Mijn naam is Metse en ben sinds een week eigenaar van een Citroen C5 2.0 16V uit 2003. Na jaren lang probleemloos te hebben rondgereden in Volvo's hoop ik dat deze overstap mij niet te erg gaat tegenvallen. Begon in ieder geval niet rooskleurig. Dit was dan ook de eerste kennismaking met dit forum. Super wat je hier allemaal kan vinden.
Ochtend na de koop (zonder garantie natuurlijk) bij het overschakelen naar LPG begon de boordcomputer met de overbekende melding "anti-vervuilingssysteem werkt niet goed" of zoiets dergelijks. Lampjes service en motorstoring sloegen aan en de motor ging op drie cilinders lopen. Auto uitgezet en bij opnieuw starten liep de motor weer goed. Lampjes en melding bleven. Uit laten uitlezen en gereset. Volgende ochtenden zelfde verhaal maar laat alles maar gewoon branden nu. Na een kilometer rijdt de auto overigens top.
Opties die ik kan bekijken zijn geloof ik:
* 5W30 olie gebruiken. Geen idee wat er nu in zit. Raar dat een motor zo kieskeurig is met betrekking tot de olie die gebruikt moet worden
* Euro 98 ipv 95 tanken. Raar dat een motor zo kieskeurig is met betrekking tot de benzine die gebruikt moet worden los van gelood of ongelood
* smurrie in de EGR-klep,gasklep en inlaatspruitstuk
* verschillende sensoren
* software update
* Katalysator of lambdasondes
* bobine
* bougies (bij mij niet van toepassing omdat ik die meteen had vervangen samen met het luchtfilter)
* stappenmotor
* verdamper van de gasinstallatie
* enz
Dag twee. Auto zakte na het parkeren ineens door zijn hoeven. Waarschijnlijk wat te weinig LDS olie want kon wel 0,7 liter bij bij de garage. Ligt in ieder geval geen olie onder mijn auto na parkeren en de auto is de rest van de week omhoog blijven staan.
Achterruit die niet open wilde snel opgelost door de goede aanwijzingen op dit forum en met behulp van het reparatiesetje van de plaatselijke citroen dealer.
Eergisteren werd het warmer in Nederland........he wat is dat? Airco werkt niet! Lekkage in de condensor. Nieuwe gehaald bij http://www.winparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en laten afvullen.
What's next?
Ik ben in ieder geval nog niet in een juigstemming sinds mijn aankoop.
Mvg
Metse