Pagina 1 van 3

1.6 THP op gas?

Geplaatst: 24 nov 2009 13:26
door Lampo
Vialle heeft een paar maanden geleden aangekondigd dat ze een LPG installatie hebben voor de TSI motoren van de VAG groep.

Ik ben benieuwd of en op welke termijn een LPG systeem leverbaar zal worden voor de 1.6 THP motor. Eurogas levert al een installatie voor de 1.6 VTi, dus de directe injectie van deze motoren is geen probleem. Blijft over de turbo!

Met de nieuwe regels die ingaan per 2010 zou een auto op gas wel eens een heel aantrekkelijk alternatief kunnen worden voor een diesel, aangezien zuinige benzine-auto's goedkoper worden en diesels weer extra belast gaan worden.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 24 nov 2009 18:52
door JW-C5
Lampo schreef:Vialle heeft een paar maanden geleden aangekondigd dat ze een LPG installatie hebben voor de TSI motoren van de VAG groep.

Ik ben benieuwd of en op welke termijn een LPG systeem leverbaar zal worden voor de 1.6 THP motor. Eurogas levert al een installatie voor de 1.6 VTi, dus de directe injectie van deze motoren is geen probleem. Blijft over de turbo!

Met de nieuwe regels die ingaan per 2010 zou een auto op gas wel eens een heel aantrekkelijk alternatief kunnen worden voor een diesel, aangezien zuinige benzine-auto's goedkoper worden en diesels weer extra belast gaan worden.
De VTi is een multipoint injectie, met variabele kleptiming. Geen directe injectie dus, dat vind je pas bij de THP.

Groet,
JW

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 24 nov 2009 22:42
door EvilTwin
JW-NHS schreef: De VTi is een multipoint injectie, met variabele kleptiming. Geen directe injectie dus, dat vind je pas bij de THP.
de atmosferische VTi motor heeft dan weer wel Valvetronic, omdat dat toen nog niet te combineren viel met HPI, nu wel zoals in de BMW535GT.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 25 nov 2009 13:16
door exroosje
vialle moet wel per motor type een injector ontwikkelen die de originele benzine injector vervangt. Dat's veel werk en ze ondersteunen zelfs nog maar een paar types tsi.

Denk dat het dus nog wel effe gaat duren. Temeer omdat ik denk dat ze dat alleen samen met citroen kunnen doen (ivm de benzine injectie die ook vervangen wordt). En citroen doet normaliter zaken met AG



Turbo is op zich geen probleem. Immers het gas wordt in de cylinder geinjecteerd . Dan kan er nooit iets terugslaan naar de turbo.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 25 nov 2009 15:18
door EvilTwin
exroosje schreef:Immers het gas wordt in de cylinder geinjecteerd . Dan kan er nooit iets terugslaan naar de turbo.
Dat is dus niet zo, LPi (zoals van Vialli) injecteert in het inlaatspruitstuk, niet in de cilinder (zoals directe benzine inspuiting)

Logisch want anders zou men een extra gat moeten boren in de cilinderkop, waar sowieso geen ruimte voor is. Het kan dus terugslaan van het inlaatspruitstuk, via de gasklep naar de intercooler en de turbo.

Of een turbo-inlaatspruitstuk een dergelijke ingreep overleeft is ook maar de vraag. Dat het bij de TSI werkt zegt natuurlijk niks. Een voordeel heb je wel, bij de EP6CDT is het inlaatspruitstuk van metaal.

Afbeelding

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 25 nov 2009 15:26
door JW-C5
EvilTwin schreef: Een voordeel heb je wel, bij de EP6CDT is het inlaatspruitstuk van metaal.
Elk voordeel heb ze nadeel, zegt prof. J.J. Cruijf.
En dat is hier ook het geval.

Voor het boren en tappen in dat spruitstuk zal dat geheel gedemonteerd moeten worden, je kunt niet accepteren dat er enig metaaldeel blijft zitten dat vervolgens in de cilinder terecht komt.

Bij een kunststof spruitstuk kun je zoiets doen zonder demontage, zoals recentelijk bij een BMW V8 gedaan is van een goede bekende van me.

Groet,
JW

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 09:11
door Lampo
Hmmm, en ik maar denken dat de 1.6 VTi en de 1.6 THP vergelijkbare motoren waren... Zit er toch meer verschil tussen dan dat ik dacht! Wel jammer als LPG een probleem gaat worden, want dan hebben ze volgend jaar -met de verwachte toenemende interesse in LPG- toch een probleem. Of in ieder geval verlies van een stukje marktaandeel dat in deze tijden zeer welkom is.

Overigens dacht ik dat de TSI motoren direct ingespoten motoren zijn en ik ben er dus niet zeker van of deze met het LPI systeem werken zoals op de tekening hierboven, zou het kunnen dat Vialle een gecombineerde benzine/LPG injector heeft ontwikkeld? Op deze manier zou ook LPG direct in de cilinder gespoten worden en daarmee de risico's op beschadiging van de turbo nihil zijn. Of ben ik nu helemaal abuis?

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 10:36
door Klussie
EvilTwin schreef:Logisch want anders zou men een extra gat moeten boren in de cilinderkop, waar sowieso geen ruimte voor is. Het kan dus terugslaan van het inlaatspruitstuk, via de gasklep naar de intercooler en de turbo.
Ik waag het een keer :)

Bij multipoint kan het volgens mij dus niet terugslaan en heb je geen kans op Backfire's.
Op het moment van verbranding in de cilinder vindt er geen gasinspuiting plaats dus er is niets wat kan ontbranden......

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 10:42
door EvilTwin
Lampo schreef:Hmmm, en ik maar denken dat de 1.6 VTi en de 1.6 THP vergelijkbare motoren waren...

ja nogal:
met de turbo krijg je directe inspuiting, maar daarmee vervalt dus de ValveTronic (gaskleploos inlaatspruitstuk+ variabele inlaatklephoogte).

Blijkbaar leverde de combi Turbo+HPI, meer op dan Turbo+VT.
Of anders gezegd, bij een turbomotor zijn de pompverliezen tgv een gasklep kleiner.
En zoals gezegd HPI+VT was toen nog niet mogelijk, de motor is weliswaar nieuw voor de C5, maar hij is er al een tijdje.
Overigens dacht ik dat de TSI motoren direct ingespoten motoren zijn en ik ben er dus niet zeker van of deze met het LPI systeem werken zoals op de tekening hierboven
Dat klopt. Het ging me om de positie van de LPI injector (inlaatspruitstuk, vóór de benzine injector maar dat plaatje komt dan wel weer aardig overeen met de VTI.
zou het kunnen dat Vialle een gecombineerde benzine/LPG injector heeft ontwikkeld?
Dat lijkt me een utopie, dus nee. Bovendien gaan ze er prat op dat het gehele benzine systeem intact blijft.
Bij multipoint kan het volgens mij dus niet terugslaan en heb je geen kans op Backfire's.
Dat hangt toch nog steeds af van de injectie-timing en de kleptiming.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 11:14
door Klussie
EvilTwin schreef:
Bij multipoint kan het volgens mij dus niet terugslaan en heb je geen kans op Backfire's.
Dat hangt toch nog steeds af van de injectie-timing en de kleptiming.
Moet je de rest ook quoten.

Ook al zou de timing iets verkeerd staan, er is geen brandstof in de buurt dus wat moet er ontbranden wat een backfire kan veroorzaken?

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 12:36
door EvilTwin
Klussie schreef:
EvilTwin schreef:Dat hangt toch nog steeds af van de injectie-timing en de kleptiming.
Moet je de rest ook quoten.

Ook al zou de timing iets verkeerd staan, er is geen brandstof in de buurt dus wat moet er ontbranden wat een backfire kan veroorzaken?
Brandstof (en lucht) is er nu juist wel, wat mist is een ontsteking.

Monopoint inj, multipoint inj, gasverdamper, carburateur, lpi, het maakt niet uit ze zorgen allemaal voor een ontvlambaar mengsel in het inlaatspruitstuk.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 13:51
door Klussie
Laat maar...... :smt017
Welke auto's kunnen een backfire krijgen op LPG ?

Backfires die aan LPG toegeschreven worden zijn altijd inlaat-backfires. Een inlaat backfire is in feite een ontploffing in het inlaat traject. Backfire risico speelt ALLEEN bij monopoint inspuiting of mengstuk (venturi) installaties. Dit omdat bij die twee types het hele inlaatspruitstuk zich vult met explosief gas/lucht mengsel. Backfires zijn dus niet op alle G2 installaties mogelijk. Er zijn G2 installaties die geen backfire risico kennen, en er bestaan zelfs G3 installaties die wel last kunnen krijgen van backfires! De enige manier om zeker te zijn dat je geen backfire kan verwachten is dus door om een multipoint gasinstallatie te vragen, dan zit je altijd goed. Multipoint inspuiting gebeurt namelijk dichtbij de cylinder, dus al zou de verbranding de inlaatpoort in slaan, dan nog gebeurt er niks - er is daar simpelweg geen mengsel wat kan ontploffen. Roepen dat G3 geen backfires geeft en al het andere wel, is dus echt te kort door de bocht.
Dit verhaaltje zal waarschijnlijk enkele onjuistheden bevatten....

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 16:44
door exroosje
zou het kunnen dat Vialle een gecombineerde benzine/LPG injector heeft ontwikkeld?
Dat lijkt me een utopie, dus nee. Bovendien gaan ze er prat op dat het gehele benzine systeem intact blijft.
Jawel dus lees het persbericht van vialle er maar op na.

Da's ook logisch want het gaat om directe injectie op benzine en gas. Het bijboren van een gat in de cylinderkop lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Dus wordt de benzine injector vervangen door een gecombineerde benzine gas injector.
En kun je ook geen last meer hebben van back fire


Het zou anders worden als je voor gas op indirecte injectie over zou gaan. Dan zou je gasinjectoren in het spruitstuk krijgen En inderdaaad weer kans op backfire. Nadeel is dat dat een hele andere regeling met zich meebrengt.

Conclusie is echter dat het ontwikkelen van een gassysteem niet erg eenvoudig zal zijn.

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 17:39
door JW-C5
exroosje schreef:
zou het kunnen dat Vialle een gecombineerde benzine/LPG injector heeft ontwikkeld?

Jawel dus lees het persbericht van vialle er maar op na.

Da's ook logisch want het gaat om directe injectie op benzine en gas. Het bijboren van een gat in de cylinderkop lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Dus wordt de benzine injector vervangen door een gecombineerde benzine gas injector.
En kun je ook geen last meer hebben van back fire


Het zou anders worden als je voor gas op indirecte injectie over zou gaan. Dan zou je gasinjectoren in het spruitstuk krijgen En inderdaaad weer kans op backfire. Nadeel is dat dat een hele andere regeling met zich meebrengt.

Conclusie is echter dat het ontwikkelen van een gassysteem niet erg eenvoudig zal zijn.
Waar heb je dat gevonden/gelezen?

Groet,
JW

Re: 1.6 THP op gas?

Geplaatst: 26 nov 2009 18:03
door Klussie
Waar heb je dat gevonden/gelezen?

Groet,
JW
Ik heb er wat over gevonden.

nog meer info