Han
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 dec 2010 12:19
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet
C5club Newbie
C5club Newbie
Maat velgen

Bericht door Han »

Wie kan mij duidelijk maken welke maat (stalen) velgen er onder mijn C5 Tourer 1.6 THP 2010 zitten.
Voor mijn winterbanden zoek ik passende velgen.
Bandenmaat: 225/60/r16.
Klopt het dat de velgenmaat kan zijn: ET 32; Breedte 7.0 J; Steek 5 x 108

B.v.d.

Han
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Maat velgen

Bericht door filip »

volgens mij klopt die maat ;)
McPike
McPike
Re: Maat velgen

Bericht door McPike »

Beste experts in comfort. Aan het begin van de zomer heb ik mijn C5 gekocht met 17 inch wielen (Michelin Primacy 225/55/17). Ik ben erg tevreden met het comfort van de auto maar merk dat korte oneffenheden zoals richels en put deksels behoorlijk doorgegeven worden wat mij soms een beetje teleurstelt. Ik heb dit natuurlijk wel vaker gelezen. Ik heb de auto gekocht omdat ik veel in Belgie onderweg ben waar de staat van de wegen niet altijd opperbest is. Sinds een paar dagen rij ik met nieuwe stalen 16 inch velgen met winter banden (225/60/16, Michelin Alpin A4) en de verbetering in comfort (specifiek stoterig gedrag bij richels etc) heeft mij behoorlijk verbaasd. Nu pas rijdt de auto zoals ik gehoopt had dat een C5 zou rijden. Mijn vraag is nu; komt dit alleen door de kleinere velg en hogere band of komt dit door een andere karakteristiek van de winter banden? De omtrek scheelt slechts 0.43% dus daar kan het niet aan liggen. Ik overweeg nu al om volgende zomer ook op 16 inch te gaan rijden. 17 inch staat wel beter maar 99% van de tijd zie ik alleen de binnenkant van de auto.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Maat velgen

Bericht door Menno »

Door de dikkere wang van de 16 inch band krijg je idd wat meer comfort ....
Persoonlijk vind ik de combinatie 17 inch en bollen een hele goede in de ph3 , met de combinatie 16 inch heb ik niet gereden.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Maat velgen

Bericht door filip »

Het zou toch ook wat aan de banden zelf ook kunnen liggen denk ik? Want als ik Mijn winterbanden opleg ( zelfde maat als zomerbanden en op dezelfde velg) heb ik al een verschil in comfortgevoel ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Maat velgen

Bericht door Ronald »

Beiden waar. Meer wang (kleinere velg) en slappere wang (ander merk band) kan allebei comfort verhogend werken. Winterband is ook nog eens wat soepeler en zachter, helpt ook zeker.
Het is onze (lees:consumenten) drang naar grotere, ´mooiere´ velgen die het comfort de nek om draait.
Downsizen moeten ze niet met motoren doen maar met velgen. Als ze daar nou eens wat marketingkapitaal tegenaan gooien rijden we straks gewoon weer op 14, 15 en 16" ipv 18, 19 en 21".

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Maat velgen

Bericht door This Game »

De vorige eigenaar van mijn 18" kan idd ook niet wennen (last van de rug) toen ie van de winterbanden naar deze toe switchte. Heb weliswaar zelf niet heel veel (proef) gereden met 17", vind toch het verschil niet heel erg merkbaar. Met 18 lijkt het rijden wel wat strakker en ziet er natuurlijk optisch stukken Exclusiver uit 8-)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Maat velgen

Bericht door exroosje »

Het is niet allemaal optisch hoor. De V6 staat op grotere wielen omdat anders de voor rem schijven er niet in passen. En deze zijn weer zo groot vanwege het gewicht van de C5 icm een V6 motor (1800 kilo). Om een dergelijk gewicht te dragen moet een band een behoorlijke load index hebben en dus hoog of breed zijn. Hoog kan eigenlijk niet meer (want dat was de velg al) dus gaat de band de breedte in. Gevolg is dat we bij de C5-1 nog banden van 100 euro hadden en bij de C5-3 tot 300.

Maar vervolgens staat het inderdaad wel een stuk beter . En raak je wat comfort kwijt.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Maat velgen

Bericht door EvilTwin »

Het is niet echt zinvol om puur naar de velggrootte of de wanghoogte in [%] te kijken.

Het is uiteindelijk de absolute wanghoogte die telt en die is bij 225/55R17 (C5-3) hoger dan 215/55R16 (C5ph.II) en zelfs 245x45 (C5/C6) zit daar maar een haar onder (w in mm).

Ph.I/II
(215/55R16 d=642,9 w=118,25)
C5-3
225/60R16 d=676,4 w=135
225/55R17 d=679,3 w=123,75
245/45R18 d=677,7 w=110,25

Neem je het gewicht mee, dan is dus de 18" band op een C6 verhoudingsgewijs soepeler (qua geometrie) dan de 16" van de C5Ph.I. Het zit hem dus niet in de hoogte van de wang, maar in de stijfheid van het karkas en die volgt uit de aslast en daarmee de load index. Een wang hoeft bij een load index van 94 nu eenmaal niet zo stijf te zijn als eentje van 104.

Het voordeel van 18" onder een C6 is dat je -zonder dat het comfort aangetast wordt- een buitengewone wegligging, stopkracht en handelbaarheid krijgt, met reserves qua veiligheid. Op een C5-3 ligt dat optimum net ietsje lager. Maar met 16" ga je echt te veel inleveren gezien het gewicht van de auto. Nog afgezien van het feit of het past om de schijven/klauwen.

Dit is wat mij betreft een beetje hetzelfde als comfortbollen opboren: prima dat je comfort wilt uit de tijd van de DS, maar zelfs als je je snelheden aanpast naar die tijd, dan heb heb je nog geen controle over de drukte van het verkeer en de extra massa van je auto. Desalniettemin zou ik nog eerder voor comfortbollen kiezen dan voor een hogere band, want het remvermogen wordt met comfortbollen aanzienlijk minder hard aangetast dan met verkeerde banden/velgen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie