Even mijn C5 voostellen...
Geplaatst: 12 aug 2010 14:55
Na mijn inschrijving op het forum heb ik 3-4 dagen nodig gehad om alle relevante topics door te lezen zodat ik (hopelijk) achteraf geen vragen stel die al tig keer gesteld werden (vandaar mijn laattijdige voorstelling).
C5 Berline Exclusive 2003 - 2.2HDI - 4-traps automaat - kleur 'gris orageux', ca. 76.000km op de teller.
Full option (RT3 radio/telefoon/navigatie, schuifdak, lederafwerking, achterspoiler, HID koplampen).
Samen met 2 andere identieke C5-zusjes nieuw aangekocht ergens begin november 2003 en geleverd op 19 december 2003.
Ik was toen vennoot in een kleine BVBA samen met 2 andere vennoten, vandaar de aankoop van de drie zusjes.
Van de 3 zusjes blijft alleen de mijne nog over, de andere 2 werden ca. 2 en 3 jaar geleden verkocht toen de vennoten de firma verlieten.
Ondertussen heb ik als enige overblijvende vennoot eind maart 2010 de firma opgedoekt (wegens te hoge werkstress/werkdruk) en heb ik dus mijn C5 privé overgenomen voor een zacht prijsje (5000€).
De wagen vertoeft, net als zijn 54-jarig baasje, in het landelijke Dilbeek, op 7 km van hartje Brussel.
De wagen heeft elk jaar (vermits ik maar een 12.000km/jaar reed) netjes op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad bij de Citröen dealer.
Tijdens de waarborgperiode werden de koelwatertemperatuursensor, de rechter buitenspiegel en het kleurenscherm vervangen, en er was ook een terugroepactie voor updaten van (o.a. ?) de navigatiesoftware (nu v5.41).
In de eerste maand werd één defecte (of 2?) HID lamp vervangen (betalend wegens geen waarborg op lampen, kosten 175€ + BTW).
Naast de accu (1.5 jaar geleden) en 2 setjes voorbanden verder nooit grote kosten gehad.
En ja, een volledige voorruit op kosten van de glasbreukverzekering.
Fijne en ruime wagen, veel comfort, goede vering, heeft me nooit in de steek gelaten, maar met toch een paar minpuntjes:
- Stadsverbruik ca. 12-13.5 liter/100km (op 1800km snelweg dan wel weer <6.5liter/100km).
- Te grote draaicirkel met de 2.2HDI (lastig om te parkeren).
- Je voelt duidelijk dat de voorbanden bij maneuvers met minimale draaicirkel als het ware 'forceren' (volgens Citroën was dit normaal met de voortrein van de 2.2HDI).
- Occasionele vastlopers van boordcomputer/radio/navigatie.
- Krakende ruiten (bekend probleem).
- Onvoorspelbaar voorkomen van trillend rempedaal (ingrijpen van ABS) met gelijktijdig omhoogspringen van de achtervering tijdens het zacht remmen bij heel lage snelheden (bvb. filerijden), en dit sinds het begin.
Nu de wagen privé geworden is (en ik dus zelf voor de kosten mag opdraaien) beginnen natuurlijk een aantal problemen de kop op te steken:
- Buitentemperatuursensor draait regelmatig dol (bekend probleem).
- Controle van de airco (legen/vacuumen/vullen): 90€, er ontbrak 200g koelgas op de 700g vulling.
- Navigatie vindt geen satellieten meer (zou een defecte elektronische antenne zijn).
- Binnenkort een nieuwe set achterbanden benodigd.
- De 2 ventilatoren in de middenconsole onder de RT3 module maken steeds meer een hinderlijk huilend lawaai (voornamelijk tijdens het telefoneren).
- Sinds ca. een jaartje merk ik regelmatig op dat na afremmen het gas niet direct oppakt (gat van 2-3 seconden) alsof de motor stilgevallen is.
Wenslijstje: Na herstellen van de navigatie software update uitvoeren (dealer of ikzelf), en laatste versie van de Benelux kaartCD aanschaffen (2003 begint oud te worden).
Met de hulp van dit forum hoop ik één en ander zelf te kunnen oplossen/vervangen (ik zal mettertijd een hiervoor een topic in het juiste subforum starten).
@alzheimer: Dit zijn de gegevens op het etiket op de A-stijl:
09873CJ
10121
EYTC**
C5 Berline Exclusive 2003 - 2.2HDI - 4-traps automaat - kleur 'gris orageux', ca. 76.000km op de teller.
Full option (RT3 radio/telefoon/navigatie, schuifdak, lederafwerking, achterspoiler, HID koplampen).
Samen met 2 andere identieke C5-zusjes nieuw aangekocht ergens begin november 2003 en geleverd op 19 december 2003.
Ik was toen vennoot in een kleine BVBA samen met 2 andere vennoten, vandaar de aankoop van de drie zusjes.
Van de 3 zusjes blijft alleen de mijne nog over, de andere 2 werden ca. 2 en 3 jaar geleden verkocht toen de vennoten de firma verlieten.
Ondertussen heb ik als enige overblijvende vennoot eind maart 2010 de firma opgedoekt (wegens te hoge werkstress/werkdruk) en heb ik dus mijn C5 privé overgenomen voor een zacht prijsje (5000€).
De wagen vertoeft, net als zijn 54-jarig baasje, in het landelijke Dilbeek, op 7 km van hartje Brussel.
De wagen heeft elk jaar (vermits ik maar een 12.000km/jaar reed) netjes op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad bij de Citröen dealer.
Tijdens de waarborgperiode werden de koelwatertemperatuursensor, de rechter buitenspiegel en het kleurenscherm vervangen, en er was ook een terugroepactie voor updaten van (o.a. ?) de navigatiesoftware (nu v5.41).
In de eerste maand werd één defecte (of 2?) HID lamp vervangen (betalend wegens geen waarborg op lampen, kosten 175€ + BTW).
Naast de accu (1.5 jaar geleden) en 2 setjes voorbanden verder nooit grote kosten gehad.
En ja, een volledige voorruit op kosten van de glasbreukverzekering.
Fijne en ruime wagen, veel comfort, goede vering, heeft me nooit in de steek gelaten, maar met toch een paar minpuntjes:
- Stadsverbruik ca. 12-13.5 liter/100km (op 1800km snelweg dan wel weer <6.5liter/100km).
- Te grote draaicirkel met de 2.2HDI (lastig om te parkeren).
- Je voelt duidelijk dat de voorbanden bij maneuvers met minimale draaicirkel als het ware 'forceren' (volgens Citroën was dit normaal met de voortrein van de 2.2HDI).
- Occasionele vastlopers van boordcomputer/radio/navigatie.
- Krakende ruiten (bekend probleem).
- Onvoorspelbaar voorkomen van trillend rempedaal (ingrijpen van ABS) met gelijktijdig omhoogspringen van de achtervering tijdens het zacht remmen bij heel lage snelheden (bvb. filerijden), en dit sinds het begin.
Nu de wagen privé geworden is (en ik dus zelf voor de kosten mag opdraaien) beginnen natuurlijk een aantal problemen de kop op te steken:
- Buitentemperatuursensor draait regelmatig dol (bekend probleem).
- Controle van de airco (legen/vacuumen/vullen): 90€, er ontbrak 200g koelgas op de 700g vulling.
- Navigatie vindt geen satellieten meer (zou een defecte elektronische antenne zijn).
- Binnenkort een nieuwe set achterbanden benodigd.
- De 2 ventilatoren in de middenconsole onder de RT3 module maken steeds meer een hinderlijk huilend lawaai (voornamelijk tijdens het telefoneren).
- Sinds ca. een jaartje merk ik regelmatig op dat na afremmen het gas niet direct oppakt (gat van 2-3 seconden) alsof de motor stilgevallen is.
Wenslijstje: Na herstellen van de navigatie software update uitvoeren (dealer of ikzelf), en laatste versie van de Benelux kaartCD aanschaffen (2003 begint oud te worden).
Met de hulp van dit forum hoop ik één en ander zelf te kunnen oplossen/vervangen (ik zal mettertijd een hiervoor een topic in het juiste subforum starten).
@alzheimer: Dit zijn de gegevens op het etiket op de A-stijl:
09873CJ
10121
EYTC**