nog steeds wat onregelmatig lopen. De TSL is echt fantastisch, de motor loopt veel 'lichter' en is ook zuiniger.

Ik had zelf het gevoel dat ik met de transmissie-olie toevoeging niet al te lang wilde doorrijden. Dit werd bevestigd door de TSL leverancier. Ook gezien de vieze olie van voor de verversbeurt heb ik (ook na op dit forum gelezen te hebben dat MPM olie goed zou zijn) afgelopen week weer ververst met deze MPM olie, 5W30 (speciaal voor Citroen/Peugeot).
Al eerder had ik Citroen Nederland gevraagd of dit goede olie is voor de 2 liter. En ja: goede olie.
Resultaat nu, na ook weer ca. 120 ml TSL te hebben toegevoegd: een hele verbetering!!!!
De motor loopt met deze MPM olie echt veel soepeler en veel stiller dan voorheen. Ik heb niets meer gemerkt van onregelmatig lopen, dus ook bij temperaturen van rond nul 's ochtends.

Dit was mijn verhaal. Ik denk echt dat de oliekeuze zeer belangrijk is voor het juist functioneren van de klepstoters. Ik weet ook dat iedere situatie bij andere C5's weer anders kan zijn, maar doe je voordeel met mijn ervaringen.

Groet,
Herbert (Alkmaar)
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Bedankt voor je input :smt023

Ook bij mij is het stotteren na gebruik 5W30 na verloop van tijd compleet verdwenen.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Plaats reactie