Pagina 1 van 3
lekkage LDS-vloeistof uit retourleiding
Geplaatst: 28 dec 2006 11:27
door W. Priester
Ik rijdt in een C5 break 2 ltr automaat van nov 2002. (hydractieve vering 3+) Ik heb een lichte lekkage van LDS-vloeistof - in het motorcompatiment R-achter de motor. Zover ik kan beoordelen komt het van een leidingbundel bestaande uit drie leidingen die lopen tussen het hydro-elektrisch blok op het rechter-binnenscherm en de stugheidsregelaar midden op het subframe. Zover kan zien is het de retourleiding die lekt, nabij de bevestiging van de leiding bundel op de steun van de draagarm.
Bij navraag dealer zegt men dat de hele leidingbundel moet worden vervangen - totale kosten geschat op ca € 400,-. Wie kent dit probleem en is zo'n leiding zelf te vervangen ?
Geplaatst: 28 dec 2006 12:35
door sonnema
bij mij pas vervangen, moet je niet zelf willen wisselen.
staat namelijk nog wel eens druk op de leidingen, en je moet hem
zeker op een brug hebben staan.
400 is een net bedrag, ik was alleen al 260 kwijt voor de leidingen.
Geplaatst: 01 jan 2007 21:18
door citroendreamer
bij mij lekt deze ook iets! maar garage zegt nog niet nodig te vinden omte vervangen/repareren. Zeker omdat mijn C5 ook een caravanmoet trekken. Dus op hoogte blijft staan.
3 jan. wordt de distributieriem vervangen en zal er zeker weer naar gekeken worden..

Geplaatst: 02 jan 2007 11:01
door sonnema
ik was ongemerkt 1,5 liter lds kwijtgeraakt
ik snap alleen de relatie met de caravan niet?
Geplaatst: 02 jan 2007 11:25
door citroendreamer
als de caravan op de kogel komt , staat er toch meer druk op.. dus als de retoutleiding een elk heeft , is de kans toch groter dat het erger wordt.
De auto komt toch weer omhoog. en moet ook in de juiste stand blijven staan met en zonder caravan.
Geplaatst: 02 jan 2007 11:30
door EW
Maakt niet heelveel uit met een flinke koffer of een paar zakken piepers of tegels in de kofferbak.
Kogeldruk zal niet veel meer dan 75 kg zijn denk ik zo.
Geplaatst: 02 jan 2007 11:46
door citroendreamer

75 of 5 kg . is toch een verschil om op hoogte te houden en tevens bagage in de auto....
Geplaatst: 02 jan 2007 11:49
door EW
flinke koffer of een paar zakken piepers had ik het over. (zak piepers kan maar zo 20 kg wegen....)
En ik weet een hoop mensen die als ze met een sleurhut (of mobiele recreatiecontainer) op pad gaan de auto leeg proberen te houden.
Geplaatst: 02 jan 2007 12:37
door citroendreamer
De auto blijft niet leeg. denk aan het max. laadgewicht caravan..
maar in ieder geval geen aardappels.
ik maakt het onderschied tussen de kilo's . of je zlef 5kg of 75 kg omhoog moet houden. bij 75 kg lijkt me dat er meer druk op komt. en de kans op een grotere lekkage. Ben geen kenner , dus als het fout verondersteld is dan hoor ik het graag.
ben trouwens zeer tevreden met mijn C5.

Geplaatst: 02 jan 2007 12:53
door pvanessen
citroendreamer schreef:ik maakt het onderschied tussen de kilo's . of je zlef 5kg of 75 kg omhoog moet houden.
Voor de goede orde:
Je hebt het dan wel over een verschil van 70 kg op het totaalgewicht van de auto. Laat 65% daarvan op de achterwielen drukken (bij een lege wagen) gaat het niet om zo'n hele spannende toename.
Geplaatst: 02 jan 2007 13:35
door EvilTwin
pvanessen schreef:citroendreamer schreef:ik maakt het onderschied tussen de kilo's . of je zlef 5kg of 75 kg omhoog moet houden.
Voor de goede orde:
Je hebt het dan wel over een verschil van 70 kg op het totaalgewicht van de auto. Laat 65% daarvan op de achterwielen drukken (bij een lege wagen) gaat het niet om zo'n hele spannende toename.
Een C5 heeft uiteraard 65% op de VOORwielen.
Per achterwiel is het dus ~250kg. 75kg erbij is 37.5kg/ wiel ofwel +15%.
De druk in de achterste plunjers neemt dan ook met 15% toe. Nog steeds geen spannende toename idd.
Geplaatst: 02 jan 2007 13:40
door citroendreamer
Dus maakt het niet uit of er een caravan achter hangt.
Geplaatst: 02 jan 2007 13:55
door EW
Voor de belasting van de vering in verticale richting is het inderdaad niet spannend.
Denk dat het wat dat betreft spannender is wat de caravan dwars op de rijrichting doet.
Geplaatst: 02 jan 2007 14:01
door R1200C
EW schreef:Denk dat het wat dat betreft spannender is wat de caravan dwars op de rijrichting doet.
Dwars?
Geplaatst: 02 jan 2007 14:07
door EW
Ja, dwars op de rijrichting. Dus wat de caravan aan slingeringen wil veroorzaken en hoe de auto dat kan opvangen.
Overigens is een hydropneumaat daarbij wel sterk in het voordeel: de vering wordt door de 15% extra gewicht wat stugger en daardoor minder gevoelig.