Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2008 18:02
Auto: C5 Berline V6 exclusive
Opties: leer, PDC, ESP
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141000
Kleur: gris aluminium
Ik heb een V6 ph I uit '03. Daarvan werkt de OBD diagnose stekker niet meer. er staat geen spanning op pin 16 van de poort en dat zal het probleem zijn denk ik. Ik heb zekering F18 bekeken en preventief ook vervangen (diagnosestekker zekering) maar dat hielp niet. Nogal vervelend omdat ik een storing uit het systeem wil wissen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Diligentia, Vis, Celeritas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2008 18:02
Auto: C5 Berline V6 exclusive
Opties: leer, PDC, ESP
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141000
Kleur: gris aluminium
En om mezelf dan maar te antwoorden: Pin16 heeft standaard geen +12v op de obd stekker, maar pin1. Dit schijnt een verschil te zijn met de standaard (hah, lang leve eigenwijze citroens) en het is op te lossen door apart +12v op pin 16 aan te bieden. Dan werkt de obd diagnose tool ineens wel (en kon ik de storing eruit gooien).
Diligentia, Vis, Celeritas
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Slim van jou.
Mijn OBD tool werkt wel standaard op Citroën, maar ik denk dat dit de reden is waarom een aantal van deze apparaten niet werkten en de eigenaren ook eerst dachten dat hun stekker defect was.
Mijn apparaat deed het wel op hun auto, dus hun conclusie was OBD defect, terugsturen.
Misschien is er zelfs verschil tussen de Ph1 en 2, dat er bij de Ph2 wel stroom op staat, maar zover ben ik nooit gekomen.
Mijn OBD tool werkt wel standaard op Citroën, maar ik denk dat dit de reden is waarom een aantal van deze apparaten niet werkten en de eigenaren ook eerst dachten dat hun stekker defect was.
Mijn apparaat deed het wel op hun auto, dus hun conclusie was OBD defect, terugsturen.
Misschien is er zelfs verschil tussen de Ph1 en 2, dat er bij de Ph2 wel stroom op staat, maar zover ben ik nooit gekomen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2008 18:02
Auto: C5 Berline V6 exclusive
Opties: leer, PDC, ESP
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141000
Kleur: gris aluminium
Ja, er zijn meerdere obd apparaten die hier niet mee om kunnen gaan. Ik wist zeker dat mijn apparaat werkte, omdat ie op mijn Ford F150 het prima doet en ik wist dat ie iso2000 codes kon lezen. Een simpel draadje tussen de twee pennen was uiteindelijk de oplossing. Nu nog zoeken naar een oplossing voor het wegvallen van het toerental signaal voor de lpg installatie.
Diligentia, Vis, Celeritas
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
d'r is een nieuwe standaard (EOBD) verplicht geworden voor benzine in 2001 en voor Diesel in 2003,Klaverblaadje schreef:Misschien is er zelfs verschil tussen de Ph1 en 2, dat er bij de Ph2 wel stroom op staat, maar zover ben ik nooit gekomen.
Volgens mij werkt de Ph.I C5 daarom vaak niet met zo maar een OBDII reader.
De oudere standaard hoorde compatibel te zijn met Citroëns CAN motormanagement-netwerk (en met een aantal concurrerende standaarden oa die van Ford en VAG) maar of dat in de praktijk (met een of andere chinese reader) zo maar werkt...
Op mijn Ph.I 2.2HDi deed het in elk geval niks (maar stroom kreeg hij wel) op de C6 deed hij het wel.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
Ik heb nu twee (goedkope chinese) bluetooth ELM327 ODBII stekkers die beiden niet werken op mijn C5 Ph1. O.b.v. jouw bericht heb ik eerst op de bluetooth stekker het draadje van pin 16 naar pin 1 verhuisd.javaboon schreef:En om mezelf dan maar te antwoorden: Pin16 heeft standaard geen +12v op de obd stekker, maar pin1. Dit schijnt een verschil te zijn met de standaard (hah, lang leve eigenwijze citroens) en het is op te lossen door apart +12v op pin 16 aan te bieden. Dan werkt de obd diagnose tool ineens wel (en kon ik de storing eruit gooien).
(De stekker zou dan alsnog 12V op 'pin 16' voelen dacht ik). Dit werkte helaas niet. Wel viel mij op dat bij het insteken van de stekker er even kort meer lampjes gingen branden, daarna weer alleen rood continu.
Vervolgens heb ik pin 1 en 16 met elkaar verbonden. Dan hebben zowel pin 1 als 16 12V. Ook dit gaf geen resultaat (dwz mijn iPhone zag geen bluetooth apparaat). Het gevolg was wel dat bij het insteken van de stekker de auto in de stand 'ontsteking' ging staan. Nadat ik de stekker had verwijderd wilde de auto niet meer starten (3x geprobeerd). Na 1 minuut wachten (gelukkig!) weer wel.
Mijn vraag: waar heb je 12V voor de stekker vandaan gehaald? Ik ben al wel zover dat ik hem niet rechtstreeks van de accu moet halen
Alvast hartelijk dank!
Eduard
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2008 18:02
Auto: C5 Berline V6 exclusive
Opties: leer, PDC, ESP
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141000
Kleur: gris aluminium
gewoon met een binddraadje dat ik blank heb gemaakt pin16 en 1 verbinden met elkaar, stekker erover en gaan.
Diligentia, Vis, Celeritas
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zie hierboven, dat heeft hij al gedaan.
Maar dat werkte niet, en daarna kon hij niet meer starten.
Doorverbinden van een harde plus met een contactplus is op zich een linke aangelegenheid. De contactplus wordt mede via de CAN aangestuurd, dat mag je niet zomaar overbruggen.
Meten is weten: met een voltmeter vaststellen of de spanningen op 1 en 16 aanwezig zijn, na inschakelen van het contact.
Groet,
JW
Maar dat werkte niet, en daarna kon hij niet meer starten.
Doorverbinden van een harde plus met een contactplus is op zich een linke aangelegenheid. De contactplus wordt mede via de CAN aangestuurd, dat mag je niet zomaar overbruggen.
Meten is weten: met een voltmeter vaststellen of de spanningen op 1 en 16 aanwezig zijn, na inschakelen van het contact.
Groet,
JW
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2008 18:02
Auto: C5 Berline V6 exclusive
Opties: leer, PDC, ESP
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141000
Kleur: gris aluminium
het was ook gewoon het antwoord op de vraag die hij stelde, hoe ik het opgelost had.
Diligentia, Vis, Celeritas
V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
JW en Javaboon hartelijk dank voor jullie reacties. Wat een mooi forum is dit toch!
Ik had inderdaad Pin 1 en 16 met elkaar verbonden (op de ELM327). Dat lijkt erg op de oplossing van Javaboon. Met als grootste verschil dat het bij hem wel maar bij mij helaas niet werkt. Nu nog uitvinden waarom . . .
Ik zal idd de voltages opmeten en als dat lukt ook eens 12V op pin 16 van de ELM327 zetten maar niet op pin 16 van de auto. Voor de duidelijkheid: ik soldeer dan het draadje van pin 16 vd ELM327 los en verbind die dan apart met 12V. Die 12V zal ik dan (om te testen) ergens van één van de zekeringen aftappen.
PS. De layout heb ik van http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics gehaald waarbij ik ervan uit ga dat dit de layout is van stekker zoals je er in de auto tegenaan kijkt.
Wordt vervolgd.
Ik had inderdaad Pin 1 en 16 met elkaar verbonden (op de ELM327). Dat lijkt erg op de oplossing van Javaboon. Met als grootste verschil dat het bij hem wel maar bij mij helaas niet werkt. Nu nog uitvinden waarom . . .
Ik zal idd de voltages opmeten en als dat lukt ook eens 12V op pin 16 van de ELM327 zetten maar niet op pin 16 van de auto. Voor de duidelijkheid: ik soldeer dan het draadje van pin 16 vd ELM327 los en verbind die dan apart met 12V. Die 12V zal ik dan (om te testen) ergens van één van de zekeringen aftappen.
PS. De layout heb ik van http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics gehaald waarbij ik ervan uit ga dat dit de layout is van stekker zoals je er in de auto tegenaan kijkt.
Wordt vervolgd.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat schema op Wikipedia klopt, zo zit het in elkaar. Het is de bezetting van de stekker waar je in de auto tegenaan kijkt.
Daar zie je dat op pin 16 altijd een harde plus aanwezig is, die komt van de accu.
Wat je daar niet ziet is de bezetting van pin 1.
Bij Citroën komt daar een geschakelde plus op te staan. Die kan direct afkomstig zijn van het contactslot, zo zit het bij de Xantia.
Maar hij kan ook door het CAN systeem gegenereerd worden, en naar ik meen te weten is dit bij de C5 het geval.
Ga dus eerst meten. Dan zul je die accuplus op 16 ongetwijfeld aantreffen.
Maar de vraag is hoe de geschakelde plus op 1 doorkomt. Is die er direct, of pas na het starten van de motor.
Groet,
JW
Daar zie je dat op pin 16 altijd een harde plus aanwezig is, die komt van de accu.
Wat je daar niet ziet is de bezetting van pin 1.
Bij Citroën komt daar een geschakelde plus op te staan. Die kan direct afkomstig zijn van het contactslot, zo zit het bij de Xantia.
Maar hij kan ook door het CAN systeem gegenereerd worden, en naar ik meen te weten is dit bij de C5 het geval.
Ga dus eerst meten. Dan zul je die accuplus op 16 ongetwijfeld aantreffen.
Maar de vraag is hoe de geschakelde plus op 1 doorkomt. Is die er direct, of pas na het starten van de motor.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de CitDoc's staan deze schema's vermeld:
PH1: en PH2: Daarin is te zien dat de bezetting van 1, 4, 5 en 16 altijd hetzelfde is.
De vraag blijft dan wel of die contact-plus op 1 hard is dan wel via de CAN gegenereerd wordt. Dat kan ik hieruit niet afleiden.
Bij de overige bezettingen zitten verschillen.
Daar moet je OBD uitlees apparaat goed mee om kunnen gaan.
Als je een Lexia aansluit wordt dat, na invullen van een aantal parameters automatisch geregeld. Daarin moet je dan opgeven of je een PH1 of PH2 hebt, en vervolgens je ORGA nummer invullen.
Groet,
JW
PH1: en PH2: Daarin is te zien dat de bezetting van 1, 4, 5 en 16 altijd hetzelfde is.
De vraag blijft dan wel of die contact-plus op 1 hard is dan wel via de CAN gegenereerd wordt. Dat kan ik hieruit niet afleiden.
Bij de overige bezettingen zitten verschillen.
Daar moet je OBD uitlees apparaat goed mee om kunnen gaan.
Als je een Lexia aansluit wordt dat, na invullen van een aantal parameters automatisch geregeld. Daarin moet je dan opgeven of je een PH1 of PH2 hebt, en vervolgens je ORGA nummer invullen.
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
Hartelijk dank weer voor je uitgebreide reacties.
Ondertussen heb ik mij zoontje naar een vriendje gebracht en deze 'case' aan zijn vader (die geeft les in autotechniek) voorgelegd. Hij riep ook meteen dat pin 1 en 16 verbinden risicovol is (daar ben ik dan nog goed mee weggekomen). Hij vertelde dat als je bij bepaalde BMW's (bijvoorbeeld door het spiegelbeeld) de verkeerde polen met elkaar verbindt, je niet de servicebeurt-verklikkers reset maar de hele kabelboon in de brand kan zetten . . .
We hebben beide ELM327 geprobeerd in zijn golf (1999). Hij kon de apparaten wel op zijn telefoon zien, maar de bluetooth verbinding leek niet stabiel. Alleen de acceleration deed iets.
Dit leek een bevestiging dat het aan mijn C5 moest liggen. Op het laatste moment hebben we voor de zekerheid ook nog even beide stekkers in mijn auto met zijn telefoon geprobeerd. Dat gaf meteen resultaat
Dat wil zeggen het toerental wordt goed doorgegeven. Verder hebben we alleen nog maar de acceleration zien werken maar dat bleek op de telefoon zelf gemeten te worden (op zich logisch).
Conclusie: ELM327 en de C5 werken goed. Het probleem is de combi ELM327 en mijn iPhone
. De golf was kennelijk nog niet ODBII compatible. Mijn eerdere ervaring komt overeen met jouw (JW) aanname dat de spanning op pin 1 via de CAN wordt gegenereerd. (ik kom er niet meer aan)
De ervaring van Javaboon kan ik niet goed verklaren. Het zou een productiefoutje kunnen zijn of een afwijking van de V6. Ik vind het allebei niet erg aannemelijk (ook al moet het ergens vandaan komen).
Ik heb dus niet meer gemeten en dat is wat mij betreft ook niet meer nodig. Ik ga nu met een Android telefoon en de app Torque kijken wat ik wel en niet kan meten via de ODBII. Ik laat het resultaat nog weten.
Ondertussen heb ik mij zoontje naar een vriendje gebracht en deze 'case' aan zijn vader (die geeft les in autotechniek) voorgelegd. Hij riep ook meteen dat pin 1 en 16 verbinden risicovol is (daar ben ik dan nog goed mee weggekomen). Hij vertelde dat als je bij bepaalde BMW's (bijvoorbeeld door het spiegelbeeld) de verkeerde polen met elkaar verbindt, je niet de servicebeurt-verklikkers reset maar de hele kabelboon in de brand kan zetten . . .
We hebben beide ELM327 geprobeerd in zijn golf (1999). Hij kon de apparaten wel op zijn telefoon zien, maar de bluetooth verbinding leek niet stabiel. Alleen de acceleration deed iets.
Dit leek een bevestiging dat het aan mijn C5 moest liggen. Op het laatste moment hebben we voor de zekerheid ook nog even beide stekkers in mijn auto met zijn telefoon geprobeerd. Dat gaf meteen resultaat
Conclusie: ELM327 en de C5 werken goed. Het probleem is de combi ELM327 en mijn iPhone
De ervaring van Javaboon kan ik niet goed verklaren. Het zou een productiefoutje kunnen zijn of een afwijking van de V6. Ik vind het allebei niet erg aannemelijk (ook al moet het ergens vandaan komen).
Ik heb dus niet meer gemeten en dat is wat mij betreft ook niet meer nodig. Ik ga nu met een Android telefoon en de app Torque kijken wat ik wel en niet kan meten via de ODBII. Ik laat het resultaat nog weten.
V.I.P.


Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2013 00:51
Auto: Break Exclusive 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: Blauw
Gevonden ophttp://mechanics.stackexchange.com/ques ... -ii-reader
Dan had ik beter deze http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 80325.html kunnen kopen. (€ 8,32)
Bevestiging dat een iPhone niet werkt icm Bluetooth ODBII.ELM327 is not supported by iPhone as Apples Bluetooth Stack does not support the Bluetooth Serial protocol, the ELM327 is in it's simplest form a ODB to Serial Adapter with the serial data fed to a Bluetooth modem.
Dan had ik beter deze http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 80325.html kunnen kopen. (€ 8,32)


