Pagina 1 van 27

Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2006 12:06
door Menno
Tip voor de automaatrijders :

Wellicht natuurlijk al bekend :wink:

Ik zelf heb de versnellingsbak-olie laten vervangen , puur ter prefentie ( ondanks "sealed for life" ) ... Mijn ondervinding is dat dit wel degelijk nut heeft en voor die paar tientjes zeer zeker geen kwaad kan.
Mijn vorige automaatjes hebben dit ook ondergaan ( beide met zo'n " sealed for life" bak ) en waren na zo'n verversing net even soepeler dan voorheen , tevens kon men zo op het oog zien dat de olie best aan vervanging toe was.

Als groot fan van de automaat krijgt de bak dus netjes wat nieuwe olie ondanks dat Citroen zegt dat het een leven lang meegaat ( dit gaat er bij mij niet in :lol: ) , dan kan deze er weer even tegenaan :D

Groet,

Menno.

( PH1 2.2 HDi & V6 hebben een ZF 4hp20 bak , de overige een SMAN AL-4 bak , beide sealed for life, de PH2 komt met ZF 4hp20, SMAN AL-4 en in de meeste C5-3'tjes de nieuwere variant , de Aisin 6-traps automaat )

Zie ook dit artikel : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 07#p310807" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit feb. 2012 : voor volledig nieuwe olie kun je de bak tegenwoordig flushen, hierdoor wordt alle olie ververst, geschikt voor alle types automaat, zie o.a. dit draadje : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 41#p388141" onclick="window.open(this.href);return false;

2.0i-16v

Geplaatst: 01 jun 2006 12:11
door Menno
2 weken geleden heeft de Berline ook deze kuur ondergaan , itt de break kwam hier behoorlijk zwarte olie uit en was het dus absoluut geen luxe!
Waarschijnlijk tijdens de vakantie + sleurhut :( het erg zwaar gehad ... kortom het is goed te merken ... :D

Voor de zekerheid en mijn eigen geruststelling ( ja ik ben een zeur met mijn auto's ) gaat de olie er nog een maal uit over een tiental duizend kilometers , zodat het laatste restje viezigheid ook weg is ...

:P Menno.

Geplaatst: 01 jun 2006 23:53
door Harm
Ter aanvulling: ik heb het met mijn Xantia 1.9TD automaat ook laten doen.

De grote bonk van 1 naar 2 was weg en de bak schakelde veel meer smooth door de overige gangwissels...

Kortom: goede tip!


Menno: mijn bankrekening voor deze support krijg je nog wel :wink:

Geplaatst: 28 jun 2006 22:00
door Harm
Zo gezegd, vandaag gedaan:

De olie-aftapplug wordt losgehaald:
http://i72.photobucket.com/albums/i182/ ... CT0447.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

De zwarte onderkant is ontstaan door een iets lekkend oliefilter....

De niet-zwarte olie loopt er nu uit:
http://i72.photobucket.com/albums/i182/ ... CT0448.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

En de schone olie gaat er in:
http://i72.photobucket.com/albums/i182/ ... CT0453.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Geplaatst: 28 jun 2006 22:06
door The F Mister
Mooi.... je voelt er volgens mij niets van :wink:

Keertje laatste software op je bak laten zetten.

Geplaatst: 28 jun 2006 22:17
door Harm
Lenen van je?
Ff de sjip rippen?

Geplaatst: 29 jun 2006 07:50
door Menno
Zo , die is knap zwart ... kan hij er weer 2 ton tegenaan :wink:
Brian wordt er zo langzamerhand expert in :lol:

Geplaatst: 29 jun 2006 08:25
door Harm
Jouwe was zwarter.
Volgens Johan is Brian al de bakspecialist :wink:

Geplaatst: 29 jun 2006 08:32
door Menno
Van de Berline was hij idd erg zwart , de break niet :wink:

Geplaatst: 29 jun 2006 08:34
door Harm
Dat werd me niet verteld. Ging uit van de Break...

Geplaatst: 29 jun 2006 08:37
door Menno
Hmmm incorrecte info :lol: :wink:

Geplaatst: 29 jun 2006 08:47
door Harm
eerder onvolledig. De info was correct, maar er waren meer mogelijkheden :wink:

Geplaatst: 11 jul 2006 21:45
door Oldenhage
M&M schreef:Zo , die is knap zwart ... kan hij er weer 2 ton tegenaan :wink:
Brian wordt er zo langzamerhand expert in :lol:
Citroen vroeg laatst al waar ik al die olie toch laat...

Geplaatst: 11 jul 2006 23:28
door Harm
De afgetapte ging toch de dieseltank van de BP in? Of in het riool? :wink:

Geplaatst: 11 jul 2006 23:46
door sonnema
volgens mij in de tank van de C5 waar het net uit de bak gehaalt was !!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: