Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen
Geplaatst: 30 nov 2010 01:40
Beste allemaal,
Ik heb uitvoerig dit forum en de diverse posts door gelezen, maar kon helaas niet echt een oplossing vinden.
Ook ik heb sinds enkele maanden last van de bekende C5 kwaal.Echter gaan veel posts over de C5 met gas
installatie. Ik ben in bezit van de Citroen C5 2.0I 16V BENZINE -> zie foto
Bij een koude start van de motor komen direct bovengenoemde storingen in het dashboard te staan. Ook
stottert de auto stationair enorm. Na enkele kilometers neemt dit af. Ook valt het vermogen soms weg en wil
de auto absoluut niet optrekken. Het vreemde is echter dat hij dit niet altijd doet.
Inmiddels al enkele keren bij de garage staan en is onderstaande al aan de auto in de afgelopen 2 weken al vervangen.
Al met al een aanzienlijke rekening gehad dus en eerlijk gezegd ben ik ten einde raad.
- Bougies
- Bobine
- ABP sensor
- Katalysator
- Olie
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
In diverse post worden er verschillende oorzaken en oplossingen besproken zoals onderstaande
1.Accu, het kan zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is. Even de leeftijd van de accu vaststellen middels de sticker. Een 'kwakkelende' accu veroorzaakte bij onze C5 deze storing.
2. Vervuilde oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters; olie vervangen door volsynthetische olie 5W30 (zgn. MID SAPS van bijvoorbeeld Total of MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ( zie: http://www.mpmoil.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
Een vervuilde klepstoter veroorzaakt dat een van de kleppen blijft hangen of wat 'achter' blijft waardoor onvolledige verbranding ontstaat. Vervolgens verschijnt de waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'.
3. Bougies minder geschikt voor LPG; vervangen door NGK LFR5B
En in andere post wordt onderstaande vermeld:
“De oplossing is heel simpel! het blijkt dat een bepaald aantal motoren klepstoters heeft met een te "nauwe"doorgang, hierdoor gaat de motor stoten wanneer hij koud is, de olie moet nog warm worden en wordt hier door ook minder stroperig.
Advies was uit Frankrijk 0w30 full synthetische olie te gebruiken.
Na het vervangen van de oude olie en het verversen van nieuwe, ja je raad het al probleem opgelost “
Het verhaal van de accu begrijp ik niet helemaal, de enige relatie die ik dan leg is richting de ontsteking
Omdat ik helaas geen expert ben, hoop ik dat jullie mij nog enig advies kunnen geven of een mogelijke oplossing voor me hebben omtrent dit probleem.
Alvast hartelijk dank !
Ik heb uitvoerig dit forum en de diverse posts door gelezen, maar kon helaas niet echt een oplossing vinden.
Ook ik heb sinds enkele maanden last van de bekende C5 kwaal.Echter gaan veel posts over de C5 met gas
installatie. Ik ben in bezit van de Citroen C5 2.0I 16V BENZINE -> zie foto
Bij een koude start van de motor komen direct bovengenoemde storingen in het dashboard te staan. Ook
stottert de auto stationair enorm. Na enkele kilometers neemt dit af. Ook valt het vermogen soms weg en wil
de auto absoluut niet optrekken. Het vreemde is echter dat hij dit niet altijd doet.
Inmiddels al enkele keren bij de garage staan en is onderstaande al aan de auto in de afgelopen 2 weken al vervangen.
Al met al een aanzienlijke rekening gehad dus en eerlijk gezegd ben ik ten einde raad.
- Bougies
- Bobine
- ABP sensor
- Katalysator
- Olie
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
In diverse post worden er verschillende oorzaken en oplossingen besproken zoals onderstaande
1.Accu, het kan zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is. Even de leeftijd van de accu vaststellen middels de sticker. Een 'kwakkelende' accu veroorzaakte bij onze C5 deze storing.
2. Vervuilde oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters; olie vervangen door volsynthetische olie 5W30 (zgn. MID SAPS van bijvoorbeeld Total of MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ( zie: http://www.mpmoil.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
Een vervuilde klepstoter veroorzaakt dat een van de kleppen blijft hangen of wat 'achter' blijft waardoor onvolledige verbranding ontstaat. Vervolgens verschijnt de waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'.
3. Bougies minder geschikt voor LPG; vervangen door NGK LFR5B
En in andere post wordt onderstaande vermeld:
“De oplossing is heel simpel! het blijkt dat een bepaald aantal motoren klepstoters heeft met een te "nauwe"doorgang, hierdoor gaat de motor stoten wanneer hij koud is, de olie moet nog warm worden en wordt hier door ook minder stroperig.
Advies was uit Frankrijk 0w30 full synthetische olie te gebruiken.
Na het vervangen van de oude olie en het verversen van nieuwe, ja je raad het al probleem opgelost “
Het verhaal van de accu begrijp ik niet helemaal, de enige relatie die ik dan leg is richting de ontsteking
Omdat ik helaas geen expert ben, hoop ik dat jullie mij nog enig advies kunnen geven of een mogelijke oplossing voor me hebben omtrent dit probleem.
Alvast hartelijk dank !