Pagina 1 van 4

Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 13:32
door ozon1969
Hallo allemaal, ff wat frustratie eruit gooien. Begin Juni de C5 Exclusive 1.6 Tourer besteld met Automaat, leuk. Begin September zou de levering zijn, dus ongeveer komende week, krijg ik net een brief van de leasemaatschappij dat de levering is uitgesteld naar 7 November!!! Reden: "verwachte productie; eind oktober." Daar wordt ik ff niet goed van. Ben rugpatiënt en heb extra de exclusive besteld met electrische lederen stoelen om wat meer comfort te hebben. Rij nu in een draak van een (tijdelijke) auto de Seat Exeo... Naja, es kijken of ze daar iets aan kunnen doen. Ik ga wel even bellen met de dealer en leasemaatschappij want van mij mogen ze hem zo langzamerhand houden. 2 maanden uitstel op de levering, is dat normaal?

Ik had sowieso al erg veel moeite met de verschillende dealerbedrijven waar ik tevergeefs naar info zocht of trachtte een afspraak te maken voor een proefrit in een auto met automatische versnelling, er lopen heel wat horken rond... Naast alle opties die niet meer geleverd worden nu ook nog eens dit gedoe. Vertrouwen in het merk en de dealers heeft nu wel z'n dieptepunt bereikt.

Sorry allemaal maar moest dit ff kwijt.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 13:35
door arendonk
Kan me heel goed voorstellen dat je hiervan baalt. Je kunt er alleen niet zo heel veel aan doen volgens mij... Kun je geen andere voorloopauto regelen? Ik denk dat energie die je daar insteekt meer kan/zal opleveren.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 13:38
door Roman
de maand augustus is vakantie geweest...
heb ook gelezen dat er problemen zijn geweest in de toelevings bedrijven...

daar kan een dealer weinig aan doen, de auto komt tenslotte uit een fabriek in frankrijk.....

het is natuurlijk spijtig voor je dat het wat langer duurt maar om een auto daarom af te zeggen... :smt017

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 14:10
door Low-D
Dat is idd minder ik wacht ook al vanaf half mei
ook op een thp tourer exclusive met extra opties
mij hebben ze toen al oktober gezegd als vermoedelijke
leverdatum dus denk dat de fout bij je dealer ligt
Mvg Lodie

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 14:14
door Robster76
Wellicht een schrale troost, maar een collega van mij heeft datzelfde ervaren met de bestelling van zijn Renault. Deze zou hij ook al hebben gehad, maar is eveneens uitgesteld. Het is niet alleen Citroën en Renault, maar veel bedrijven hebben daar mee te maken.

Zelf werk ik in de elektronica branch en ook daar merken we dezelfde problemen. Het is een alom probleem en dus niet merk of branch gerelateerd.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 14:35
door EvilTwin
Drama, frustatie, beetje afgeven op je nieuwe voiture...prima binnenkomer en je hebt je auto nog niet eens, dat belooft wat... :smt038
Buyer's remorse vóórdat je ook maar een kilometer gereden hebt. :roll:
Twee maanden uitstel op de levering, is dat normaal?
Lange levertijden zijn meestal een teken van het succes van een automodel. De leasemarkt neem grote hoeveelheden af (maar altijd standaardmodellen) en daarmee is de productie dan al redelijk gevuld. Speciale bestellingen kosten dan wat meer tijd, 6 à 8 weken is heel normaal, maar drie maanden is niet geheel onbekend.
Bij Ferrari of Rolls zijn ze trots op hun wachttijden van 1,5jaar.
Naast alle opties die niet meer geleverd worden nu ook nog eens dit gedoe.
Als je een auto bestelt op de overgang van het ene modeljaar naar het andere kun je dat verwachten.
In augustus ligt de fabriek stil en als ze terug komen dan gaan ze natuurlijk niet met oude modellen verder.
Plus zijn ze in Rennes ook al bezig met de aanloop van de 508, dus met een beetje mazzel zijn er al onderhuids wat vernieuwingen daaruit meegenomen.
dus denk dat de fout bij je dealer ligt
idd je een beetje realisme is nooit verkeerd.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 15:05
door GuidoK
Ik weet wel dat als ik 2 maanden later aan mijn klanten zou moeten leveren, dat ik nooit meer terug zou hoeven komen, en dat ik ook niet betaald zou krijgen.
Immers, er is gewoon een afspraak geschonden. (waarbij de levertijd dus nu ongeveer 2x zo lang is geworden)

Ik denk dat je moet kijken welke opties je hebt. Kan je dealer een C5 leveren (bijv. een demomodel) in de overbruggingsperiode?
Als een dealer schuld afschuift naar de fabriek hoef je daar niet op in te gaan. Je hebt de economische overeenkomst met de dealer, niet met de fabriek. De dealer levert jou ook de auto, niet de fabriek. (het is ook niet echt van belang waar de fout ligt, maar welke afspraken en welke verplichtingen met wie overeengekomen zijn) De dealer zou jou dus ook vergelijkbaar vervoer moeten leveren als je dit een acceptabele vervanging vindt.
Anders moet je de overeenkomst beëindigen, maar de vraag is of je daar iets mee opschiet. Kan je op korte termijn vervoer vinden wat aan al je wensen voldoet voor de juiste prijs? (waarschijnlijk niet, anders was je niet bij de keuze gekomen waar je nu bent)
Buyer's remorse vóórdat je ook maar een kilometer gereden hebt. :roll:
Hij heeft toch geen buyers remorse over de auto an sich?
Ik kan het me heel goed voorstellen als je boos en teleurgesteld bent als mensen zich niet aan afspraken houden.
Of iets een lange levertijd heeft of niet, en hoe succesvol een auto is of niet heeft niets te maken met het niet nakomen van afspraken.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 15:11
door JWHofnar
Ergerlijk hoe fabrikanten hun eigen planning boven het belang van de klant stellen.
Zo gauw je handtekening onder het koopcontract hebt gezet, sta je machteloos.
De kleine lettertjes zullen hier denk ik wel in voorzien hebben

Maar goed het kan erger: ik las eens (ik geloof in de Citroexpert) over een man die zo'n drie jaar moest
wachten op de levering van zijn Deux Chevaux. Dus er is al iets verbeterd bij Citroen.

Vervelend dat je nu 5 maanden moet wachten op de C5, maar houdt vol. Het is een fijne wagen.
En zoals 'Arendonk' en 'GuidoK' al schreef. Wellicht kan je een goede voorloop auto bedingen.

JW

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 15:20
door Jumper30
Toen ik in begin augustus 2006 mijn Jumper 3.0 hdi bestelde werd hij geleverd op jawel ... 24 augustus 2007. Dat was precies 55 weken nadat hij besteld was. Ik heb er geen enkele spijt van maar heb wel de dealer hard aangepakt in de vorm van extra opties, dikkere velgen etc. Ook 4 jaar garantie gekregen omdat ik erg boos was. Ook bleef de inruilwaarde van mijn vorige bus staan dus heb ik een jaar heel goedkoop gereden.
Achteraf bleek dat er niet meer dan 18 opties op de Jumper genomen konden worden en dat daarom de computer van de fabriek mij eruit gooide. Kwamen ze achter in juli 2007.

Dus hou vol, ik weet dat de eerste mensen die een C4 GP bestelden ook bijna een jaar moesten wachten vanwege de grote vraag, en zeg nou zelf, de C5 wacht je toch graag op ...

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 15:57
door leonium
EvilTwin schreef: De leasemarkt neem grote hoeveelheden af (maar altijd standaardmodellen) en daarmee is de productie dan al redelijk gevuld.
Altijd standaardmodellen? Leaserijders houden ook van leuke aangeklede auto's en nemen niet alleen maar een instapmodel of het eerste de beste showroommodel, ik denk eerder nog dat leaserijders zeker het uiterste uit het budget peuteren of liever nog wat bijbetalen, dat zijn degenen die het meeste aantal km vreten. En volgens mij zijn er maar weinig leasemijen die auto's op voorraad nemen.

Ik hoor graag waar je dat op baseert.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 19:29
door EvilTwin
Nooit gehoord van de Ligne Business? en die is er ook oa. in Frankrijk.

Aan het feit dat er vorig jaar op grote schaal LB werden aangeboden bij de modeljaarwissel kun je afleiden dat ze die standaard in groten getalen maken. Een exclusive automaat, met massagestoelen is niet echt een doorsnee modelletje.
Je hebt de economische overeenkomst met de dealer, niet met de fabriek. De dealer levert jou ook de auto, niet de fabriek.
De leasemaatschappij heeft een overeenkomst. De dealer treedt op als vertegenwoordiger van de importeur (->fabriek) en die kan zich (ook wettelijk) daarachter verschuilen. Mocht je hier ooit een zaak van willen maken, dan kan je hooguit de koop ongedaan maken (als particulier) De leasemaatschappij kan dit niet zonder meer.

Met kleine lettertjes kan men niet het consumentenrecht omzeilen, maar helaas kan de leasemaatschappij zich daarop niet beroepen.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 20:45
door EW
EvilTwin schreef: De leasemaatschappij heeft een overeenkomst. De dealer treedt op als vertegenwoordiger van de importeur (->fabriek) en die kan zich (ook wettelijk) daarachter verschuilen. Mocht je hier ooit een zaak van willen maken, dan kan je hooguit de koop ongedaan maken (als particulier) De leasemaatschappij kan dit niet zonder meer.
En je zou je zelfs af kunnen vragen of jij iets met die dealer zou kunnen...

Ik vermoed namelijk dat je de overeenkomst met de leasemij hebt en niet met de dealer...

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 20:57
door GuidoK
EvilTwin schreef:De dealer treedt op als vertegenwoordiger van de importeur (->fabriek) en die kan zich (ook wettelijk) daarachter verschuilen.
Alleen als (in dit geval) de leasemaatschappij bij de fabriek koopt. Of dat zo is weet ik niet; ik heb de koopovereenkomst niet ingezien. Als je zelf een auto bij de dealer koopt is de dealer gewoon een winkel en separaat rechtspersoon. Daar wordt dan je koopovereenkomst mee gesloten, niet met de fabriek.
Net zo min als dat mediamarkt zich achter sony kan verschuilen als je daar een tv van koopt.
Mocht je hier ooit een zaak van willen maken, dan kan je hooguit de koop ongedaan maken
Dat is idd het enige wat je doorgaans kan doen als je geen overige contractuele zaken hebt vastgelegd.
Als je een contract met een leasemaatschappij hebt kan je dat contract opzeggen indien hier geen verdere voorwaarden voor zijn vastgelegd (dus goed de voorwaarden lezen), en de leasemaatschappij zelf kan ook net zo goed de verbintenis betreffende de auto opzeggen indien er geen overige voorwaarden zijn vastgesteld.

Maar goed, ik zou dus praktisch kijken wat er te redden valt, wellicht heeft de leasemaatschappij een C5 als tijdelijke auto ter beschikking als het met je rug te erg wordt. Of wellicht kan je de leaselasten iets verlagen. Het is iig als je last van je rug hebt verstandig voor de volgende keer je oude auto niet te snel de deur uit te doen.
Maar 2 maanden uitstel vind ik zelf een onacceptabele vertraging (maar ik denk dat de partijen die daar invloed op kunnen hebben daaraan niets gaan doen). Het is niet zo dat het zo lang duurt om de auto te bouwen; die rolt waarschijnlijk binnen 2 dagen de lijn af. Ook dat je daar zo laat over geïnformeerd wordt is een slechte zaak imo.
Wellicht kan je een financiele compensatie eruitslepen.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 21:12
door peterh
November?
Bofferd.

Mijn vrouw bestelde begin juni haar Auris.
Verwachte levering: januari 2011.

Bovendien (ik waarschuw maar vast) kan het zomaar zijn dat de leasemaatschappij gaat proberen levering en op-kenteken-stelling van je auto op te schuiven naar het nieuwe jaar. Leasemaatschappijen hebben over het algemeen geen zin om een auto in november of december op kenteken te laten zetten, want dan wordt de auto "een jaar ouder". :evil:

Overigens vraag ik me af wat je, als je geen Citroën meer wilt rijden, dan gaat uitzoeken. Ik vermoed dat je voor hetzelfde veercomfort bij een ander merk meer dan het dubbele kwijt bent. Mijn schoonzoon is ook rugpatient (hernia) en rijdt om die reden (en nu hij de auto een tijdje heeft, ook om andere redenen) een C5. Een andere auto met hetzelfde zit- en veercomfort is niet te betalen.

Re: Uitstel levering, wat een merk

Geplaatst: 04 sep 2010 21:18
door frank65
peterh schreef:November?
Bofferd.

Mijn vrouw bestelde begin juni haar Auris.
Verwachte levering: januari 2011.

Bovendien (ik waarschuw maar vast) kan het zomaar zijn dat de leasemaatschappij gaat proberen levering en op-kenteken-stelling van je auto op te schuiven naar het nieuwe jaar. Leasemaatschappijen hebben over het algemeen geen zin om een auto in november of december op kenteken te laten zetten, want dan wordt de auto "een jaar ouder". :evil:
Klopt, om die reden dan ook extra druk op leasemaatschappij om andere voorloopauto.
"al is het een Ph II C5" doet het misschien goed, die zijn al afgeschreven :smt203

En als je zo kort voor de levering zo'n bericht van uitstel productie krijgt kan het ook zijn dat ie onderweg fors schade opgelopen heeft en dan gaat zo'n bijzondere bestelling waarschijnlijk weer achteraan in de rij.