Pagina 1 van 2

slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 20:23
door ronny
hallo,
ik heb een C5 break 2.0hdi bj 2003
ik heb gemerkt dat men rechter banden ,zowel voor als achter langs de buiten zijde sneller slijten dan de andere,heeft er iemand een idee hoe dat kan?

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 20:36
door Klussie
Voor is het een kwestie van lijning/sporing laten afstellen.
Achter is een versleten ADAL (achterste draag arm lager ) zeer waarschijnlijk de oorzaak.

Reparatie hiervan kost tussen de 150 en 200 euro :?

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 20:41
door Peebee
En dan nog waarschijnlijk twee nieuwe bandjes, :(
je moet dan wel wisselen zodat de nieuwe bandjes ofwel
op de vooras ofwel op de achteras liggen, ;)
vooras is aan te bevelen i.v.m. aandrijving e.d., :idea:

Peter

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 20:49
door EW
Klussie schreef:Voor is het een kwestie van lijning/sporing laten afstellen.
Achter is een versleten ADAL (achterste draag arm lager ) zeer waarschijnlijk de oorzaak.

Reparatie hiervan kost tussen de 150 en 200 euro :?

Adals: materiaalkosten alleen is al 155 euro...

Daar komt eventueel het werk nog bij en dat varieert nogal.

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 21:19
door ronny
hallo,
bedankt voor de jullie reactie,ik zal maar eens langs de garage gaan dan!

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 23:25
door Duitser
Mijn achterbanden zijn aan de buitenkant ook meer afgesleten dan aan de binnenkant. Ik dacht altijd dat het met versleten ADALS net andersom was, dat dus de binnenkant meer afslijt. Kan iemand dat misschien uitleggen?

Re: slijtage banden

Geplaatst: 20 nov 2010 23:41
door EW
Gezien de belasting zou je inderdaad de binnenkant verwachten: de ADALS zitten aan de binnenkant van het wiel.

Vanmiddag werd ons (Arie en mij) verteld dat het desondanks ook regelmatig voorkwam dat de lagers zodanig bezwijken dat het wiel juist de andere kant op gaat staan.

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 00:29
door alfred
Ik begrijp niet waarom er altijd gezegt wordt dat ADALS reparatie zo duur is,
ik heb van de week de ADALS aan beide kanten laten vernieuwen voor 194,-euro
incl.onderdelen en niet bij een beunhaas maar bij mijn citroenspecialist dus hoeft
het niet zo duur tezijn.

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 00:32
door JW-C5
Dat is een prijs incl. BTW?
En kun je 'm opsplitsen in materiaal en loon?

Groet,
JW

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 00:57
door alfred
Ja de prijs is incl btw.194,90 euro
draagarmlagers 4stuks 46,44 euro keringen 4stuks 10,00euro
leenauto 12,61euro werkplaatstarief 94,73euro.

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 08:48
door EW
Dan is je specialist:
netjes in zijn onderdelenprijzen (natuurlijk krijg ik nauwelijks korting bij de dealer: hij wist dat de reparatie van mijn auto onder zijn duiven ging schieten)
netjes in zijn uurtarief (hoeveel uren heeft hij geschreven)
ervaren in het doen van het werk (want meer dan drie uur zal het niet zijn geweest).

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 09:30
door Klussie
Ik zal vd week een afspraak maken voor vervanging van mijn adals, dit is zonde van de bandjes.
Als alfred zijn prijs in de buurt kom ben ik blij :P

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 11:54
door alfred
:cit2 EW de citroen specialist vraagt 35euro per uur incl. btw.
Klusie ik weet niet of het de moeite is om naar Friesland terijden?
Het is Citroen Specialist Lijzenga .www.lijzengacitroens.nl
groet :citrofiel

Re: slijtage banden

Geplaatst: 21 nov 2010 13:14
door EvilTwin
Peebee schreef:vooras is aan te bevelen i.v.m. aandrijving e.d., :idea:
nieuwe banden moeten eigenlijk altijd achter, aandrijving heeft daar niks mee te maken. Dat is voor de stabiliteit.
Alleen als je last hebt van cupping is het niet slim om de achterbanden naar voren te gooien als je slechts twee nieuwe koopt.

Re: slijtage banden

Geplaatst: 26 nov 2010 18:44
door klassiekerfan
je kunt het ook nog slechter treffen
mijn draagarmalegers waren zelfs helemaal weg (alleen een leeg nylon schaaltje en veel roest)
de lagerschalen waren zelfs bijna vastgesmolten aan de arm
met de dremel moeten inslijpen en weggkappen koste me 4 uur per kant.
ik verdenk de vele pekel inwerking icm een zware caravan van de eerste eigenaar