V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
:cit2 Ik stap over van een 1.8i berline Ph I naar een 1.8i Ph II Break :smt193

Het enige waar ik wel van schrok :shock: waren de banden (ik rijd 45.000/jaar)

Van 195/65/15 naar 215/55/16, en dan ook nog snelheidsindicatie W (tot 270 km/u).
Mijn nieuwe dame :smt169 gaat max 200 km/u (en dan moet ik waarschijnlijk ook nog bergaf)

De oude had ik all in voor € 180,- per 2 nieuw er op liggen.

Voor de nieuwe betaal ik bijna hetzelfde.....per band.

Ja ik weet dat autorijden duur is, dat is een keuze. Dus SVP geen smart remarks hierover.

Het antwoord lijkt simpel, zet er een zelfde maat met een lagere snelheidsindicatie op. 210km/u of een stapje hoger.

MAAR..... mag dit (en dan bedoel ik wettelijk) :?: .

De typegoedkeuring/homologatie is gedaan op 93 W banden. Ik heb bv gehoord dat als je in Duitsland bij problemen (ongevallen e.d.) niet de gehomologeerde banden en/of winterbanden hebt (afhankelijk van de omstandigheden)
je bij voorbaat al deels schuldig bent.

Weet iemand wat in NL de regels zijn? En ook als het kan voor BE/F en DE, daar kom ik nl regelmatig.


Bij voorbaat dank voor de hulp :smt023
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik zou eerder op de juiste loadindex van de banden letten, persoonlijk lijkt mij W categorie voor een 1.8 ook wat veel van het goede ...
Wat staat er in de deurpost als de juiste band ??

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dat bij voorbaat schuldig is een broodje aap verhaal.

In Duitsland en België staat op je kenteken de standaardband, zet je er iets anders op dan moet je dat verantwoorden. Het Nederlandse kenteken heeft dit niet, dus is nooit aan te tonen dat er iets "verkeerds" op zit, behalve via het stickertje in de deurpost.

De standaardmaat is een maat voor alle C5's (was een maat 16" voor de 2.2/V6) omdat de V6 op W (240-270) moet volgt de rest die homologatie op W banden. Verder is een hogesnelheidsband natuurlijk lekker als je van plan bent 4uur non-stop 200 te rijden en dat kan in principe (met de Diesels...)

Ik zou zeggen houd het origineel aan...edoch, mijn 2.2 (officiëel 205km/h) stond op 93Y (300km/h) maar inmiddels op 97H-XL, die band kost evenveel als een 93V codering, maar is zeker zo sterk en slijtvast.
Een W of Y is per band 1 à 3eur duurder, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Bij mij was het een kwestie van beschikbaarheid (scheelde een week).

H= t/m 210
V= t/m 240
W= t/m 270
Y= t/m 300
ZR = >240

let wél op de belaadbaarheid die is wel op de auto af te lezen (de toegelaten aslast staat op een sticker onder de achterbank :idea: )
Dus 93 à 97 (mogelijk op sommige C5s 91)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Thankx voor de eerste reacties

De deurpost kan ik nog niks van zeggen. Krijg hem als het goed is pas deze week.

Ik heb echter de officiele meertalige homologeringsverklaring van Citroen gezien (heb een kopie) en krijg het origineel.

Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik

Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver

Binnen de gerenommeerde merkbanden kan je natuurlijk ook zeker goedkoper voor de 93W, maar dan verzanden we weer in de eeuwige "welke banden onder mijn Citroen".
Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
In NL mag/kan het sowieso ...
Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Menno schreef:In NL mag/kan het sowieso.
Dat kun je nu ook weer niet zo hard zeggen...in principe volgt NL de EU typegoedkeuring en moeten aftermarket delen voldoen aan de originele typegoedkeuring.

Maar in Nederland staat het niet op je kenteken dus kan je ongestraft alles monteren, zolang als het niet uitsteekt, de spoorbreedte beïnvloedt of aanloopt. Niet alleen kan de kit weinig controleren, zelfs als ze dat wel zouden kunnen valt er voor ze niks te bekeuren want er is geen feitcode voor :smt023
(behalve art5, maar dat slaat dan op je gevaarlijke of hinderlijk rijgedrag niet op de staat van je voertuig)
Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat
Dat is dan weer geen excuus. Het monteren van een té lage snelheidscode (V op een V6 bvm5 bijvoorbeeld) is in Duitsland wél te controleren, maar vreemdgenoeg ben je daar immuun voor klapbanden als je een stickertje plaatst :lol:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
CitroFrance schreef:Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik.
Zoals ik al zei: de winst is gering en het kan goed zijn dat je die paar knaken extra eruit haalt doordat ze langer meegaan...blijft een beetje gokken.

maar 97H->93V->93W->93Y was 150/155/156/158 eur/stk, inc/inc.
Dus ik zou zeggen rondbellen, kijken of ze iets hebben liggen (als je haast hebt) en eventueel afdingen.
Mijn Y's deden het altijd prima, ondanks lang hard rijden.
Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver.
Primacy rijdt zo veel beter dan Energy.
Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat
dat is nu juist het punt: er staat niks op je kenten. :mrgreen:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie