Pagina 1 van 2

Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 12:36
door Nibrus
Hoi daar,

Intussen een half jaartje trotse bezitter van deze bijzondere auto. Heerlijke wegligging, massa's ruimte en lekker excentriek uiterlijk maar ook innerlijk. Wie interesse heeft: ik heb een uitgebreide review met foto op http://www.autoweek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; van mijn C5....

Helaas start de C5 sinds de laatste 2 maanden bij de koude start niet altijd even soepel. Ook lijkt de motor stationair niet altijd even soepel te lopen in combinatie met een soms terugkerende rammel. Overigens, bij warme motor start te auto altijd gelijk. De computer is een maand geleden uitgelezen en ook zijn toen alle contactpunten gecontroleerd. Helaas is er niets gevonden en geadviseerd bij de koude start het contact wat langer aan te houden alvorens te starten. Volgens de garage zou de brandstofpomp gewoon wat meer tijd nodig hebben om de ontstekeking op gang te helpen in combinatie met de kou. Dat helpt wel wat, maar toch lijkt mij dit juist niet gewoon voor een moderne auto als de C5.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn (lekke klepstoters, vuil)??

Niek

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 12:45
door Klussie
Welkom hier.

De startmotor draait wel soepel rond bij koude start?

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 12:53
door willy4
welkom in de club :smt038 :smt023

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 13:29
door Nibrus
dank je! Leuk en handig forum

Ja, startmotor draait dan wel soepel maar motor slaat niet aan...Pas na een paar keer proberen.

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 17:05
door ms-c5
wanneer voor het laatst olie ververst en welke.

de olie is met kou al dikker, wanneer hier te dikke olie in zit, dan zou het kunnen verklaren wat betreft de klepstoters.

en is je olie nog wel op peil ?

5W40 dat is de goede olie, de 2.0 16V is hier nogal gevoelig voor

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 19:20
door EvilTwin
5W30 niet 5W40

Re: Koude start

Geplaatst: 11 jan 2011 21:09
door Peebee
In ieder geval welkom bij de club,
en hopelijk niet teveel problemen met de dame,
ze hebben soms kuren maar 't blijft een dame,

Peter

Re: Koude start

Geplaatst: 12 jan 2011 08:20
door Nibrus
De olie is in augustus 2010 ververst en betreft 5W30. Goede(maar ook dure...) olie lijkt mij. Oliepeil is goed.

Re: Koude start

Geplaatst: 12 jan 2011 11:55
door robertds
Ik zou toch de brandstofpomp verdenken. Ik had met de kou van de afgelopen periode hetzelfde probleem. Het duurt langer voordat de motor aanslaat bij een echt koude start, na een nacht stilstaan. Als eerste verdachte de accu vervangen.
Vervolgens op een ochtend de ANWB erbij gehad om te kunnen starten. 1e verdachte, de gloeibougies, volgens de ANWB. Bij de garage hebben ze deze vervolgens doorgemeten en geconstateerd dat het gloeirelais niet meer fris was. Dus deze vervangen.
3 Weken later, weer niet starten. Garage erbij om de auto aan de praat te krijgen. Ligt er bij het wegrijden een plasje diesel onder de auto, rechtsvoor. Als eerste zijn de aansluitingen gecontroleerd, maar uiteindelijk bleek het toch de brandstofpomp te zijn. Vervangen en nu geen startproblemen meer.

Robert

Re: Koude start

Geplaatst: 13 jan 2011 08:07
door Nibrus
De garage verdacht idd ook de brandstofpomp. Deze zou wat meer tijd nodig hebben bij koud weer. Het rare is dat deze gewoon prima werkt als de motor warm is en 's ochtends bij de koude start slaat de motor, overigens een 2.0 16v, wel aan maar pas bij enkele malen proberen te starten. Als je t contact even aanhoud en n klein beetje gas geeft, start ie wel vaak in 1 keer.
Ook hoor ik soms een rammel bij stationair draaien. Kan misschien ook met de pomp te maken hebben, of toch lekke klepstoters??

Re: Koude start

Geplaatst: 13 jan 2011 08:14
door Klussie
Is al gecontroleerd of je EGR klep goed sluit?

Re: Koude start

Geplaatst: 13 jan 2011 10:09
door Nibrus
Dat denk ik niet, maar wat is precies de EGR-klep dan?

Re: Koude start

Geplaatst: 13 jan 2011 10:23
door Klussie
Lees dit maar ff.

link

Re: Koude start

Geplaatst: 13 jan 2011 11:36
door Nibrus
Bedankt! Maar als t de EGR-klep is, zou de boordcomputer dit toch moeten aangeven als storing en dat doet ie niet? Ook is de motormanagement uitgelezen.

Re: Koude start

Geplaatst: 14 jan 2011 19:17
door Nibrus
In elk geval intussen maar even een afspraak gemaakt bij de garage, in de hoop dat bij een tweede kritische blik er iets uitkomt....