Duik vooral in de onderhoudshistorie.
Als je voor de 110pk 2.0 hdi gaat check of in het verleden (zo vanaf 180dkm) de koppakking en koppeling een keer zijn vervangen. Deze willen zo rond de 200-250dkm wel eens sneuvelen (en dat kan dus ook bij 272dkm gebeuren), en zijn natuurlijk dure reparaties.
Check of bij de achterremmen deze niet scheef gecorrodeerd zijn. (dit is het best op een brug of zonder wiel te zien: de remklauw zit iets scheef ten opzichte van de schijf van bovenaf gezien).
Prima te verhelpen (met een likkie vet of verf

), maar de klauw moet eraf, dus soms lastig werk (vast zittende bouten).
Andere punten om op te letten: staat van de stoelen (zakken ze niet door; is het schuim onder de stof niet in verticale richting gescheurd (soms kleine schuimvlokjes onder de stoel)), werkt de achterruit (open-dicht), werkt de ruitensproeierpomp (voor/achter), maar dat spreekt natuurlijk allemaal voor zich. (
alle knopjes in alle rust testen uiteraard)
Check ook of de alu dakrails geen corrosieblaasjes hebben. Veel andere merken auto's hebben hier eveneens last van (dus vaak ontkom je er niet aan), maar wel meenemen in de prijsonderhandeling
Koop je 'm bij een particulier: kijk of onder aan de achterkant nog de bumperstoppers zitten (soort stootrubber om de achterophanging niet te veel te laten doorveren bij drempels). Als die missen kan je daar wellicht op afdingen (een garage krijg je niet zo gek; die dingen kosten 6 euro per stuk)
Kijk of er bij het achterklephandvat geen roest of blaasjes zitten: de plastic strip kan - vooral op de uiteinden - tegen de lak tikken (trillen) wat de lak beschadigd (wat tot roestblaasjes kan leiden). Check ook het onderhoudsboekje dat de carrosserietest (na 4 jaar geloof ik) is uitgevoerd. Belangrijk voor de anti-roest garantie.
Voor de rest natuurlijk lagergeluiden/ander vreemde geluiden van het onderstel, luister naar de koude start (koop nooit een auto met warme motor), kijk of de motor niet zweet (als alles onder de afdekkappen er te spik en span uitziet is ie grondig schoongemaakt, wellicht om iets te verbergen). Check de olie (peil en sludge), check de vloeistofreservoirs (ook lds dus), luister of de turbo overmatig fluit etc etc maar da's natuurlijk standaard.
Voor de rest zitten er (electronisch) niet zoveel kinderziekten in (anno 2010 is de software superbetrouwbaar). Electrische componenten die soms stuk kunnen gaan is de com2000 (redelijk prijzig onderdeel in stuurkolom waar richtingaanwijzers etc aanzitten; ik denk niet dat je daarvan de staat kan checken) en kachelmodule (vaak zelf te repareren of redelijk goedkoop 2e hands te te vervangen).
Dat zijn de zaken die ik zou checken (naast de echt reguliere zaken) als ik nu een 2001 C5 hdi zou kopen. Als dat klopt zou ik er vertrouwen in hebben, maar misschien ben ik nog wat vergeten
Suc6 met de aanschaf en veel plezier met het rijden natuurlijk
