Pagina 1 van 2

Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:51
door Maarten
Kent iemand deze ervaring?
Je hebt een stuk of stukje gereden, je staat stil (bijvoorbeeld voor een rood licht) en na een minuut of wat, opeens, zakt of stijgt de voorkant van de C5 iets (voor je gevoel meerdere centimeters, maar het zal in de praktijk waarschijnlijk niet zoveel zijn).
Niet dat ik vermoed dat er iets mis is (alles doet het zoals ik denk dat het moet doen) maar ik vroeg me af hoe dat kan?

Hij doet het maar heel af en toe, ook op vlakke weg en gewoon 'rechtuit' gestuurd.

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:53
door Menno
Wel eens idd ... maar na zoveel jaar HP rijden valt mij dat eigenlijk niet op, ;)

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:56
door Ceevijf
tja, paar keer gehad in het begin. Parkeerde ik de C5 en ging de voorkant spontaan op en neer, auto weer starten....10 meter rijden en toen wat het over. 2x mee terug gegaan naar de garage. Tis toen gelukkig wel opgelost. Maar beetje raar, staat die auto daar en de voorkant gaat maar op en neer (wellicht hoog libido) :smt190

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:57
door willy4
ik heb het ook al is voorgehad, maar nog niet dikwijls

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:59
door Maarten
Ceevijf schreef:(wellicht hoog libido)
:o :P
Dat dansen wat jij bedoelt krijg ik niet voor elkaar...

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 21:00
door GuidoK
Volgens mij is dit normaal.
Volgens mij is op het voorgaande stuk wegdek de rijhoogte aangepast vanwege hobbels, en tijdens het voor het stoplicht staan zijn de hobbels natuurlijk verdwenen.
Ik heb het ook vaak voor 1 bepaald stoplicht hier, en dat is een enigzins hobbelige weg.

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 21:02
door Maarten
@GuidoK, die automatische rijhoogte geldt toch alleen voor de HA3+-modellen? :smt017

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 21:08
door Ceevijf
maar klopt wel, gebeurt bij de C5 van mij ook weleens. Zou me er niet druk om maken. C5 heeft een eigen willetje, hij past zich gewoon aan.

Gebeurt ook weleens als je stopt en de rem loslaat.

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 28 feb 2010 23:56
door C5V6EXCLUSIVEBREAK
Nou volgens mij is dat niet helemaal normaal en ik het nog nooit meeggemaakt
wel de achterkant als je de voet op de rem houdt na stevig afremmen.
Wat ik denk dat is tenminste wel bij de alle oudere citroens waaronder ook de xants en xm is dat als ze beginnen te dansen dat 1 van de veercilinders lek is en dat de olie terug stroomt waardoor de auto zakt en de pomp haar gelijk weer in de rijstand zet!
Ik gok er op dat dat bij de C5 niet anders want het systeem is opzich niet verandert op de elektronica en andere bollen en olie.
Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.
misschien dat Oldenhage het weet! en misschien antw hij hier ook wel?

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 00:09
door EvilTwin
Giessenburger schreef:@GuidoK, die automatische rijhoogte geldt toch alleen voor de HA3+-modellen? :smt017
nee, alle modellen (zoewl HA3 als HA3+) hebben automatische hoogteregeling.
Maar alleen de modellen met HA3+ hebben adaptieve stijfheids en demperregeling.
Er is een draadje over dansen, dat is dit niet, maar dit draadje komt me wel erg bekend voor.

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 00:54
door GuidoK
In de downloads staat een folder wat over HA3+ gaat waarin staat dat op een slechte weg de rijhoogte met 15mm wordt verhoogd.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=50&t=582" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat geldt dus kennelijk ook voor HA3 (anders dan dat kan ik het effect niet verklaren; ik heb het namelijk alleen bij hobbelige wegen waarop ik snel overheen ben gegaan (dat laatste geld natuurlijk voor alle wegen :smt190 ))

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 06:52
door EW
C5V6EXCLUSIVEBREAK schreef:Wat ik denk dat is tenminste wel bij de alle oudere citroens waaronder ook de xants en xm is dat als ze beginnen te dansen dat 1 van de veercilinders lek is en dat de olie terug stroomt waardoor de auto zakt en de pomp haar gelijk weer in de rijstand zet!
Ik gok er op dat dat bij de C5 niet anders want het systeem is opzich niet verandert op de elektronica en andere bollen en olie.

Ik herken het probleem wel...
En ik had een lekke veercilinder.
Maar of het nog steeds gebeurt? Geen idee......

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 07:33
door Maarten
Maar, maar... als het een lekke veercylinder zou zijn zou je toch altijd verwachten dat de auto te laag staat en moet worden opgekrikt, en niet dat de auto te hoog blijft staan en moet zakken? En dat is nou ongeveer 50/50 wat er gebeurt. ALS het gebeurt, want er gaan vaak meerdere dagen of nog meer voorbij voordat het weer een keer langskomt.

@ET
Dus, als ik het goed begrijp, gaat mijn C5 met 'gewoon' HA3 ook iets hoger in de pootjes bij slecht wegdek? Dan moet ik eens opletten of het vooral gebeurt bij slecht wegdek, zoals hier geopperd...

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 09:44
door Hans47
na een rit op de snelweg voor de verkeerslichten bij de afrit corrigeert ze af en toe de wagenhoogte (vooral de voorzijde).

Re: Hoogte voortrein bij stilstaan (bijvoorbeeld stoplicht)

Geplaatst: 01 mar 2010 12:32
door Nosmo King
Heb ik ook. Is altijd bij het eerst verkeerslicht nadat ik thuis ben weggereden. Ik heb dan ~ 1 km gereden over een hobbelige weg met 4 verkeersdrempels. Vaak zakt de voorkant dan als ik even voor dat verkeerslicht sta te wachten.

Niks speciaals, hoort zo en anders is het karakter ;)